Gå til innhold

Hjelp! Må vaske bil:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en fin oppskrift;)

Jeg skal altså vaske bil for første gang i mitt liv!!! Ja det er flaut, jeg vet det!

Men nå trenger jeg gode råd fra dere. Gjerne med punkt for punkt-liste;) som hva jeg vasker først og sist osv.

Og jeg trenger en god oppskrift på vaskevann. (Eller må jeg kanskje kjøpe spesialvaskemiddel??)

Håper noen kan hjelpe!

NB! Det er _kun_ utvendig vask jeg lurer på!

Skrevet

Begynn på taket og videre nedover vinduene, dørene, panser og bak Hjulene (kapslene) til slutt.

Bruker varmt vann (så hendene tåler det), Vet ikke hva slags såpe vi bruker (såpa er på ei blank kanne...), men det er vel for bilvask?

Lykke til! (minner meg om at bilen vår trenger en vask....)

Skrevet

Spyl av bilen førs så du ikke gnir grus og møkk inn i lakken. Best å bruke høytrykksspyler.

Begynn øverst og vask deg nedover. Det finnes bil shampo, men grønnsåpe er heller ikke så dumt. Bare såpen ikke blir for hard for lakken, noe som skal mye til for vanlige såper, så kan du bruke det meste.

Tørk godt og smør dørlistene med silikonstift, så de ikke fryser fast i kulda. Ha i litt låsespray i låsene også.

Skrevet

Spyl av bilen førs så du ikke gnir grus og møkk inn i lakken. Best å bruke høytrykksspyler.

Begynn øverst og vask deg nedover. Det finnes bil shampo, men grønnsåpe er heller ikke så dumt. Bare såpen ikke blir for hard for lakken, noe som skal mye til for vanlige såper, så kan du bruke det meste.

Tørk godt og smør dørlistene med silikonstift, så de ikke fryser fast i kulda. Ha i litt låsespray i låsene også.

Takk for gode tips;)

Silikonstift? Får en kjøpt det på bensinstasjoner kanskje?

Skrevet

Takk for gode tips;)

Ja, det får du kjøpt på bensinstasjoner.

Skrevet

Kan du ikke bare kjøre den gjennom en vaskeautomat da? Eller levere den inn et sted der de håndvasker den for deg?

Det koster 100-200 kr.

Jeg har aldri giddet å vaske bilen min selv jeg, og er ikke noe flau for det.

Skrevet

Kan du ikke bare kjøre den gjennom en vaskeautomat da? Eller levere den inn et sted der de håndvasker den for deg?

Det koster 100-200 kr.

Jeg har aldri giddet å vaske bilen min selv jeg, og er ikke noe flau for det.

Kunne vel kanskje det, men nå er det ikke flust med slike muligheter her jeg bor da, så jeg må nok bare lære å vaske bilen selv:)

Men takk for fristende tips;)

Skrevet

Takk for gode tips;)

Bruk også mye vann på svampen - dvs skyll den av ofte og godt (med ofte så mener jeg veldig ofte:-), slik at du kvitter deg med den møkka som setter seg i den.

Håndvasker jeg med svamp, så har jeg først spylt bilen ren for sand og grov møkk. Og jeg dypper/skyller av svampen minst for hver dør jeg vasker, tre-fire ganger i løpet av taket, et par ganger for panseret etc.

Og svampen skal være "full av vann" etter hver skylling (ikke skvis den for vann før du drar den over bilen igjen).

Alle små sandpartikler og annen hard møkk som sitter fast i svampen, vil lage små riper i lakken......

Skrevet

Bruk også mye vann på svampen - dvs skyll den av ofte og godt (med ofte så mener jeg veldig ofte:-), slik at du kvitter deg med den møkka som setter seg i den.

Håndvasker jeg med svamp, så har jeg først spylt bilen ren for sand og grov møkk. Og jeg dypper/skyller av svampen minst for hver dør jeg vasker, tre-fire ganger i løpet av taket, et par ganger for panseret etc.

Og svampen skal være "full av vann" etter hver skylling (ikke skvis den for vann før du drar den over bilen igjen).

Alle små sandpartikler og annen hard møkk som sitter fast i svampen, vil lage små riper i lakken......

Tuusen takk for tipset!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...