Gå til innhold

Power Point igjen

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har laget en PP-presentasjon jeg hadde tenkt til å sende rundt til venner og kjente.

Men jeg ser nå at den er litt stor. Rundt 50 mb. Det er i overkant mye å sende rundt i mail. Forsøkte å sende til meg selv, og den er for stor.

Er det noen måte jeg kan krympe den på uten å måtte gå inn å fikse hvert enkelt bilde, og dermed måtte gjøre hele moroa på nytt?

Skrevet

Du kan sikkert redusere den kraftig ved å bruke zip.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du kan komprimere filen ved å bruke winzip eller lignende program

Gjest powerpoint
Skrevet

Du kan lage en pdf av powerpointen (den blir seendes ut omtrent likt, om du ikke har tekst som skal fly rundt). Da velger du laveste kvalitet og størrelsen endres en del vil jeg tro. Men da er ikke kvaliteten særlig god til print, men fungerer helt fint på skjerm.

Skrevet

Folk som har svart deg mangler grunnleggende kunnskap om en veldig kjekk funksjon i PowerPoint (PP).

Ta fram Bilde-verktøylinjen i PP, og finn ikonet der som heter Komprimer bilder. Klikk på denne, og du får opp en ny dialogboks.

Velg "alle bilder i dokumentet", og enten web/skjerm eller utskrift (alt etter hva du ønsker, men utskrift gir litt bedre bildekvalitet). Behold kryssene i de to nederste boksene (eller fyll de inn), for hhv. komprimer bilder og slett beskåret område av bilder.

Lagre filen.

Voilá, du har nå en langt mindre fil enn før! :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Folk som har svart deg mangler grunnleggende kunnskap om en veldig kjekk funksjon i PowerPoint (PP).

Ta fram Bilde-verktøylinjen i PP, og finn ikonet der som heter Komprimer bilder. Klikk på denne, og du får opp en ny dialogboks.

Velg "alle bilder i dokumentet", og enten web/skjerm eller utskrift (alt etter hva du ønsker, men utskrift gir litt bedre bildekvalitet). Behold kryssene i de to nederste boksene (eller fyll de inn), for hhv. komprimer bilder og slett beskåret område av bilder.

Lagre filen.

Thanks, men jeg fant ut nøyaktig det du skriver på egenhånd for 5 minutter siden. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Lagre filen.

Men en ting til:

Når jeg sender den vil jeg at den skal åpnes opp i fremvisninga, slik det går automatisk når mottaker har fått filen (eventuelt at de trykker på bildet og får neste).

Det får jeg ikke til. Det ser ut som om mottaker selv må gå inn på "vis fremvisning" for å få presentasjonen.

Hvordan fikser jeg det sånn at det går automatisk?

Skrevet

Men en ting til:

Når jeg sender den vil jeg at den skal åpnes opp i fremvisninga, slik det går automatisk når mottaker har fått filen (eventuelt at de trykker på bildet og får neste).

Det får jeg ikke til. Det ser ut som om mottaker selv må gå inn på "vis fremvisning" for å få presentasjonen.

Du har gjerne funnet det ut allerede, men hvis ikke... Du må lagre filen som en powerpoint-fremvisning, og så sender du den ut.

Mener det heter noe annet hjemme, men her på jobben er valget som beskrevet over her.

Skrevet

Men en ting til:

Det er som vilma skrive, du må lagre som powerpoint-fremvisning, så filen får etternavnet pps istedetfor ppt. (Fil - Lagre som)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er som vilma skrive, du må lagre som powerpoint-fremvisning, så filen får etternavnet pps istedetfor ppt. (Fil - Lagre som)

Dere er noen knupper. :)

Skrevet

Dere er noen knupper. :)

Har du laget foto-album fra ferien din i PowerPoint?

I såfall synes jeg at jeg som takk for hjelpen burde få det tilsendt... hihi

ShitDiddelyDo
Skrevet

Har du laget foto-album fra ferien din i PowerPoint?

I såfall synes jeg at jeg som takk for hjelpen burde få det tilsendt... hihi

Jeg presterte å slette den og lager derfor en ny nå, men send meg e-postadressen din, så skal jeg slenge deg med. :)

Skrevet

Jeg presterte å slette den og lager derfor en ny nå, men send meg e-postadressen din, så skal jeg slenge deg med. :)

Takk, du er en engel!

[email protected]

:)

Forresten, så er min erfaring nå med feriebilder at det er utrolig greit å bruke gratisprogrammet Picasa til å laste opp til Picasaweb (en gratis Google-tjeneste). Der kan du laste opp både bilder og evt. videosnutter.

Man kan velge om bildene på Picasa skal ligge åpne for hvem som helst som måtte snuble over linken, eller om det skal være "restricted access", der kun de du sender invitasjon til får komme inn og se.

Det er også mange andre slike sider for fotoalbum, som myphotoalbum.com.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Takk, du er en engel!

[email protected]

:)

Forresten, så er min erfaring nå med feriebilder at det er utrolig greit å bruke gratisprogrammet Picasa til å laste opp til Picasaweb (en gratis Google-tjeneste). Der kan du laste opp både bilder og evt. videosnutter.

Man kan velge om bildene på Picasa skal ligge åpne for hvem som helst som måtte snuble over linken, eller om det skal være "restricted access", der kun de du sender invitasjon til får komme inn og se.

Det er også mange andre slike sider for fotoalbum, som myphotoalbum.com.

Thanks, det skal jeg sjekke. Har lyst til å laste opp bildene et sted, men jeg har dem både på pc og ekstern hd, så jeg mister dem nok ikke. :)

Men du: Jeg fant ikke den .pps i lagremuligheten.

Kan det være at den heter noe annet?

Skrevet

Thanks, det skal jeg sjekke. Har lyst til å laste opp bildene et sted, men jeg har dem både på pc og ekstern hd, så jeg mister dem nok ikke. :)

I powerpoint her får jeg ikke opp "etternavnene" til filene, men kan lagre som "powerpoint-fremvisning". Prøvde nå og da kom jeg rett inn på fremvisningen når jeg klikka på.

Skrevet

Hm, tror ikke det heter noe annet. Inne på Fil - Lagre som (ikke bare lagre), så får du en nedtrekksmeny der du kan velge filtype, og de skal den ligge.

Men du kan jukse, om du går inn på Windows Utforsker/Mine dokumenter, og finner PowerPoint'en din der, så kan du bare endre fil-etternavnet der (hvis du ser fil-etternavnet da, hvis ikke kan jeg forklare deg hvordan du finner det fram). Altså, hvis det står fx Feriebilder.ppt, så bare endrer du det til feriebilder.pps.

Ang. det å laste opp bilder på nettet, så har det jo også den funksjonen at det er en backup, men det var ikke primært det jeg tenkte på, men at du slipper å sende tunge filer på mail.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hm, tror ikke det heter noe annet. Inne på Fil - Lagre som (ikke bare lagre), så får du en nedtrekksmeny der du kan velge filtype, og de skal den ligge.

Men du kan jukse, om du går inn på Windows Utforsker/Mine dokumenter, og finner PowerPoint'en din der, så kan du bare endre fil-etternavnet der (hvis du ser fil-etternavnet da, hvis ikke kan jeg forklare deg hvordan du finner det fram). Altså, hvis det står fx Feriebilder.ppt, så bare endrer du det til feriebilder.pps.

Ang. det å laste opp bilder på nettet, så har det jo også den funksjonen at det er en backup, men det var ikke primært det jeg tenkte på, men at du slipper å sende tunge filer på mail.

Et spørsmål: Jeg gidder ikke oute adressene til folk, så jeg lurer på: Når jeg sender som Bcc vil ikke folk se hvem andre jeg sender til, ikke sant?

Skrevet

Et spørsmål: Jeg gidder ikke oute adressene til folk, så jeg lurer på: Når jeg sender som Bcc vil ikke folk se hvem andre jeg sender til, ikke sant?

Riktig, og veldig bra at du tenker på det. Det er mange som ikke gjør det...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Riktig, og veldig bra at du tenker på det. Det er mange som ikke gjør det...

Sånn, da sender den. Filen er relativt stor (13,7 mb), så jeg håper de med hotmail klarer å ta imot.

De fleste med hotmailadresse er fra dol, og hvis de ikke får den ned får de heller sende meg en annen adresse på msn, og jeg sender den igjen.

Jeg har helt sikkert glemt et par stykker også. Det er bare å si fra.

(Kan også komprimere fila mer, men bildekvaliten er redusert nok nå).

Skrevet

Sånn, da sender den. Filen er relativt stor (13,7 mb), så jeg håper de med hotmail klarer å ta imot.

De fleste med hotmailadresse er fra dol, og hvis de ikke får den ned får de heller sende meg en annen adresse på msn, og jeg sender den igjen.

Jeg har helt sikkert glemt et par stykker også. Det er bare å si fra.

(Kan også komprimere fila mer, men bildekvaliten er redusert nok nå).

Jeg TROR det blir for stort for hotmail, var i alle fall det før i tida.

Men ta en kikk på picasa da vel, så ser du hvor enkelt og greit det er å bruke :)

Kan gi deg link til et par fotoalbum jeg har senere i dag (har ikke tilgang på gmailen her fra...).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...