Gå til innhold

dårlig folkeskikk eller helt greit?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Som småbarnsmor sitter jeg som regel med ryggsekken ved beina selv jeg, for å legge ting i hattehylla anna enn jakken min er bortkastet, siden jeg oftest trenger både det ene og det andre fra sekken underveis.

Jeg er av den beskjedne typen som ikke liker å rote i hattehylla under flyturen...

Ja, du trenger ofte det du har med til barna, men dette er det heller ikke noe problem at småbarnsmødre har med seg.

Det jeg ofte ser er at de ser ut til å spekulere i at ungene også kan ha med sin håndbagasje (altså mødrenes), og at en mor med 2 barn har med seg tre ryggsekker lastet til randen, pluss diverse poser og småsnacks til unga.

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• morsan

20

• Dorthe

13

• keinstein

9

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nå må du jammen se å gi deg. Jeg har flydd MYE med barn på fanget, og min håndbagasje har aldri vært problemet, tør jeg påstå. Babyutstyr tar ikke så mye plass. Har aldri vært småbarnsforeldre jeg har registrert stapper hyllene fulle, heller. Derimot folk på shopping, og folk som har vært på helgetur og bare hatt med håndbagasje.

Men om det hadde vært et problem, så synes jeg faktisk at småbarnas behov for ting og tang under flyturen er viktigere enn ditt og mitt behov for benplass, når vi reiser uten barn. Og at det er bedre at vi/de som reier uten barn på fanget har sekker ved bena, enn de som reiser med.

Nå har jeg da ikke skrevet at du er en av de uforskammede jeg sikter til.

Og ikke faen om jeg som betaler for mitt flysete skal ta hensyn til deg og dermed sitte trangt fordi du har to spedbarn på fanget og haugevis av babyutstyr.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er fullstendig tillatt! Om ikke DOL mødre sitter bak deg...

Jeg er ikke DOL-mor, og jeg synes det er en uting at noe av det første man gjør er å legge ned setet så langt det går, og la det være slik resten av turen.

Tror ikke det har noe med DOL'ere å gjøre. Jeg tror det har mer med å gjøre at de fleste kollektive transportmidler har dårlig (i alle fall ikke all verden av) benplass, og at det dermed er ubehagelig når noen gjør plassen enda mindre.

Selvsagt er det -tillatt-. Det er det vel heller ingen som påstår at onkel blå kommer og henter vedkommende. Aviaana spurte om folk syntes det var "dårlig folkeskikk", det er jo faktisk noe helt annet.

Skrevet

Man kan selvfølgelig justere setet uten å tenke på den som sitter bak.

Men det som irriterer meg når jeg flyr, og det ser jeg gang på gang, er småbarnsmødre som har med seg haugevis av håndbagasje inn flyet og okkuperer all hylleplass.

Det er vel lov til å ha med noen kilo hver, men de utstyrer jo spedbarna med deres kilo og deres bagasje, og sørger for at vi andre, som ikke har sneket oss ombord raskt nok, må ha vår ryggsekk ved beina våre, og det er et helvete.

Jeg tror aldri jeg har fått plass til noe på hattehylla verken med eller uten unger. Og når du da sitter der med håndbagasjen under beina og folk foran smeller seteryggen ned i knærne dine så blir jeg forbannet. Det er som regel de som har okkupert hattehylla også.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror aldri jeg har fått plass til noe på hattehylla verken med eller uten unger. Og når du da sitter der med håndbagasjen under beina og folk foran smeller seteryggen ned i knærne dine så blir jeg forbannet. Det er som regel de som har okkupert hattehylla også.

Da jeg dro fra Rhodos for et par år siden opplevde jeg skrekkeksemplaret av en heks med avkom.

Det var en dame og tre unger. Det så ut som om hun hadde klart å få meg seg alt av bagasje inn på flyet. Hun okkuperte hele jævla hylla over oss, og også en del i hylla tvers over.

I tillegg slang hun seteryggen tilbake, der vi andre satt med våre ryggsekker og taxfreeposer, og forlangte at vi skrudde av lyset fordi unga hennes skulle sove.

Jeg hadde blitt forkjøla, og hun presterte også å be meg dempe hostinga mi - for englebarna skulle sove.

Jeg hadde seriøst lyst til å kaste henne ut gjennom vinduet.

Skrevet

Ja, du trenger ofte det du har med til barna, men dette er det heller ikke noe problem at småbarnsmødre har med seg.

Det jeg ofte ser er at de ser ut til å spekulere i at ungene også kan ha med sin håndbagasje (altså mødrenes), og at en mor med 2 barn har med seg tre ryggsekker lastet til randen, pluss diverse poser og småsnacks til unga.

Det er helt unødvendig.

Jeg har sett det samme... Skjønner egentlig ikke at de orker å drasse med seg så mye jeg...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er helt unødvendig.

Jeg har sett det samme... Skjønner egentlig ikke at de orker å drasse med seg så mye jeg...

Nei, det gjør ikke jeg heller.

Og det er jo utrolig unødvendig. Det er grenser for hvor mye man trenger på flyet, og det koster tross alt ikke noe å sende bagasjen i lasterommet.

Skrevet

Da jeg dro fra Rhodos for et par år siden opplevde jeg skrekkeksemplaret av en heks med avkom.

Det var en dame og tre unger. Det så ut som om hun hadde klart å få meg seg alt av bagasje inn på flyet. Hun okkuperte hele jævla hylla over oss, og også en del i hylla tvers over.

I tillegg slang hun seteryggen tilbake, der vi andre satt med våre ryggsekker og taxfreeposer, og forlangte at vi skrudde av lyset fordi unga hennes skulle sove.

Jeg hadde blitt forkjøla, og hun presterte også å be meg dempe hostinga mi - for englebarna skulle sove.

Jeg skal love at det ikke var meg :o) Jeg har gått så sakte at alle har dyttet meg til side og okkupert alt før jeg kom inn. Jeg har til og med vært med på at folk har tatt plassen min fordi jeg hadde bedre plass enn dem og ble sure fordi jeg ville sitte der og ikke bytte. Jeg har spurt om få sitte der det er bedre plass og så har de med unger satt seg der først fordi de trodde et eller annet jeg ikke aner.

Noen ganger er folk så frekke at jeg får hakeslepp.

tzatziki1365380058
Skrevet

Nå har jeg da ikke skrevet at du er en av de uforskammede jeg sikter til.

Og ikke faen om jeg som betaler for mitt flysete skal ta hensyn til deg og dermed sitte trangt fordi du har to spedbarn på fanget og haugevis av babyutstyr.

Man betaler da jammen for flysetet selv om man har barn på fanget! Dessuten er det ikke lov å ha 2 barn på fanget.

Man betaler 10 % av billetten + avgifter (ikke sikker på avgiftene, forresten, men tror det), og det er jammen nok til litt hylleplass, selv om man ikke får sete til babyen.

Som sagt, min venn - du er far far off :)

Bra i Thailand, forresten?

Skrevet

Hvor store var ungene da?

Det er ikke bare enkelt når man skal ha med mormelk-erstatning,termos med varmt vann for å kunne blande melkeerstatninga, bleier, vårservietter, ekstra skift i tilfelle noen av ungene spyr osv osv.

Eneste som var ufint her var at hun klaget på at du hostet. Makan!

Skrevet

Kom tilbake når du har fått to-tre unger og har fått litt mer erfaring ;-)

Jeg har tre barn og skal love deg at det blir ekstra håndbagasje... Små unger har en tendens til å bæsje på seg på flyet (pga. lufttrykket). For ikke å forpeste medpassasjerene er det derfor helt nødvendig å ha med minst et par bleier, en pakke våtservietter og ekstra klær til en evt. gjennombæsja baby..

For å unngå hyling og skriking pga vondt i ørene eller kjedsomhet lønner det seg å ta med et par tåteflasker og smokk. Av samme grunn (kjedsomhet) er det lurt å ta med plastbokser med grøtpulver, samt plastskje til å spise med. Grøtpulveret krever lunka vann, så en termos med lunka vann er et must!

I tillegg må babyen ha med diverse leker som underholdning, ellers blir det er uutholdelig tur for både barn, foreldre, søsken og medpassasjerer ;-)

De eldste barna bør også utstyres med en liten sekk hver. Dekken må inneholde klistremerkebøker, NintendoDS/Gameboy, Walkman og div. musikk, tegnesaker, et blad og evt en bok. Litt drikke og kanskje en pk. kjeks er også nyttig.

Kanskje må større søsken også ta med ekstra truse og bukse? Treåringer er nemlig utstyrt slik at når de sier de må tisse, så MÅ de tisse _NÅ_!! Det er ikke alltid doet på flyet er ledig når du helst så det var ledig...

Alt dette for å gjøre turen mest mulig behagelig for medpassasjerer som helst ikke vil ha flyturen ødelagt av misfornøyde/skrikende unger ;-)

PS: Jeg er forøvrig usikker på om vi hadde overlevd en flytur etter at de nye innsjekkingsreglene kom... En liten plastpose inn på flyet du lissom...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvor store var ungene da?

Det er ikke bare enkelt når man skal ha med mormelk-erstatning,termos med varmt vann for å kunne blande melkeerstatninga, bleier, vårservietter, ekstra skift i tilfelle noen av ungene spyr osv osv.

Eneste som var ufint her var at hun klaget på at du hostet. Makan!

Den ene var veldig liten. Sikkert rundt året. De andre var vel 3-5, tenker jeg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg skal love at det ikke var meg :o) Jeg har gått så sakte at alle har dyttet meg til side og okkupert alt før jeg kom inn. Jeg har til og med vært med på at folk har tatt plassen min fordi jeg hadde bedre plass enn dem og ble sure fordi jeg ville sitte der og ikke bytte. Jeg har spurt om få sitte der det er bedre plass og så har de med unger satt seg der først fordi de trodde et eller annet jeg ikke aner.

Noen ganger er folk så frekke at jeg får hakeslepp.

Jepp, og mitt inntrykk av mange småbarnsmødre er at de forventer at vi alle skal gjøre absolutt alt for deres unger.

Vil de ha bedre plass får de forhåndsbestille bedre plass. Det koster vel 175 på et charterfly, hvis jeg ikke husker feil.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kom tilbake når du har fått to-tre unger og har fått litt mer erfaring ;-)

Jeg har tre barn og skal love deg at det blir ekstra håndbagasje... Små unger har en tendens til å bæsje på seg på flyet (pga. lufttrykket). For ikke å forpeste medpassasjerene er det derfor helt nødvendig å ha med minst et par bleier, en pakke våtservietter og ekstra klær til en evt. gjennombæsja baby..

For å unngå hyling og skriking pga vondt i ørene eller kjedsomhet lønner det seg å ta med et par tåteflasker og smokk. Av samme grunn (kjedsomhet) er det lurt å ta med plastbokser med grøtpulver, samt plastskje til å spise med. Grøtpulveret krever lunka vann, så en termos med lunka vann er et must!

I tillegg må babyen ha med diverse leker som underholdning, ellers blir det er uutholdelig tur for både barn, foreldre, søsken og medpassasjerer ;-)

De eldste barna bør også utstyres med en liten sekk hver. Dekken må inneholde klistremerkebøker, NintendoDS/Gameboy, Walkman og div. musikk, tegnesaker, et blad og evt en bok. Litt drikke og kanskje en pk. kjeks er også nyttig.

Kanskje må større søsken også ta med ekstra truse og bukse? Treåringer er nemlig utstyrt slik at når de sier de må tisse, så MÅ de tisse _NÅ_!! Det er ikke alltid doet på flyet er ledig når du helst så det var ledig...

Alt dette for å gjøre turen mest mulig behagelig for medpassasjerer som helst ikke vil ha flyturen ødelagt av misfornøyde/skrikende unger ;-)

PS: Jeg er forøvrig usikker på om vi hadde overlevd en flytur etter at de nye innsjekkingsreglene kom... En liten plastpose inn på flyet du lissom...

Men det er ikke lekene, bleiene og ekstra klær som er problemet.

Det tar tross alt ikke tre overfylte sekker/bagger, pluss diverse poser.

Skrevet

Den ene var veldig liten. Sikkert rundt året. De andre var vel 3-5, tenker jeg.

He he, ja se der. Jeg skjønner den dama godt jeg:)

Fineste flyturen vi hadde var den gang vi reiste i 13 timer til Venezuela. Da var minstemor bare 6.mnd og de hadde en sånn liten reiseseng de festet fast til bagasjehylla. Hun sov store deler av turen og det var deilig det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Man betaler da jammen for flysetet selv om man har barn på fanget! Dessuten er det ikke lov å ha 2 barn på fanget.

Man betaler 10 % av billetten + avgifter (ikke sikker på avgiftene, forresten, men tror det), og det er jammen nok til litt hylleplass, selv om man ikke får sete til babyen.

Som sagt, min venn - du er far far off :)

Bra i Thailand, forresten?

Nå roter du fælt. I hattehylla over setene er det god nok plass til samtlige, dersom samtlige pakker fornuftig.

Når en person tar opp all plassen i en hattehylle, pluss plass i hattehylla tvers over, sier det seg selv at den personen kun tenker på seg selv - og det er egoistisk.

Selvfølgelig betaler småbarnsforeldre for sine plasser, men selv om de har barn skal ikke jeg ta hensyn og gi dem min plass - og dermed få en ubehagelig flytur selv.

Er dette et problem får de heller holde seg hjemme.

Thailand var paradis! :)

(Og jeg hadde ingen problemer med hattehylla).

Skrevet

Som småbarnsmor sitter jeg som regel med ryggsekken ved beina selv jeg, for å legge ting i hattehylla anna enn jakken min er bortkastet, siden jeg oftest trenger både det ene og det andre fra sekken underveis.

Jeg er av den beskjedne typen som ikke liker å rote i hattehylla under flyturen...

Ja, jeg har ihvertfall ikke puttet mer oppi hattehylla etter at jeg fikk barn!! :-) Reiser man med små barn må man jo ha sakene tilgjengelig underveis. Pluss at man jo må passe på at man ikke har for mye å bære på ut&inn av flyet, ettersom man jo også ofte har et barn å bære på.

ShitDiddelyDo
Skrevet

He he, ja se der. Jeg skjønner den dama godt jeg:)

Fineste flyturen vi hadde var den gang vi reiste i 13 timer til Venezuela. Da var minstemor bare 6.mnd og de hadde en sånn liten reiseseng de festet fast til bagasjehylla. Hun sov store deler av turen og det var deilig det.

Men denne dama hadde ikke kun med seg ting til unga. Du trenger ikke flust med sekker/bagger til å pakke ned englebarnas bleier og stæsj. Jeg så aldri dama var oppe i hattehylla. Hun hadde ungetinga ved beina sine.

Problemet er at hun hadde med så jævla mye annet også, og det har jeg sett flere ganger.

Det sier seg sjøl at ungas ting ikke tar en hel hattehylle pluss plass i hattehylla tvers over.

Skrevet

Men det er ikke lekene, bleiene og ekstra klær som er problemet.

Det tar tross alt ikke tre overfylte sekker/bagger, pluss diverse poser.

Jeg tror du overdriver for å gjøre et poeng, fordi du har hatt én uheldig episode.

det blir som om man ser én pakistaner som er frekk, så ar "alle svartinger" automatisk frekke.

Skrevet

Men denne dama hadde ikke kun med seg ting til unga. Du trenger ikke flust med sekker/bagger til å pakke ned englebarnas bleier og stæsj. Jeg så aldri dama var oppe i hattehylla. Hun hadde ungetinga ved beina sine.

Problemet er at hun hadde med så jævla mye annet også, og det har jeg sett flere ganger.

Det sier seg sjøl at ungas ting ikke tar en hel hattehylle pluss plass i hattehylla tvers over.

Så konklusjonen blir: Problemet var ikke at hun brukte masse plass fordi hun hadde unger, men at hun sannynligvis ville ha brukt masse plass uten unger også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...