Gå til innhold

Sterilisering og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gubben skal snart inn på sykehuset for å sterilisere seg. I brevet fra sykehuset står det at han må hentes etter operasjonen (kan ikke kjøre selv). Dessuten får han ikke være alene i det hele tatt i 1-2 døgn etter operasjonen.

Hvordan i huleste får vi til dette? Jeg må jo på jobb... Er det slik at jeg kan få sykemelding for å være hjemme og passe på han?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• citygirl

3

• Lillemus

2

• pekkaline

2

• Tralla

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var da voldsomt så dramatisk. Jeg ville tro han klarte seg utmerket selv:-) Har aldri vært borti så voldsomme forholdsregler etter en så liten operasjon.

Skrevet

Det får du nok ikke nei. Det er den første natta etterpå en ikke skal være alene. Så du kan nok gå på jobb som vanlig dagen etter.

Og du kan sikkert hente ham etter du er ferdig på jobb den dagne inngrepet er. Er slik det blir praktisert her på sykehuset iallefall.

Skrevet

Velferdspermisjon på deg, tipper jeg.

Evt få flytta timen til en fredag, men det er nok ikke så lett.

I utgangspunktet skal ikke du kunne få sykemelding så lenge det ikke feiler deg noe.

Skrevet

Jeg kjenner flere som har vært gjennom det han skal.

De kjørte selv hjem etter operasjonen samme dag. Ingen som tok seg fri i forbindelse med at han ikke kunne være alene overhodet i 2 dager.

Aldri hørt om det er så strengt etter et (fysisk sett) relativt beskjedent inngrep.

Skrevet

Jøss, så forskjellig det gjøres da?! Min mann fikk det gjort en ettermiddag (var inne en snau time), jeg kjørte bilen hjem. Han gikk vel rart et par dager, men jeg jobbet som vanlig, hver dag. (han var sykemeldt av andre grunner, men hadde ikke hatt behov for fri)

Se han an du, sørg for at han har ei niste i nærheten i tilfelle han får bevegelseproblemer kanskje? Og så har han jo telefon :)

Gjest sier noe om sykehuset
Skrevet

Dette er resultat av "effektiviseringen" av sykehusene. De hiver ut pasientene når de egentlig burde blitt der til alt er stabilt. Jeg opplevde selv noe liknende for få år tilbake: de hadde tenkt å sende meg hjem men jeg måtte ha tilsyn - men jeg bodde jo alene. Jeg insisterte da på å få være på sykehuset den tiden det tok til jeg kunne bo alene, og da fikk jeg bli der til neste dag.

Jeg mener at det burde være et åpent tilbud for pasienter i den kategorien, dersom de ikke har anledning til å bli passet på av noen hjemme.

Skrevet

Dette er resultat av "effektiviseringen" av sykehusene. De hiver ut pasientene når de egentlig burde blitt der til alt er stabilt. Jeg opplevde selv noe liknende for få år tilbake: de hadde tenkt å sende meg hjem men jeg måtte ha tilsyn - men jeg bodde jo alene. Jeg insisterte da på å få være på sykehuset den tiden det tok til jeg kunne bo alene, og da fikk jeg bli der til neste dag.

Jeg mener at det burde være et åpent tilbud for pasienter i den kategorien, dersom de ikke har anledning til å bli passet på av noen hjemme.

Ja, jeg synes også dette "kravet" høres merkelig ut! Det er jo ikke mange voksne som er hjemmeværende på dagtid... han skal opereres på medi3 og der har de vel ikke overnatting...

Skrevet

Jøss, så forskjellig det gjøres da?! Min mann fikk det gjort en ettermiddag (var inne en snau time), jeg kjørte bilen hjem. Han gikk vel rart et par dager, men jeg jobbet som vanlig, hver dag. (han var sykemeldt av andre grunner, men hadde ikke hatt behov for fri)

Se han an du, sørg for at han har ei niste i nærheten i tilfelle han får bevegelseproblemer kanskje? Og så har han jo telefon :)

Ok, godt å høre at det kanskje ikke er så ille som brevet skulle tilsi!

Skrevet

Jeg kjenner flere som har vært gjennom det han skal.

De kjørte selv hjem etter operasjonen samme dag. Ingen som tok seg fri i forbindelse med at han ikke kunne være alene overhodet i 2 dager.

Aldri hørt om det er så strengt etter et (fysisk sett) relativt beskjedent inngrep.

Snodig. Kan det ha noe med at det er på medi3 han skal opereres? Strengere når det er privat kanskje?

Skrevet

Velferdspermisjon på deg, tipper jeg.

Evt få flytta timen til en fredag, men det er nok ikke så lett.

I utgangspunktet skal ikke du kunne få sykemelding så lenge det ikke feiler deg noe.

Ok. Tror nok gubben får spørre legen hva som er vanlig praksis her...

Skrevet

Det gjelder sikkert bare samme dag og første natta. Og at han har noen å få tak i på dagtid om noe skulle komme på. Det er jo ikke så store inngrepet.

Skrevet

Det får du nok ikke nei. Det er den første natta etterpå en ikke skal være alene. Så du kan nok gå på jobb som vanlig dagen etter.

Og du kan sikkert hente ham etter du er ferdig på jobb den dagne inngrepet er. Er slik det blir praktisert her på sykehuset iallefall.

I brevet står det "Du bør beregne deg fri fra arbeid 1-2 dager etter inngrepet på grunn av noe ubehag de påfølgende par dager. Du kan ikke kjøre bil hjem, så det er viktig at du har en avtale med noen som kan komme og hente deg. Du kan ogs ta drosje hjem. Du skal ikke være alene første døgnet etter operasjonen (det må være en person tilstede) i tilfelle du skulle bli uvel."

Jeg ser nå at det står at han må passes på et døgn etterpå, ikke 1-2.. Uansett blir dette kronglete å få til :-/

Skrevet

Det var da voldsomt så dramatisk. Jeg ville tro han klarte seg utmerket selv:-) Har aldri vært borti så voldsomme forholdsregler etter en så liten operasjon.

Nei, jeg trodde også at dette skulle være en enkel sak...

Skrevet

Nei, jeg trodde også at dette skulle være en enkel sak...

Han bør def ikke kjøre hjem fordi en del av narkosemidlene som brukes sitter i kroppen mange timer etterpå. Men går alt etter planen sitter han samme kveld i sofaen og synes synd på seg selv med litt vide boxershortser på, og litt bredbeint i ganglaget når han skal på do. Så lenge du henter ham etter operasjonen, og han ser etter forholdene kjekk ut når du drar om morran, klarer han seg nok aleine. men du får varte ham opp bittelitt. (han er jo mann tross alt)

Kvinner reiser hjem til unger og hjem etter større operasjoner - ingen må være hjemme og passe dem;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har ingen svar, men vil gratulere deg med at han nå steriliserer seg.

Litt misunnelig, ja...

Skrevet

Ok, godt å høre at det kanskje ikke er så ille som brevet skulle tilsi!

Men kanskje din mann er som menn flest? Sukker og uffer seg når de er "syke"? ;) Det min mann syntes var verst var at han måtte (sa legen) dusje før han la seg for natten. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det var vist viktig. Men det gikk nå bra det også :)

Jeg hørte om en fyr som likegodt kjørte til sykehuset på motorsykkel, og den måtte han jo kjøre hjem igjen også....ikke den beste turen :)

Har også hørt om en som dro rett hjem å hadde sex med kona si. *Æ det mulig*

Så det er nok forskjell på smerter her :)

Skrevet

Det gjelder sikkert bare samme dag og første natta. Og at han har noen å få tak i på dagtid om noe skulle komme på. Det er jo ikke så store inngrepet.

Da får vi sørge for at han får operasjon en onsdag, for da har jeg fri fra jobb.....

Skrevet

Han bør def ikke kjøre hjem fordi en del av narkosemidlene som brukes sitter i kroppen mange timer etterpå. Men går alt etter planen sitter han samme kveld i sofaen og synes synd på seg selv med litt vide boxershortser på, og litt bredbeint i ganglaget når han skal på do. Så lenge du henter ham etter operasjonen, og han ser etter forholdene kjekk ut når du drar om morran, klarer han seg nok aleine. men du får varte ham opp bittelitt. (han er jo mann tross alt)

Kvinner reiser hjem til unger og hjem etter større operasjoner - ingen må være hjemme og passe dem;-)

Jeg tror helt klart at han klarer seg selv og han synes også dette høres tullete ut..men så er det det med å følge legens instruksjoner da ;-)

Skrevet

Min mann steriliserte seg nylig. Han kjørte hjem etterpå uten problemer, 1 times kjøring, og dagen etter var han på jobb. Han fikk ingen problemer etterpå, var ikke plaget med ømhet. Han var veldig overrasket selv over at det gikk så fint. Han hadde selvsagt gruet seg veldig mye på forhånd. Operasjonen tok ca 20 min, utført av spesialist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...