Gå til innhold

3 pizzaer til 10 kr!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lidl pizzaen er jo grusom! Er det marghaeritaen som koster 10 kr? Isåfall forstår jeg godt at de selger den så billig. Spinacien er derimot ganske god.

Skrevet

Jo, det heter det på indre oslo øst :o) Det hadde jeg ikke hæla.

Se der! Jeg har bare ikke hørt det. Da har vi fått utvida bruksområdet betraktelig.

Og siden morsan fant det i bokmålsordboka og ikke i nynorskordboka(?), så taler det jo mer for at det også er et østlandsuttrykk.

Skrevet

Se der! Jeg har bare ikke hørt det. Da har vi fått utvida bruksområdet betraktelig.

Og siden morsan fant det i bokmålsordboka og ikke i nynorskordboka(?), så taler det jo mer for at det også er et østlandsuttrykk.

Jeg søkte i nynorskordboka også, men der betyr det enten å sette hæl på noe, eller det betyr at noen nærmer seg fort: "han hæler innpå" ;-)

Skrevet

Jeg søkte i nynorskordboka også, men der betyr det enten å sette hæl på noe, eller det betyr at noen nærmer seg fort: "han hæler innpå" ;-)

Ja, jeg så det. Pussig.

Skrevet

Det var så stygt at det fikk jeg ikke lov å si av mora mi, men faren min, søstra hans og mora hans brukte det og jeg brukte det ute. Kanskje mora mi var litt av en språksnobb ;o)

Skrevet

Jo, det heter det på indre oslo øst :o) Det hadde jeg ikke hæla.

Det heter det i Telemark også iallfall i området jeg er fra.

Skrevet

Å "hæle" - eller helst "ikke hæle" finnes flere steder i Norge. Men ikke på Østllandet, tror jeg.

Å joooda. :-)

Der jeg kommer fra brukes det oftest om kaldt vann - "jeg hæler ikke å bade", eller "å hæle seg", som er å gradvis tilvenne seg kaldt vann :-)

Skrevet

Å "hæle" - eller helst "ikke hæle" finnes flere steder i Norge. Men ikke på Østllandet, tror jeg.

Joda, å hæle finnes på østlandet. Nå ble jeg litt usikker på om det kommer fra litt nord for Oslo eller litt sør-vest for Oslo (jeg har familie fra begge stedene), men det er et helt kjent og normalt uttrykk for meg.

Skrevet

Joda, å hæle finnes på østlandet. Nå ble jeg litt usikker på om det kommer fra litt nord for Oslo eller litt sør-vest for Oslo (jeg har familie fra begge stedene), men det er et helt kjent og normalt uttrykk for meg.

Ja. Jeg tok feil. Vi fikk oppklart det ganske fort under her. morsan brukte ordboka. :-)

Skrevet

Å joooda. :-)

Der jeg kommer fra brukes det oftest om kaldt vann - "jeg hæler ikke å bade", eller "å hæle seg", som er å gradvis tilvenne seg kaldt vann :-)

Ja - jeg ligger flat. :)

Skrevet

Det var så stygt at det fikk jeg ikke lov å si av mora mi, men faren min, søstra hans og mora hans brukte det og jeg brukte det ute. Kanskje mora mi var litt av en språksnobb ;o)

Det skal du se. Det er jo mye som tyder på det, så lenge hun nekta deg å bruke et såpass nøytralt ord. (Eller så hadde hun misforstått og trodde det var "styggere" enn det er.) :)

Skrevet

Det skal du se. Det er jo mye som tyder på det, så lenge hun nekta deg å bruke et såpass nøytralt ord. (Eller så hadde hun misforstått og trodde det var "styggere" enn det er.) :)

Nei, det var den æ'en og tjukk L som plaget henne, tror jeg :o)

Skrevet

Jeg kan anbefale frisk luft til den som sitter for mye på dol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...