Gå til innhold

Apropos orddelingsfeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får fnatt når jeg ser slike feil, og legger alltid merke til dem, uansett om de står i avisa, på skilt eller her.

Hva er den artigste/groveste/rareste ordelingsfeilen du har sett?

Jeg synes bla. disse er en højdare:

En gretten tysker

http://tinyurl.com/2p6j2z

Pøbelen Rudolf

http://tinyurl.com/2htsaz

Skrevet

Binde streker er også morsomme

Stålter-mos.

Pils-piss.

Spesi-fisering.

Gjest Landkrabbe
Skrevet

"Tunfisk biter i vann".

Åja.

Ja, det er farlig å svømme, mye tryggere på land.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Lamme lår

Pult ost

Men disse er velkjente?

Skrevet

- sløyd lærer...

- av vikklings salg (!)

Nei, det ble feil.

av vikkling's salg, skulle det stå.

Skrevet

"Rund om kringklut" som Mille solgte forleden.

Gjest Flystripa
Skrevet

"Rund om kringklut" som Mille solgte forleden.

*hehe* Hadde Mille mange sånne? ;p Kjekt å ha!!!

Skrevet

*hehe* Hadde Mille mange sånne? ;p Kjekt å ha!!!

:-P Nille da.

Skrevet

Kjempemorsomme feil!!! Jeg kommer ikke på noen i farten, jeg da. Men irriterer meg veldig.

Den nye styreren i barnehagen "vår" er ekspert på å dele ord feil. Og jeg gremmes hver eneste gang.

Skrevet

Jeg har noen helt autentiske som ikke handler om skrivefeil, men om hvordan automatiske orddelingsprogrammer (som brukes av aviser o.l.) fungerer:

Slike programmer forsøker å finne ut om ordet er sammensatt, i så fall skal jo deles ordet der. Derfor inneholder de lister over korte ord og typiske forstavelser som ofte brukes i sammensetninger.

En gang så jeg at programmet hadde funnet og gjenkjent ordet "personal". Det brukes jo i mange sammensetninger - personalpolitikk, personalavdeling osv.

Men artikkelen handlet om trygghetsalarmer. Programmet hadde derfor funnet opp ordet personal-arm :-)

En annen gang sto det om et eget tog som skulle settes opp i anledning bluesfestivalen på Notodden. Av en eller annen grunn ble navnet stavet med x: Bluesexpressen, altså blues-ekspressen.

Programmet kjente ikke igjen "blues", det er jo ikke norsk, heller. Men "sexpress" hadde det sett før:

Blue-sexpressen.

Sånt synes gamle kjerringer med programmeringserfaring er morsomt :-))

Skrevet

Jeg har noen helt autentiske som ikke handler om skrivefeil, men om hvordan automatiske orddelingsprogrammer (som brukes av aviser o.l.) fungerer:

Slike programmer forsøker å finne ut om ordet er sammensatt, i så fall skal jo deles ordet der. Derfor inneholder de lister over korte ord og typiske forstavelser som ofte brukes i sammensetninger.

En gang så jeg at programmet hadde funnet og gjenkjent ordet "personal". Det brukes jo i mange sammensetninger - personalpolitikk, personalavdeling osv.

Men artikkelen handlet om trygghetsalarmer. Programmet hadde derfor funnet opp ordet personal-arm :-)

En annen gang sto det om et eget tog som skulle settes opp i anledning bluesfestivalen på Notodden. Av en eller annen grunn ble navnet stavet med x: Bluesexpressen, altså blues-ekspressen.

Programmet kjente ikke igjen "blues", det er jo ikke norsk, heller. Men "sexpress" hadde det sett før:

Blue-sexpressen.

LOL!!

Skrevet

Blue-sexpressen.

Herlig ;-)

Skrevet

Autentisk overskrift (jeg så den selv) på stillingsannonse fra ca. 1980:

Anal og utvikling

Skrevet

Autentisk overskrift (jeg så den selv) på stillingsannonse fra ca. 1980:

Anal og utvikling

Utrolig!!!!

Jeg måtte faktisk lese den fem ganger før jeg skjønte hva som egentlig mentes....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...