Gå til innhold

Vann suger

Anbefalte innlegg

Gjest linnela
Skrevet

Jeg har fått oppdrag å finne en vann suger til jobben. Men jeg vet ikke hvor jeg skal lete?

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• morsan

7

• keinstein

5

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Flystripa
Skrevet

Hva med å kutte ut den håpløse orddelinga di, og deretter google på ordet? :P

Skrevet

Jeg synes ikke vann suger. Jeg synes vann er ganske digg.

Gjest linnela
Skrevet

Vannsuger i et ord? Ja vel. Men på engelsk skrives det i to ord. Kan ikke skjønne annet enn at det må være ok på norsk også.

Skrevet

Vannsuger i et ord? Ja vel. Men på engelsk skrives det i to ord. Kan ikke skjønne annet enn at det må være ok på norsk også.

Det er ikke ok på norsk, Vi trodde du mente at vann var noe dritt. Når man på norsk sier at noe suger så er det noe dritt. Du sier vel ikke støv suger?

Skrevet

Norsk og engelsk er to forskjellige språk, med ulik grammatikk osv, så man kan ikke argumentere med at det som er ok i ett språk er ok også i det andre.

Engelsk påvirkning har gjort at mange deler opp ord på norsk der det skal være sammensatt.

På norsk fører slik orddeling ofte til meningsforskjeller.

Ta for eksempel dette: Før røykeloven hadde en restaurant markert sin røykfrie sone med et skilt der det sto "RØYK FRITT". Men det betyr faktisk akkurat det motsatte av "røykfritt" - det betyr at her kan du røyke fritt! :-)

Skrevet

eh.. he-he :-)

Skrevet

Norsk og engelsk er to forskjellige språk, med ulik grammatikk osv, så man kan ikke argumentere med at det som er ok i ett språk er ok også i det andre.

Engelsk påvirkning har gjort at mange deler opp ord på norsk der det skal være sammensatt.

På norsk fører slik orddeling ofte til meningsforskjeller.

Ta for eksempel dette: Før røykeloven hadde en restaurant markert sin røykfrie sone med et skilt der det sto "RØYK FRITT". Men det betyr faktisk akkurat det motsatte av "røykfritt" - det betyr at her kan du røyke fritt! :-)

Jeg liker Sørs eksempel med sløyd lærer :-)

Skrevet

LOL!!

Skrevet

Forresten, hva heter vannsuger på engelsk? :-)

Skrevet

Forresten, hva heter vannsuger på engelsk? :-)

Water sucker!!! :-D

Skrevet

Water sucker!!! :-D

Ikke sant, en skikkelig vann-idiot! :-)

Skrevet

Jeg liker også "pult ost" og "lamme lår".

Gjest linnela
Skrevet

Det er ikke ok på norsk, Vi trodde du mente at vann var noe dritt. Når man på norsk sier at noe suger så er det noe dritt. Du sier vel ikke støv suger?

Støv suger kan være verb og det kan være substantiv. Hvorfor skal det ikke gå an på norsk når det går på engelsk?

Kanskje akkurat dette ordet bør skrives i ett, siden det kan misforstås. Akkurat som Catwalk skrives i et ord på engelsk fordi Cat walk kan virke som en dårlig grammatisk setning.

Bensin stasjon er på den annen side helt greit å skrive i to ord.

Skrevet

Ordelingsfeil er både det mest komiske, og det mest irriterende, man finner i det norske språk.

Hvis du sliter med å "knekke koden", så kan du bare tenke som så at hvis et ord er bygget opp av to ord som hver for seg betyr noe, men gir en helt annen mening sammesatt, så skal det IKKE deles.

Skrevet

Det er selvsagt ikke identiske regler for orddeling på norsk og engelsk.

Det er barnelærdom ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...