Gjest Aviaana Skrevet 15. februar 2007 Skrevet 15. februar 2007 En leieboer har sagt opp kontrakten sin og må betale leie ut April da hun har to måneders oppsigelsesfrist. Hvis hun nå flytter ut en måned før kontrakten løper ut og en annen person ønsker å leie samt å flytte ut umiddelbart har utleieren lov til å kreve husleie fra begge to i samme måned? 0 Siter
oslogutt Skrevet 15. februar 2007 Skrevet 15. februar 2007 SiO gjør i hvertfall det: http://forbruker.no/bolig/article1613940.ece 0 Siter
Gjest Astral Skrevet 15. februar 2007 Skrevet 15. februar 2007 Ja. Den dagen du leverer fra deg nøklene og leieforholdet anses som avsluttet rent praktisk (uanvhengig av om du har betalt for en mnd til), står utleier fritt til å disponere boligen og dermed leie den ut til andre. (slik jeg tolker husleieloven i alle fall...) 0 Siter
April Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Husleieloven sier vel de har lov til det. Når eier har mottatt nøklene står de fritt til å disponere boligen, selv om husleie er betalt fram til en senere dato. Men det er rom for huseier til å betale tilbake. Jeg leide hus for en tid tilbake, og flyttet ut den 15. i månedet, mens husleien var betalt frem til den 31. Den 20. flyttet nye inn i leiligheten, og da ble jeg overraskende kontaktet av huseier som spurte om det var greit at vedkommende flyttet inn, og spurte etter hvilket kontonummer de skulle overføre penger til meg for dagene fra 20. til 31. Det var en fin overraskelse det da. 0 Siter
Speak Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Mener helt bestemt at de har lov til det, men jeg tror ikke det er vanlig. 0 Siter
mrxx Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Jeg leier ut noen leiligheter og jeg mener at jeg kan ha lov til det, men det kunne ikke fall meg inn å ta dobbelt husleie 0 Siter
petter smart Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Det er nok lov. Men du kan vente med å levere inn nøklene til slutten av den måneden du har betalt for. Du kan med andre nekte utleier å leie ut til noen andre i den perioden du betaler for. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Jeg vet ikke hvordan det rent juridisk stemmer. Men det som er helt sikkert, er at den som nå leier ikke trenger å levere nøkler før siste del av leieperioden. Så om det er slik at om hun leverer nøklene tidligere, så vet hun at leiligheten blir leid ut tvert, og utleier får dobbel leieinntekt, så beholder hun heller nøklene til siste dag i leieperioden. Jeg synes utleier er unødvendig grådig om han har tenkt til å kreve dem begge for leie. Leiligheten er jo hennes så lenge hun betaler for den! Utleier her sier at vi har 3 mnd oppsigelse, men det eneste han krever er at han ikke taper økonomisk, så om vi eller han finner noen til å ta over tidligere, så slipper vi å betale alle 3 mnd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.