Gå til innhold

Fri for å gå til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt ny i arbeidslivet, så jeg er usikker på hvordan praksis er på en del ting.

Har man rett til fri for å gå til legen? Eller skal man arbeide inn igjen den tiden man er borte fra jobb i forbindelse med legebesøket?

Skrevet

Dette kan variere, så du må nesten spørre den bedriften du er ansatt i for å høre hvilken praksis de har.

I de bedriftene jeg har jobbet i, i det siste 25 år så har vi fri med lønn for sånt.

Gjest hos oss
Skrevet

Hos oss prøver man å få legetime på en tid på døgnet som medfører at man er minst mulig borte fra jobb / er til minst hinder for viktige oppgaver.

Spesialisttimer og hastetimer er det vanskelig å påvirke tidspunktet på, her tar man det man får.

Hastetimer er jo ofte når man er akutt syk og kankskje er hjemme fra job med egenmelding uansett.

Noen timer er lette å planlegge (tannlege, jevnlige legekontroller, annen behandling), og de fleste kan skaffe seg en tannlege som har kveldsåpent en gang i uken.

Vi har også mulighet til å avspasere fleksitid, så hvis man ønsker å bruke en dag på div. gjøremål kan man ta en hel eller halv dag fri, uten å måtte involvere andre i hvor nødvendig gjøremålet er.

Alt dette går på skjønn og tillit, vi har svært lavt fravær så vi lager minst mulig "styr" rundt dette.

Vi får lønn under slikt nødvendig fravær, men har vi presserende oppgaver, gjøres jo disse stort sett på kvelden osv hvis man har måttet gå fra jobben i arbeidstiden. Uten at dette regeistreres på noen måte.

Dette gjelder de som jobber på fast månedslønn, de som jobber på timelønn registrerer nøyere hvilke timer de gjør hva, og jeg vet ikke hvilke regler som gjelder disse.

Gjest havelar
Skrevet

Vi får fri, men det oppfordres til å forsøke å få legetime på slutten av/begynnelsen av dagen. Det er jo vanskelig, og særlig hvis man skal til en spesialist. Det blir "godkjent"fravær og må ikke jobbes inn. Samme som begravelser.

Gjest spør din arbeidsgiver
Skrevet

Kommer an på din arbeidsgiver.

Hos oss drar vi til lege og tannlege med full betaling.

Skrevet

Fri med lønn. Men timene skal helst legges til begynnelse eller sluttten av dagen.

Skrevet

Man har ikke engang krav på å få lov til å forlate arbeidsplassen for dette. (Om du ikke har en tariffavtale som dekker dette)

Dette går under korte velferdspermisjoner.

De fleste avbeidsgivere tillater at du går, men har ikke jobbet på noe sted hvor du får fri med lønn.

Skrevet

Vi har fri med lønn til lege- og tannlegebesøk i inntil 2 timer (eller lenger hvis det er påkrevet ifbm. spesialisttimer eller andre mer spesielle forhold). Også ifbm. blodgivning har man fri med lønn.

Skrevet

Vi får fri med lønn opptil to timer hver måned for å besøke lege eller tannlege.

Skrevet

Uten avtale om annet, så får ingen fri til å gå til lege eller andre ærender. Unntatt er lovpålagte plikter, f eks jury, verneplikt, meddommer, kommunale verv, politiavhør osv. Inkl soning :-)

Ikke en gang private telefonsamtaler har du rett til i arbeidstida.

Avtaler med fagforeninger og arbeidsgiver kan gi deg rettigheter.

Men rett til private telefonsamtaler i arbeidstida eller halvsåling på skoa tror jeg ikke noen har enda, selv om SV nok kunne finne på slikt.

Skrevet

Uten avtale om annet, så får ingen fri til å gå til lege eller andre ærender. Unntatt er lovpålagte plikter, f eks jury, verneplikt, meddommer, kommunale verv, politiavhør osv. Inkl soning :-)

Ikke en gang private telefonsamtaler har du rett til i arbeidstida.

Avtaler med fagforeninger og arbeidsgiver kan gi deg rettigheter.

Men rett til private telefonsamtaler i arbeidstida eller halvsåling på skoa tror jeg ikke noen har enda, selv om SV nok kunne finne på slikt.

Fri med lønn mente jeg. Fri uten lønn har man heller ikke rett til.

Skrevet

Vi har rett til fri med lønn for å gå lege eller tannlege og for å følge barn til samme. Men om det er genrelt overalt tviler jeg på. Det private næringsliv har ofte sine egne regler på sånt.

Gjest spør før det er aktuelt
Skrevet

Uansett er det lurt å spørre, slik at du gjør det helt korrekt når du er nyansatt. Så kan du heller se det an etterhvert, hvordan de andre gjør det, feks med å ta igjen arbeid hjemmefra på kvelden den dagen de er borte eller andre fleksible løsninger som ofte etablerer seg på en arbeidsplass.

Skrevet

Det enkleste er å spørre din nærmeste overordnede. Uansett er det god skikk å forsøke å legge besøkene til tider av dagen du blir minst savnet. Det er jo vanskelig i fhd til spesialistbesøk, da, men burde gå ifhd til besøk til fastlegen.

En prat om saken gir ofte mange gode svar ;)

Skrevet

Du kan avspasere om du har noe tilgode.

Vi får ikke vikar for avspasering så det er håpløst da vi ofte er alene på vakt. Vikar for å gå til lege/tannlege får vi derimot - med full lønn!

Gjest Elextra
Skrevet

Dette praktiseres forskjellig. Hos oss får vi fri med lønn om vi ikke får time utenfor arbeidstid, og det forutsettes at vi forsøker å få time på begynnelsen eller slutten av dagen, slik at det blir kortest mulig fravær.

Skrevet

I helsevesnet da jeg jobbet der skulle vi helst legge slike timer til helt på slutten av dagen (ok å gå en halvtime-time før) eller aller helst på fridager da... (fri med lønn). Andre plasser jeg har jobbet har jeg fått fri med lønn

Skrevet

Jeg har alltid hatt fri med full betaling når jeg har vært til lege. Det står noe om lengden på fraveret i reglene våre; vi kan ikke ta fri hele dagen, med mindre vi er til en spesialist lang borte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...