Gå til innhold

Data: programmer og lesefeil fra disk

Anbefalte innlegg

Lurer på det meste og de fleste...
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på noe.

Jeg har satt meg litt inn i data. Gått litt på skole, og har jo også en naturlig interesse for endel ting.

Det som slår meg, er at jeg ikke vet hvorfor programmer kjører, når det likevel kan (ofte) forekommer lesefeil fra disk (CD, DVD).

Er det rusk på plata, vil ikke maskinen få de rette dataene.

Likevel klarer programmene å kjøre.

Dette er rart, fordi det jeg har erfart fra programmering, er om det er bare så mye som et lite komme feilplassert, så funker ikke programmet i det hele tatt.

Jeg har hele tiden tenkt at det sikkert finnes et system for å detektere når det skjer en lesefeil, som da vil gå tilbake på disken for å prøve å hente ut på nytt.

Men er det slik?

Jeg mener, hvis det ER rusk der, så vil jo ikke det bare forsvinne av seg selv, selv om man går over med laseren en gang til.

Og: hvordan i såfall skal det detekteres at det er en feil? Du har to mulig verdier på en plate: 0 og 1. Null og en er selvsagt bare menneskelige symboler på et høyere abstraksjonsnivå enn datamaskinen EGENTLIG skjønner. Det er jo snakk om forskjeller i spenning. Null betyr kanskje 1.2 volt, mens en betyr 2.4 volt.

Siden maskinen ikke "skjønner" dette, eller ser feil før det faktisk blir gjort et forsøk på å utføre det som står der, så skjønner ikke jeg hvordan feil blir detektert.

En annen ting, er at slike programmer som "Alcohol 120%" (brukt til avlesing av disker for å lagre informasjonen som hele filer på maskinen), har valgmulighet å "skippe feil-lesing" når man henter inn en cd.

Om man overser feilene, er det vel ingen mulighet for at programmet skal virke? Det ville jo bety at man fikk et annet program enn det man hadde, som kanskje fører til at maskinen blir bedt om å gjøre noe den ikke forstår. Maskinen kan jo bare bruke de 4 regneartene. Sånn helt basalt. Så da blir det kanskje 32 istedet for 3+2, om plusstegnet har ramet ut pga feil lesing fra disk.

Noen som skjønner dette bedre enn meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...