Gå til innhold

Nytt norsk flagg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stryk kristenkorset av dit flag og heis det rent og rødt!"

Arnulf Øverland, mens han ennå var ung og radikal.

Personlig syns jeg det skal stå der.

Skrevet

Stryk kristenkorset av dit flag og heis det rent og rødt!"

Arnulf Øverland, mens han ennå var ung og radikal.

Personlig syns jeg det skal stå der.

Ja, han var vel kommunist, var han ikke?

Jeg synes det hadde vært stilig med et rødt norsk flagg med gul løve på. Men jeg føler på den annen side at vi bør beholde rødt, hvitt og blått! Visst bør vi det. Norge i rødt, hvitt og blått!

Norge med Jesus, kristenmoral og hjernevasking kan vi derimot klare oss uten :-)

Gjest Ståle Stil
Skrevet

Jeg mener at det norske flagget kan assosieres med den kristne tro.

Det kan det nok.

Naboen min heter for øvrig Kristian.

Skrevet

Det kan det nok.

Naboen min heter for øvrig Kristian.

Det må han få lov til å hete! Poenget er at vi som nasjon bør ha et flagg vi alle kan identifisere oss med og være stolte av. OK, ikke sikkert vi liker fargene, men det blir noe annet å presse inn et livssyn som mange faktisk tar sterk avstand fra, som nasjonens symbol.

Ja, og naboen min heter Tor. Ingen av dem er bedre.

Skrevet

Mange tolker det slik.

Religøse tegn i flagg burde vekk uansett om det er kors eller halvmåner, skrift om at Gud er med oss og liknende. Religionsnøytrale flagg burde vi ha.

..mener du.

Kristendommen er jo en del av vår kulturarv. Historie. Vakkert flagg. Hvorfor forandre nå?

Og betyr det virkelig at vi hater muslimer? Respekt handler jo ikke om å bli lik den andre, men å akseptere hverandres forskjeller.

Har forresten merket meg at du gjentatte ganger trekker frem kristendom i alle mulige situasjoner. Hvorfor?

Gjest Ståle Stil
Skrevet

Det må han få lov til å hete! Poenget er at vi som nasjon bør ha et flagg vi alle kan identifisere oss med og være stolte av. OK, ikke sikkert vi liker fargene, men det blir noe annet å presse inn et livssyn som mange faktisk tar sterk avstand fra, som nasjonens symbol.

Jaja.. Du får fortsette å slåss mot vindmøller, om du så ønsker.

Skrevet

Så du synes løver er veldig tradisjonelt i Noge? Jeg har ennå til gode å se en!

Skrevet

Vi kaster ikke historien ved å tilpasse oss en moderne, sekularisert verden.

Våre førkristne tradisjoner er dessuten både sterkere og eldre enn kristendommen. Kristendommen er et relativt nytt fenomen i Norge, da vi ble tvangskristnet for kun 1000 år siden. Det er faktisk ikke lange tida i et stort perspektiv.

de hadde vel den diskusjonen da de mekka flagget antar jeg.

Gjest Sunnivaa
Skrevet

Mener du dette seriøst? Da må du være helt skrudd. Flagget vårt er et SYMBOL på vårt land, og det har for oss i dag ingenting å gjøre med kristendommen. Det kan neppe støte noen som helst.

Skrevet

Arnulv Øverland skrev:

"Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rent og rødt. La ingen by deg det bedrag at frelseren er født".

Selv om jeg er helt enig i den siste setningen, vil jeg ha flagget som i dag. Det er et nasjonalt symbol.

Som ateist ser jeg dog at det er de kristne verdier og kulturgrunnlag som er fundamentet i vårt demokrati og vår velferdsstat. Disse verdier er verdt å beholde.

Om du ser rundt i verden, ser du den religiøse bakgrunn til de land som folk flykter fra, og de land de ønsker seg til :-)

Skrevet

Så du synes løver er veldig tradisjonelt i Noge? Jeg har ennå til gode å se en!

;o)

Skrevet

Jeg mener at det norske flagget kan assosieres med den kristne tro.

Og det er bra i et land med en kristen statskirke-

Skrevet

Vi kaster ikke historien ved å tilpasse oss en moderne, sekularisert verden.

Våre førkristne tradisjoner er dessuten både sterkere og eldre enn kristendommen. Kristendommen er et relativt nytt fenomen i Norge, da vi ble tvangskristnet for kun 1000 år siden. Det er faktisk ikke lange tida i et stort perspektiv.

Hvor mange prosent av Norges innbyggere er medlem av Den Norske Kirke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...