Gå til innhold

dårlig folkeskikk eller helt greit?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

En diskusjon i et ukeblad.

Du er på flytur (økonomiklasse) og personen som sitter foran deg, legger ned stolen for å sove. Uten å spørre om det er ok for deg.

Er det uskrevne regler for sånt? Bør man spørre personen bak om det er ok om man gjør det?

Eller kan man justere setet som man vil uten å tenke på personen som sitter bak.

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• morsan

20

• Dorthe

13

• keinstein

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg pleier (på busstur riktignok, er ikke så beflydd) å ta en titt bak for å se om det ser ukomfortabelt ut for den bak.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg justerer uten å tenke på de bak. Har heller aldri opplevd at noen har spurt meg om det er greit.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Man kan selvfølgelig justere setet uten å tenke på den som sitter bak.

Men det som irriterer meg når jeg flyr, og det ser jeg gang på gang, er småbarnsmødre som har med seg haugevis av håndbagasje inn flyet og okkuperer all hylleplass.

Det er vel lov til å ha med noen kilo hver, men de utstyrer jo spedbarna med deres kilo og deres bagasje, og sørger for at vi andre, som ikke har sneket oss ombord raskt nok, må ha vår ryggsekk ved beina våre, og det er et helvete.

Gjest Aviaana
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg justerer uten å tenke på de bak. Har heller aldri opplevd at noen har spurt meg om det er greit.

en ting er å justere noe. men hva om man legger den helt ned?

Gjest Aviaana
Skrevet

Men det som irriterer meg når jeg flyr, og det ser jeg gang på gang, er småbarnsmødre som har med seg haugevis av håndbagasje inn flyet og okkuperer all hylleplass.

Det er vel lov til å ha med noen kilo hver, men de utstyrer jo spedbarna med deres kilo og deres bagasje, og sørger for at vi andre, som ikke har sneket oss ombord raskt nok, må ha vår ryggsekk ved beina våre, og det er et helvete.

leste et sted at man mot betaling kunne bli satt så langt unna småbarnsfamilier som mulig.

vet du noe om dette?

Caloni Makaroni
Skrevet

Har aldri opplevd at noen har spurt meg om det er greit. Noen kaster et blikk bak først, antakelig for å se om det sitter en to meter høy mann bak, men det er jeg ikke, så da får jeg stort sett stolryggen deres i fanget.

Jeg irriterer meg grenseløst over folk som legger seteryggen rett ned og lar den være sånn resten av turen. Om det er typisk Norwegian-fly, hvor man såvidt har plass til seg selv fra før, så pleier jeg å svare med å sette knærne opp mot ryggen foran. Jeg liker å sitte på den måten, men pleier selvsagt ikke gjøre det til vanlig. Men om -de- plager -meg-, så får de med samme mynt ;) Antakelig irriterer jeg dem grenseløst også, og de skjønner kanskje ikke at jeg gjør det som en konsekvens av at de legger setet ned på den måten.

På lange flyturer, hvor det blir servert mat, har jeg pirket borti den som sitter foran meg og spurt om de kan rette opp stolryggen sin så jeg får plass til å spise maten min. Da blir den rettet opp veldig fort, jeg tror folk flest blir litt flaue da.

Om det er nattbuss eller liknende pleier jeg å starte med å ta setet -litt- bakover, og jeg legger det iallfall helt ned om den bak meg sover. Men jeg føler meg litt "skyldbetynget". Å spørre direkte har likevel ikke falt meg inn. For hva skal den bak gjøre? Nekte? Blir neppe god stemning av sånt heller ;)

Gjest hyppig passager
Skrevet

Man unngår å gjøre det rett etter matservering.

Dessuten gjør man det sakte og forsiktig.

En trenger ikke å spørre om det passer.

Skrevet

Jeg justerer uten å spørre, med mindre de bak meg IKKE har mulighet til å justere sitt eget sete.

Skrevet

Jeg titter meg alltid bak hvis jeg justerer setet, og jeg setter pris på om de foran gjør det samme til meg. Opplever sjelden det da, men.

De gangene jeg har flydd med baby på fanget har det vært trasig å få setet foran i fanget i tillegg. Da har jeg spurt pent om det er mulig å ta setet litt fram igjen. Noen sier "selvfølgelig", andre gir meg bare noen grynt tilbake.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at hylleplassen er okkupert av forretningsreisende menn som sier så kjekt "jeg sjekker ikke inn jeg, fordi jeg reiser "lett"", og "lett" er da en diger dresspose PLUSS trillekoffer PLUSS dokumentveske (PLUSS tax free).

Men klart: Dette har ikke vært på charterfly tiol Thailand, da, men rutefly f eks til Stockholm;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Man unngår å gjøre det rett etter matservering.

Dessuten gjør man det sakte og forsiktig.

En trenger ikke å spørre om det passer.

Enig i det med sakte og forsiktig, ja. Det har hendt meg mange ganger at jeg har fått en stolrygg hardt og brutalt mot knærne. Om man skal legge setet maksimalt bak, så er det greit å gjøre det litt gradvis over noen minutter. Setet blir jo like mye tilbake til slutt, men da slipper man iallfall å bli like overrasket/lemlestet, samtidig som at man liksom venner seg litt til at naboen blir såpass nærgående.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg titter meg alltid bak hvis jeg justerer setet, og jeg setter pris på om de foran gjør det samme til meg. Opplever sjelden det da, men.

De gangene jeg har flydd med baby på fanget har det vært trasig å få setet foran i fanget i tillegg. Da har jeg spurt pent om det er mulig å ta setet litt fram igjen. Noen sier "selvfølgelig", andre gir meg bare noen grynt tilbake.

Med barn på fanget må det være "umulig" å overleve en tur med et sete i fanget, ja! Og noen nekter faktisk å rette opp seteryggen?

Om unger sitter bak meg foretrekker jeg å holde seteryggen min for meg selv, for om den blir mye lavere og nærmere en siklende unge, så skal man ikke se bortifra at man trenger en hårvask så snart man lander ;)

Skrevet

Med barn på fanget må det være "umulig" å overleve en tur med et sete i fanget, ja! Og noen nekter faktisk å rette opp seteryggen?

Om unger sitter bak meg foretrekker jeg å holde seteryggen min for meg selv, for om den blir mye lavere og nærmere en siklende unge, så skal man ikke se bortifra at man trenger en hårvask så snart man lander ;)

De fleste retter den opp, og de aller fleste av grynterne gjør det iallfall etter at de har blitt lugga og kanskje sikla litt på...;o)

Caloni Makaroni
Skrevet

De fleste retter den opp, og de aller fleste av grynterne gjør det iallfall etter at de har blitt lugga og kanskje sikla litt på...;o)

*fnise*

Jeg irriterer meg over foreldre som lar avkommet gjøre akkurat som de vil der bak, da. Hoppe og turne og kjøre med biler oppå stolryggene foran og sånt. Det er ganske irriterende og få små føtter sparket inn i ryggen flere ganger i minuttet. Jeg skjønner at det kan være tøft å reise med små barn, men såpass må man nesten klare å holde kustus på barna.

Skrevet

Som småbarnsmor sitter jeg som regel med ryggsekken ved beina selv jeg, for å legge ting i hattehylla anna enn jakken min er bortkastet, siden jeg oftest trenger både det ene og det andre fra sekken underveis.

Jeg er av den beskjedne typen som ikke liker å rote i hattehylla under flyturen...

Skrevet

*fnise*

Jeg irriterer meg over foreldre som lar avkommet gjøre akkurat som de vil der bak, da. Hoppe og turne og kjøre med biler oppå stolryggene foran og sånt. Det er ganske irriterende og få små føtter sparket inn i ryggen flere ganger i minuttet. Jeg skjønner at det kan være tøft å reise med små barn, men såpass må man nesten klare å holde kustus på barna.

Jeg er helt enig med deg. Når man har med seg barn på flytur må en ta hensyn til de en har rundt seg og gjøre turen så behagelig som mulig for både store og små. Det med å sparke i setet foran er helt unødvendig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er fullstendig tillatt! Om ikke DOL mødre sitter bak deg...

tzatziki1365380058
Skrevet

Nå må du jammen se å gi deg. Jeg har flydd MYE med barn på fanget, og min håndbagasje har aldri vært problemet, tør jeg påstå. Babyutstyr tar ikke så mye plass. Har aldri vært småbarnsforeldre jeg har registrert stapper hyllene fulle, heller. Derimot folk på shopping, og folk som har vært på helgetur og bare hatt med håndbagasje.

Men om det hadde vært et problem, så synes jeg faktisk at småbarnas behov for ting og tang under flyturen er viktigere enn ditt og mitt behov for benplass, når vi reiser uten barn. Og at det er bedre at vi/de som reier uten barn på fanget har sekker ved bena, enn de som reiser med.

ShitDiddelyDo
Skrevet

leste et sted at man mot betaling kunne bli satt så langt unna småbarnsfamilier som mulig.

vet du noe om dette?

Aner ikke, men det burde være muligheter for det.

Ungene er ikke noe stort problem, selv om det hender de skriker litt, men mødrene er ofte for jævlige.

Nå gjelder det naturligvis ikke alle, men jeg har vært borti noen skrekkeksemplarer på fly.

For øvrig ser jeg at jeg misforsto spørsmålet ditt. Du snakker om økonomiklasse og seter jeg vil anta kan stilles mye lengre bakover enn de jeg har brukt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...