Gå til innhold

Omskolering

Anbefalte innlegg

Gjest Vil bli noe
Skrevet

Jeg er en person på 33 som alltid har jobbet siden jeg var 13 år, og har hatt mange forskjellig typer jobber. Jeg prioriterte jobbing fremfor skolegang etter endt videregående og hadde 7 år i en bransje som dessverre ble truffet hardt da internett kom. Jeg har de siste årene hatt et par jobber som jeg ikke har trivdes med, men sliter med å finne noen stillinger som jeg er kvalifisert for. Jeg har gradvis blitt mer og mer usikkert på meg selv og tørr nesten ikke lenger å søke på jobber da jeg føler at jeg ikke strekker til.

Mitt største ønske er å kunne fullføre en skolegang, men økonomien tilsier at jeg ikke har råd til dette pga barn/samboer. Jeg jobber i dag innenfor byggebransjen og sliter noe med "litt" dårlig rygg og ankel. Jeg kjenner til andre som har "jukset" seg til omskolering pga av mindre, men min samvittighet stopper meg enn så lenge.

Jeg lurer på om jeg skal gå til legen og klage på disse "problemene" da de sikkert vil bli verre med årene(belastende yrke). Jeg har også tenkt om det lar seg gjøre å få omskolering på grunnlag av psykiske faktorer som depresjon e.l.

Håper noen med erfaringer kan komme med innspill...!

Gjest Utdannelse = investering
Skrevet

For å være helt ærlig;

synes du selv har ansvar for å finansiere egen utdannelse.

Det er da helt normalt å ta opp studielån, det er jo faktisk det folk pleier å gjøre.

Hvis du ikke føler du har råd til det, får du bare finne deg en annen type jobb da, som er mindre belastende for ryggen.

Vi andre betaler utdannelsen selv. Går mange år på skole uten inntekt, men med et studielån som vokser seg stort.

Vi andre er ikke bedre stilt enn deg, dessverre. Lån, familie, jobb...

Slik er virkeligheten!

(Hadde syntes det var nedverdigende å ta imot gratis utdannelse - med din begrunnelse)

Gjest Jente31
Skrevet

Det spørs jo hva du mener med "litt".. men ta en prat med legen din, han kan gi deg noen råd om dette. Jeg er der selv:-). Ønsker deg lykke til!

Gjest Gjørdetdufølerfor
Skrevet

Ingen er tjent med at du fortsetter i en jobb hvor du ikke trives og hvor du ødlegger helsen din og til slutt må sykmeldes pga. deppresivitet, som vil komme etter lang misstrivsel i yrker man ikke trives i.. Gå til lege si du har møtt veggen og fortell at du er deppa pga jobbsituasjonen din.Så skal du få omkolering!(yrkesrettet attføring)(Hvis du har en god lege vel og merke!)

Norge i dag går så det suser, og det er lagt opp til at så og så mange må være arb.ledige og i forskjellige tiltak. Det har aldri vært så liten arb.ledighet som nå og så mange jobber som utlyses. Så på en måte er du "heldig" og antageligvis vil dette gå lett for deg med de plagene du har både fordi det er lagt opp til at så og så mange bør være under tiltak og arb.ledige.

Start med å gå til legen din og legg fram problemet. Jeg har akkurat samme bakgrunn som deg uten at jeg hadde helseproblemer men følte meg svært langt nede pga. arb.situasjon og lite skolegang. Lykke til!

Dette ergrer selvfølgelig de som har det bra og trives i sin jobb..de betaler dette gjennom skatten sin og blablabla.. men det er slik politikerne har lagt opp systemet til.

Skrevet

Bare et tips:

Det er langt vanskeligere å få omskolering pga psykiske plager enn fysiske.

Min mann hadde både ryggproblemer og depresjon. Fastlegen var veldig tydelig på at han bare ville nevne ryggen når det gjalt attføring pga NAV har lite tro på at folk med psykiske plager kommer seg ut i arbeid.

Kravene til atføring er nokså diffuse, men du bør ha en rimelig god sjanse siden du ikke har en utdanning fra før. NAV prioriterer dem som ikke har utdanning i det hele tatt.

Gjest Litt uenig
Skrevet

For å være helt ærlig;

synes du selv har ansvar for å finansiere egen utdannelse.

Det er da helt normalt å ta opp studielån, det er jo faktisk det folk pleier å gjøre.

Hvis du ikke føler du har råd til det, får du bare finne deg en annen type jobb da, som er mindre belastende for ryggen.

Vi andre betaler utdannelsen selv. Går mange år på skole uten inntekt, men med et studielån som vokser seg stort.

Vi andre er ikke bedre stilt enn deg, dessverre. Lån, familie, jobb...

Slik er virkeligheten!

(Hadde syntes det var nedverdigende å ta imot gratis utdannelse - med din begrunnelse)

Jeg er litt uenig med deg. Jeg har lang utdannelse og studielån i massevis. Jeg synes likevel at det er bra at muligheten for omskolering ligger der for de som trenger det.

Gjest Vil bli noe
Skrevet

Jeg er litt uenig med deg. Jeg har lang utdannelse og studielån i massevis. Jeg synes likevel at det er bra at muligheten for omskolering ligger der for de som trenger det.

Ønsker å takke for svar fra begge hold. Jeg skal ta rådene med meg i tenkeboksen og se situasjonen an...Takk igjen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...