Gå til innhold

PCO

Gjest liker ikke sykehus : (

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg tatt blodprøver, og er henvist til gynekologisk avdeling på sykehus, for å utredes for PCO. Jeg lurer veldig på hva som venter meg der, kan noen som har gått gjennom dette forklare?

noe å grue seg til?

Skrevet

Har det - og det er ikke noe å grue seg til.

Ikke undersøkelsen ihvertfall.

Jeg gjennomgikk en lapraskopi, og det var ikke gøy....

Ha et åpent sinn, så går det helt fint.

Skrevet

Har det - og det er ikke noe å grue seg til.

Ikke undersøkelsen ihvertfall.

Jeg gjennomgikk en lapraskopi, og det var ikke gøy....

Ha et åpent sinn, så går det helt fint.

Hva er lapraskopi, og hvorfor måtte du gjennomgå dette?

Skrevet

Hva er lapraskopi, og hvorfor måtte du gjennomgå dette?

PCO er vanncyster på eggstokkene, og lapraskopi er en kikkhulls operasjon hvor de går inn gjennom navlen og over eggstokkene med utstyr for å lage hull i dem for at de skal tømmes.

Denne sykdommen gjør det vanskelig med å bli gravid + at du kan legge på deg pga hormonforstyrrelser.

Litt klokere...?

Skrevet

Det vil bli tatt en innvendig ultralydundersøkelse av deg for å se på eggstokkene dine.

Legen bruker da en tynn probe med kondom utenpå og glidmiddel på. Denne stikkes inn i skjeden din. Dette er ikke vondt.

Det vil kanskje også bli tatt en vanlig GU av deg, og du kan bli bedt om å bli veid og målt med målebånd for å sjekke forholdet mellom hofte og midje.

Skrevet

PCO er vanncyster på eggstokkene, og lapraskopi er en kikkhulls operasjon hvor de går inn gjennom navlen og over eggstokkene med utstyr for å lage hull i dem for at de skal tømmes.

Denne sykdommen gjør det vanskelig med å bli gravid + at du kan legge på deg pga hormonforstyrrelser.

Litt klokere...?

ja, litt klokere, men må disse cystene fjernes? vil det ikke uansett dannes nye med en gang?

Vil symptomene( uregelmessig mens, hårvekst ++) avta noe etter et slikt inngrep?

Takk for svar!

Skrevet

ja, litt klokere, men må disse cystene fjernes? vil det ikke uansett dannes nye med en gang?

Vil symptomene( uregelmessig mens, hårvekst ++) avta noe etter et slikt inngrep?

Takk for svar!

Noen ganger hjelper det å fjerne de - hos noen kan det faktisk ta lang tid før de kommer tilbake, og det er gunstig for de som har lyst på barn.

Hos meg kom de tilbake med en gang, men det var verdt forsøket.

Om de andre symptomene vil avta kommer vel an på resultatet - jeg er heldigvis "bare" plaget med uregelmessig mens og overvekten spesielt rundt magen.

Søk på nettet, så finner du nok ut mer :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...