Gå til innhold

Min kjære lar kroppen sin forfalle.

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for anledningen
Skrevet

Jeg traff for en god stund siden en koselig mann som jeg siden har truffet 6-7 helger. Vi har det fint sammen og masse god sex, selv om det godt kunne ha vært litt mer spenstig. Jeg har lukket øynene for noe jeg nå ser på som et problem. Han er meget overvektig noe som han selvsagt har vært hele tiden, men nå ser jeg at dette er et problem for meg. Han unngår alt som kan ligne på sunn mat. Han har en kropp som forfaller og han blir i dårligere og dårligere form. Jeg "må" ri han nesten hver gang, for han har ikke kondis eller krefter nok til å være øverst, klager da på at han er sliten midt i.

Nå ble dette svært negativt, men jeg vet at dette skaper problemer for meg, dersom den ene skal leve sundt, mens den andre forbanner alt som er sundt. Spiser loff, fordi han blir dårlig i magen av grovt brød.

Jeg har ikke alltid vært like sunn, derfor trenger jeg et sunt miljø rundt meg. Jeg har slanket med fra 123,5 kilo til nå 91,5 kilo, jeg skal ned 15 kilo til. Mulig det er jeg som er blitt overfladisk og høy på pæra, fordi det går så bra med meg.

Jeg liker han fortsatt og har følelser for han, men dette sliter på meg. Ikke nok med at han er meget usunn, men han jafser i seg maten som om det er det siste måltid. Er maten varm tar han en munnfull og puster og peser for å kjøle ned maten i munnen som er for varm. Han er i så dårlig form at når han skal gå å hente noe som er 3 meter unna er han anpusten etterpå. Jeg er på vei å miste følelsene mine for han p.g.a dette, og kan ikke se at jeg kommer til å greie å "overleve" dette.

Hva gjør jeg, skal jeg prøve å oppdra en voksen mann og gi han en sjanse til å forbedre seg, eller skal jeg trekke meg stille ut av det. Orker ikke å se på at et voksent menneske lar kroppen sin forfalle og pådra seg livstilsykdommer. I tillegg trenger jeg et sunt miljø rundt meg slik at ikke jeg også faller tilbake til gamle synder.

Jeg er en av de nye faste, men er annonym for anledningen.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• hidi, the scorpion

4

• jubalong70

2

• fresja

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg hadde nok tatt det opp med ham. Ikke på en anklagende måte, men mer sånn at jeg hadde fortalt ham hvor glad jeg har blitt i ham, hvor glad jeg er for at vi møttes - akkurat vi to! - og så sagt at jeg var lei meg fordi han tok så lite vare på seg selv. At det ville være veldig trist om jeg skulle miste ham på grunn av hans dårlige helse nå som vi har treftes og har det fint sammen.

De færreste menn kan motstå smiger. Dersom dere er mest hos deg (eller bor dere sammen?) så sørger du for at du har bare sunne ting i huset og sånt. Ut og gå tur! Måneskinnsturer er sååå romantisk vet du. :o)

Gjest heller ikke nick akkurat med dette
Skrevet

Har litt av samme problem, dvs. jeg synes fedme er lite tiltalende. Men det har kanskje sine årsaker. I ditt tilfelle så er han vel ingen helsefreak akkurat, det er mange slike. Og kanskje han trøster seg med maten, at det er en gammel vane - som er vondt å vende. Håper du får noen kloke svar. Selv lurer jeg på åssen det skal gå med tenningen og det er leit.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er jo definitivt ikke et godt forhold for deg! All den tid du vil leve sunt...

Han høres ikke helt ut som en som har tenkt å ta seg sammen heller, så jeg hadde vurdert å gå stille ut av forholdet...

Det er kanskje lettere å gå nå enn senere.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde nok tatt det opp med ham. Ikke på en anklagende måte, men mer sånn at jeg hadde fortalt ham hvor glad jeg har blitt i ham, hvor glad jeg er for at vi møttes - akkurat vi to! - og så sagt at jeg var lei meg fordi han tok så lite vare på seg selv. At det ville være veldig trist om jeg skulle miste ham på grunn av hans dårlige helse nå som vi har treftes og har det fint sammen.

De færreste menn kan motstå smiger. Dersom dere er mest hos deg (eller bor dere sammen?) så sørger du for at du har bare sunne ting i huset og sånt. Ut og gå tur! Måneskinnsturer er sååå romantisk vet du. :o)

Nei, vi bor ikke sammen. Jeg prøver å lage sunn mat når vi er sammen, men han rører ikke salat/grønnsaker. Vi grillet i sommer og dt far kunn potetsalat og kjøttet som ble rørt. Jeg vet også at når han reiser i forbindelse med jobben blir det mye boller til frokost og en del fastfood til middag.

Jeg har en eks som ikke var fult så ille i matveien, men han greide jeg å oppdra til et sunnere kosthold og normal bordskikk. Men med han nye får jeg meg ikke til å gjøre det. Jeg er ikke like trygg på han mulig fordi han er 10 år eldre enn meg og burde vite bedre når man nærmer seg 40år.

Skrevet

Det er jo definitivt ikke et godt forhold for deg! All den tid du vil leve sunt...

Han høres ikke helt ut som en som har tenkt å ta seg sammen heller, så jeg hadde vurdert å gå stille ut av forholdet...

Det er kanskje lettere å gå nå enn senere.

Lykke til!

ja, jeg har vært veldig inne på den tanken. Følelsene mine har begynt å forsvinne for han, men jeg synest at han fortjener en sjanse. Men du har helt rett, jeg tror heller ikke at han kommer til å gjøre noe med dette. Det er lettere å gå nå enn senere.

hidi, the scorpion
Skrevet

ja, jeg har vært veldig inne på den tanken. Følelsene mine har begynt å forsvinne for han, men jeg synest at han fortjener en sjanse. Men du har helt rett, jeg tror heller ikke at han kommer til å gjøre noe med dette. Det er lettere å gå nå enn senere.

Av erfaring vet jeg hvor fort slike følelser kan gå over til avsky. Og det er ikke noe bra hverken for deg eller han...

Kanskje han bør vise litt motivasjon før dere eventuelt går videre.

Skrevet

Kanskje du kan fokusere på ditt eget vektproblem. Si at du er avhengig av sunn mar og trim for å unngå at de tapte kiloene kommer tilbake. At det derfor er vanskelig for deg når han jafser i seg så mye god mat!

Når vi spiser fort, kjenner vi jo ikke at vi mett før vi er overmette. Synder der litt selv!

Gjest Du får lage maten
Skrevet

Jeg synes du skal prøve å få ham til å leve sunnere. Lag sunn mat til ham. Kjøp masse grønnsaker som du setter frem på bordet. Prøv å få ham med dewg ut på tur. Snakk litt om det med kosthold og helse. Fortsetter han å leve som nå er det faktisk store sjangser for at han ikke får et så langt liv og at det vil være tragisk for deg å ha en syk mann eller være enke tidleg.

Jeg synes du skal gi ham en sjangse. Men husk at det tar lang tid å endre livsstil.

Skrevet

Jeg skjønner godt at dette er et problem for deg.

Greit nok å være overvektig, men når han er i så dårlig forfatning at han ikke kan gå 3 meter uten å bli anpusten. Da bør han absolutt ta skjeen i en annen hånd.

Jeg synes du skal fortelle ham hva du føler. Da gir du ham en sjanse til å gjøre noe med det - hvis han vil beholde deg.

Skrevet

Nei, vi bor ikke sammen. Jeg prøver å lage sunn mat når vi er sammen, men han rører ikke salat/grønnsaker. Vi grillet i sommer og dt far kunn potetsalat og kjøttet som ble rørt. Jeg vet også at når han reiser i forbindelse med jobben blir det mye boller til frokost og en del fastfood til middag.

Jeg har en eks som ikke var fult så ille i matveien, men han greide jeg å oppdra til et sunnere kosthold og normal bordskikk. Men med han nye får jeg meg ikke til å gjøre det. Jeg er ikke like trygg på han mulig fordi han er 10 år eldre enn meg og burde vite bedre når man nærmer seg 40år.

Min er også nesten 40 og har et kosthold som ikke kan kalles sunt egentlig, han spiser alt for sjeldent, men i det store og hele ikke sånn allverdens usunn mat egentlig. Ikke når jeg står foran grytene i alle fall. :o)

Nå er ikke han tykk, men han har anlegg til å bli vomfeit ser jeg...

Skrevet

Jeg skjønner godt at dette er et problem for deg.

Greit nok å være overvektig, men når han er i så dårlig forfatning at han ikke kan gå 3 meter uten å bli anpusten. Da bør han absolutt ta skjeen i en annen hånd.

Jeg synes du skal fortelle ham hva du føler. Da gir du ham en sjanse til å gjøre noe med det - hvis han vil beholde deg.

Jeg vet så inderlig godt hvordan det er å være i hans forfatning, har vært der selv, derfor får jeg så vondt av han. Jeg vet også hvor lettere og bedre livet mitt ble etter at jeg gikk ned 32 kilo. Men uansett hva andre sier, er det din egen indre styrke som teller når man skal ned i vekt. Jeg er så redd for at han skal få hjerteinfarkt el.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det høres ut som om du mentalt er ferdig med han alt.

Når du finner så mye som byr deg i mot så tidlig i forholdet, så tror jeg det enkleste er å gå.

Han er en voksen mann, som selv må ta ansvar for egen helse.

Jeg syns du skal gjøre det slutt, og fortelle ham grunnen.

Hvis det sjokket fører til at han endrer holdning og tar seg selv i nakken, så er det ingenting i veien for å ta ham tilbake senere.

hidi, the scorpion
Skrevet

Min er også nesten 40 og har et kosthold som ikke kan kalles sunt egentlig, han spiser alt for sjeldent, men i det store og hele ikke sånn allverdens usunn mat egentlig. Ikke når jeg står foran grytene i alle fall. :o)

Nå er ikke han tykk, men han har anlegg til å bli vomfeit ser jeg...

Tror ikke det er helt det samme. Litt vomfett tror jeg de fleste kvinner tåler... Det er når de viser et unormalt forhold til mat at man reagerer. Spise mat som er altfor varm, spiser som om det var siste måltid i verden etc. da bør klokkene ringe, særlig om man sliter litt selv.

Skrevet

Det høres ut som om du mentalt er ferdig med han alt.

Når du finner så mye som byr deg i mot så tidlig i forholdet, så tror jeg det enkleste er å gå.

Han er en voksen mann, som selv må ta ansvar for egen helse.

Jeg syns du skal gjøre det slutt, og fortelle ham grunnen.

Hvis det sjokket fører til at han endrer holdning og tar seg selv i nakken, så er det ingenting i veien for å ta ham tilbake senere.

Helt enig med deg her.

Skrevet

Tror ikke det er helt det samme. Litt vomfett tror jeg de fleste kvinner tåler... Det er når de viser et unormalt forhold til mat at man reagerer. Spise mat som er altfor varm, spiser som om det var siste måltid i verden etc. da bør klokkene ringe, særlig om man sliter litt selv.

Ja, det høres helt klart ut som om han har et usunt forhold til mat, det har du helt rett i.

Kanskje en tur til legen kan vekke ham opp?

Skrevet

Ja, det høres helt klart ut som om han har et usunt forhold til mat, det har du helt rett i.

Ja, jeg hintet god sist jeg var hos han. Jeg spiser hjemmebakt grovt brød uten siktet hvetemel i, som er svært grovt. Jeg forstår at for noen blir det for grovt, det er greit. Da går han å kjøper loff av alle ting, å sier at han blir så dårlig i magen av grovt brød. Jeg sier til han at han blir dårlig i magen av grovt brød, fordi han ikke er vant til å spise det. Uansett finnes det en mellomting mellom loff og supergrovt brød.

hidi, the scorpion
Skrevet

Mulig.

Men har en lege bedre sjanse en kjæresten, sånn ærlig talt...

Skrevet

Mulig.

Men har en lege bedre sjanse en kjæresten, sånn ærlig talt...

Det er ikke så uvanlig at man ikke tror helt på det "menigmann" sier, men når det kommer en fagmann på banen så sluker man alt rått.

Gjest dette er også en signatur
Skrevet

er spent på de svarene du får her. Har selv en slektning som er sykelig overvektig og hvor det bare går oppover. Jeg synes det er forferdelig å se på hvordan han hiver i seg kaker og annen usunn mat til en hver tid. Ser ikke bort i fra at jeg må dra i begravelse om noen år. Forhåpentligvis er det ikke så ille i ditt tilfelle?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...