Gå til innhold

Nytt norsk flagg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stemmer ja!

Vi har et kors i flagget, men er ikke lenger spesielt kristne av oss. Flotte farger har flagget, men mtp religionsfrihet og demokrati, synes jeg vi bør avskaffe det.

Hva med å gå tilbake til det tradisjonelle norske flagget med løve? Eller hva med et symbol fra Vikingtiden, før landsforræderen Olav Trygvasson steg i land for å hærta landet med hjelp av Engelske tropper og Engelske biskoper?

I dag betyr et kristent kors i flagget at vi hater muslimverdenen. Dessuten er det et gammelt torturvåpen.

Skrevet

Du skriver: "I dag betyr et kristent kors i flagget at vi hater muslimverdenen."

Nei, det gjør det ikke.

Skrevet

Det betyr det vel ikke.

Nei, det var et dårlig forslag.

Ikke at jeg er kristen, men flagget kan da få være som det er. Blir bare tåpelig å forandre å det.

Skrevet

Flagget skal bære vår historie. Norge har en sterk, kristen historie. Og den vil du bare forkaste, sånn helt uten videre?

Skrevet

Du skriver: "I dag betyr et kristent kors i flagget at vi hater muslimverdenen."

Nei, det gjør det ikke.

Mange tolker det slik.

Religøse tegn i flagg burde vekk uansett om det er kors eller halvmåner, skrift om at Gud er med oss og liknende. Religionsnøytrale flagg burde vi ha.

Skrevet

Det norske er et omsydd dansk flagg. Stoff var dyrt, og det var mye å spare på å sy inn en blå stripe i det danske flagget. Derfor.

Det danske flagget prydet mange korsriddereres hester, og ridderne var like ille som Saladins ville horder. Saladin og sarasenerne la det danske flagget for hat, og korset varslet død.

Skrevet

Det betyr det vel ikke.

Nei, det var et dårlig forslag.

Ikke at jeg er kristen, men flagget kan da få være som det er. Blir bare tåpelig å forandre å det.

Religøse tegn i flagg burde vekk uansett om det er kors eller halvmåner, skrift om at Gud er med oss og liknende. Religionsnøytrale flagg burde vi ha.

Hadde kristenfanatikerne kommet og forlangt korset sitt i flagget i dag, hadde det garantert blitt baluba.

Skrevet

Det norske er et omsydd dansk flagg. Stoff var dyrt, og det var mye å spare på å sy inn en blå stripe i det danske flagget. Derfor.

Det danske flagget prydet mange korsriddereres hester, og ridderne var like ille som Saladins ville horder. Saladin og sarasenerne la det danske flagget for hat, og korset varslet død.

Øh? Det er riktig at det norske flagget er en "oppgradering" av det danske, men etter det jeg har hørt så ble det slik etter en utlyst konkurranse? Ikke at det hadde noe med å spare stoff å gjøre.

Skrevet

Flagget skal bære vår historie. Norge har en sterk, kristen historie. Og den vil du bare forkaste, sånn helt uten videre?

Vi kaster ikke historien ved å tilpasse oss en moderne, sekularisert verden.

Våre førkristne tradisjoner er dessuten både sterkere og eldre enn kristendommen. Kristendommen er et relativt nytt fenomen i Norge, da vi ble tvangskristnet for kun 1000 år siden. Det er faktisk ikke lange tida i et stort perspektiv.

Skrevet

Øh? Det er riktig at det norske flagget er en "oppgradering" av det danske, men etter det jeg har hørt så ble det slik etter en utlyst konkurranse? Ikke at det hadde noe med å spare stoff å gjøre.

Joda. Begge har rett.

Løsningen ble antatt fordi det var smart og billig. Det var mange tusen flagg som skulle endres fra danske farger. Mange var veldig store.

Skrevet

Mye å spare på å sy ekstra?

Skrevet

Mye å spare på å sy ekstra?

Mye penger å spare på å bare sy inn en stripe i det danske flagget som de allerede har, og vips er det norsk. Alle store flagg må syes sammen.

Skrevet

Mye penger å spare på å bare sy inn en stripe i det danske flagget som de allerede har, og vips er det norsk. Alle store flagg må syes sammen.

Å, sånn ja! Trodde du mente at det var billigere å sy inn en blå stripe i forhold til å beholde det danske flagget.

Men blått var da dyrt i produksjon?

Skrevet

Å, sånn ja! Trodde du mente at det var billigere å sy inn en blå stripe i forhold til å beholde det danske flagget.

Men blått var da dyrt i produksjon?

Vet ikke.

Men en kompis prøver i år å få blått flagg på stranda si ved campingen han eier.

Gjest Ståle Stil
Skrevet

Dette skrev jeg ivrig om på videregående. Serverte mange floskler den gangen.

Skrevet

Dette skrev jeg ivrig om på videregående. Serverte mange floskler den gangen.

Er du for nytt flagg?

Gjest Ståle Stil
Skrevet

Er du for nytt flagg?

Jeg mener du overvurderer symbolverdien.

Skrevet

Jeg mener du overvurderer symbolverdien.

Det er ingen tvil om at det er et kors. Et religiøst kors. Alle vet at religion er rota til mye ondt. Vi bør ikke være stolte av det.

Gjest Ståle Stil
Skrevet

Det er ingen tvil om at det er et kors. Et religiøst kors. Alle vet at religion er rota til mye ondt. Vi bør ikke være stolte av det.

Har ikke nevnt kors med et ord. "Symbolverdi" handler om mer enn det som symboliseres av en gjenstands fysiske side.

Skrevet

Har ikke nevnt kors med et ord. "Symbolverdi" handler om mer enn det som symboliseres av en gjenstands fysiske side.

Jeg mener at det norske flagget kan assosieres med den kristne tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...