Gå til innhold

dårlig folkeskikk eller helt greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man unngår å gjøre det rett etter matservering.

Dessuten gjør man det sakte og forsiktig.

En trenger ikke å spørre om det passer.

Helt enig med deg.

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• morsan

20

• Dorthe

13

• keinstein

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så konklusjonen blir: Problemet var ikke at hun brukte masse plass fordi hun hadde unger, men at hun sannynligvis ville ha brukt masse plass uten unger også.

Nemlig! :-)

Skrevet

Men det er ikke lekene, bleiene og ekstra klær som er problemet.

Det tar tross alt ikke tre overfylte sekker/bagger, pluss diverse poser.

Okei, jeg har ikke møtt sånne overlessa mammaer ennå. Eller mulig jeg er så stressa på flyturer at jeg ikke ser det ;-)

Ungene pleier å ha med en liten sekk hver (den er _liten_). I tillegg har vi med en litt større sekk i håndbagasjestørrelse. Når minsten var baby, måtte det også stelleveske til...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror du overdriver for å gjøre et poeng, fordi du har hatt én uheldig episode.

det blir som om man ser én pakistaner som er frekk, så ar "alle svartinger" automatisk frekke.

Nei, jeg har sett det hver gang jeg har vært i syden.

Det var annerledes nå, sannsynligvis fordi flyturen var så lang - og folk derfor sendte det meste med flybagasjen.

Skrevet

Kom tilbake når du har fått to-tre unger og har fått litt mer erfaring ;-)

Jeg har tre barn og skal love deg at det blir ekstra håndbagasje... Små unger har en tendens til å bæsje på seg på flyet (pga. lufttrykket). For ikke å forpeste medpassasjerene er det derfor helt nødvendig å ha med minst et par bleier, en pakke våtservietter og ekstra klær til en evt. gjennombæsja baby..

For å unngå hyling og skriking pga vondt i ørene eller kjedsomhet lønner det seg å ta med et par tåteflasker og smokk. Av samme grunn (kjedsomhet) er det lurt å ta med plastbokser med grøtpulver, samt plastskje til å spise med. Grøtpulveret krever lunka vann, så en termos med lunka vann er et must!

I tillegg må babyen ha med diverse leker som underholdning, ellers blir det er uutholdelig tur for både barn, foreldre, søsken og medpassasjerer ;-)

De eldste barna bør også utstyres med en liten sekk hver. Dekken må inneholde klistremerkebøker, NintendoDS/Gameboy, Walkman og div. musikk, tegnesaker, et blad og evt en bok. Litt drikke og kanskje en pk. kjeks er også nyttig.

Kanskje må større søsken også ta med ekstra truse og bukse? Treåringer er nemlig utstyrt slik at når de sier de må tisse, så MÅ de tisse _NÅ_!! Det er ikke alltid doet på flyet er ledig når du helst så det var ledig...

Alt dette for å gjøre turen mest mulig behagelig for medpassasjerer som helst ikke vil ha flyturen ødelagt av misfornøyde/skrikende unger ;-)

PS: Jeg er forøvrig usikker på om vi hadde overlevd en flytur etter at de nye innsjekkingsreglene kom... En liten plastpose inn på flyet du lissom...

Oj oj oj, du tar med mye mer enn jeg noen gang har tatt med til mine 3 barn. Det var ikke du som satt ved siden av SDD;o)

Jeg har aldri tatt med leker til ungene på flyet jeg. Som regel fikk de utdelt noen tegnesaker på flyet da de var små.

Aldri tatt med leker på reiser i det hele tatt.

Det blir jo alt for pakking.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Okei, jeg har ikke møtt sånne overlessa mammaer ennå. Eller mulig jeg er så stressa på flyturer at jeg ikke ser det ;-)

Ungene pleier å ha med en liten sekk hver (den er _liten_). I tillegg har vi med en litt større sekk i håndbagasjestørrelse. Når minsten var baby, måtte det også stelleveske til...

Det er jo noe helt annet. Og ungenes småsekker har de sannsynligvis innenfor rekkevidde, sånn at de kommer enkelt til leker og stæsj.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så konklusjonen blir: Problemet var ikke at hun brukte masse plass fordi hun hadde unger, men at hun sannynligvis ville ha brukt masse plass uten unger også.

Tviler jeg på. Småbarnsmødre er en egen rase.

Skrevet

Tviler jeg på. Småbarnsmødre er en egen rase.

Fokuset forflyttes litt etter at man blir småbarnsmor ja.

Det er ikke hva som går i bagasjen av sigaretter og drikke som er det viktigste lenger:)

Skrevet

Oj oj oj, du tar med mye mer enn jeg noen gang har tatt med til mine 3 barn. Det var ikke du som satt ved siden av SDD;o)

Jeg har aldri tatt med leker til ungene på flyet jeg. Som regel fikk de utdelt noen tegnesaker på flyet da de var små.

Aldri tatt med leker på reiser i det hele tatt.

Det blir jo alt for pakking.

Vi har tatt med så mye når vi har reist med fly i over fire timer, ja. Ungenes sekker er ikke større enn ca 15 ganger 20 cm, så det er ikke all verden man få oppi dem. Yndlingsdokka/bamsen må også være med, ellers er det vanskelig å få sove ;-)

Minsten hadde det med å bæsje gjentatte ganger på flyet og ikke rent sjelden måtte hun skifte alt fra innerst til ytterst. Tror ikke vi hadde klart å reise med mindre enn dette...

Jeg tviler på det er oss SDD har møtt. Vi er nemlig innmari lite egoe på flytur ;-)

Skrevet

Tror ikke det er regler for sånt. Jeg har aldri spurt eller blitt spurt om det er OK å legge ned setet.

Men så har jeg aldri setet nede i lengre tid heller, og ihvertfall ikke under matservering og slikt.

Skrevet

Det er jo noe helt annet. Og ungenes småsekker har de sannsynligvis innenfor rekkevidde, sånn at de kommer enkelt til leker og stæsj.

Sant nok. Sekkene har de stort sett i fanget. Bagasjehylla brukes knapt. Får jo ikke tak i noe kjapt nok da...

Skrevet

Jeg pleier vente til de har brettet fullt av mat og drikke der bak, og de bøyer seg fram for å stappe inn snasket. Dermed ender gaffelen stående i drøvelen deres. Jeg pleier lytte etter kniven som skjærer, og når det akkurat opphører, da vet jeg at gaffelen er i stilling om 0,77 sekunder.

Rekorden er to drøvler pr utenlandstur.

Skrevet

Nei, jeg har sett det hver gang jeg har vært i syden.

Det var annerledes nå, sannsynligvis fordi flyturen var så lang - og folk derfor sendte det meste med flybagasjen.

OK, jeg skjønner at det er en grunn til at jeg omtrent aldri drar på chartertur! ;-) Har vel vært på ca 4 sådanne i hele mitt liv (+ et par til London).

Mange av charterflyene er enda trangere enn vanlige fly, flyvertinnene er ofte få og sure, og flyet er fyllt opp med folk som har en innstilling om at "jeg har sørentameg betalt for denna råflotte billetten, så her skal det ikke tas hensyn, nei".

Skrevet

Jeg pleier vente til de har brettet fullt av mat og drikke der bak, og de bøyer seg fram for å stappe inn snasket. Dermed ender gaffelen stående i drøvelen deres. Jeg pleier lytte etter kniven som skjærer, og når det akkurat opphører, da vet jeg at gaffelen er i stilling om 0,77 sekunder.

Rekorden er to drøvler pr utenlandstur.

LOL!!!

Skrevet

Jepp, og mitt inntrykk av mange småbarnsmødre er at de forventer at vi alle skal gjøre absolutt alt for deres unger.

Vil de ha bedre plass får de forhåndsbestille bedre plass. Det koster vel 175 på et charterfly, hvis jeg ikke husker feil.

Det er det verdt, i hvert fall for min del.

Faren til minstemann kjøpte forresten hus igår. Jeg vet ikke så mye mer men behøver jeg i hvert fall ikke hotell hvis jeg skal til Thailand :o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sant nok. Sekkene har de stort sett i fanget. Bagasjehylla brukes knapt. Får jo ikke tak i noe kjapt nok da...

Nettopp.

Men som småbarnsmor kan du spekulere i ekstra håndbagasje. Du fyller opp din enhet med diverse. Du fyller opp ungenes enhet med diverse. Alt til bristepunktet, og for å kunne ta med mest mulig som håndbagasje - hva nå poenget med det er.

Og det er det jeg ser gang på gang, og som jeg reagerer på.

Jeg reagerer naturligvis ikke på ungenes småsekker og din sekk med bleier og diverse. Det skulle bare mangle.

Men dette har man uansett ikke i hattehylla, men raskt tilgjengelig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er det verdt, i hvert fall for min del.

Faren til minstemann kjøpte forresten hus igår. Jeg vet ikke så mye mer men behøver jeg i hvert fall ikke hotell hvis jeg skal til Thailand :o)

Jeg skal gjøre det neste gang. Beinplass ved nødutgangene er definitivt verdt 175 kroner.

Høres bra ut med hus i Thailand. Skal han bosette seg der?

Skrevet

Nettopp.

Men som småbarnsmor kan du spekulere i ekstra håndbagasje. Du fyller opp din enhet med diverse. Du fyller opp ungenes enhet med diverse. Alt til bristepunktet, og for å kunne ta med mest mulig som håndbagasje - hva nå poenget med det er.

Og det er det jeg ser gang på gang, og som jeg reagerer på.

Jeg reagerer naturligvis ikke på ungenes småsekker og din sekk med bleier og diverse. Det skulle bare mangle.

Men dette har man uansett ikke i hattehylla, men raskt tilgjengelig.

Men hvordan bærer de seg ad når de skal bære med seg alt UT igjen, da? Skjønner ikke at folk orker å drasse med seg så mye, jeg.

Jeg sleit med meg mye mer i håndbagasjen som barnløs, nettopp fordi at jeg da _visste_ at jeg ikke måtte bære en person, og/eller denne personens saker osv.

ShitDiddelyDo
Skrevet

OK, jeg skjønner at det er en grunn til at jeg omtrent aldri drar på chartertur! ;-) Har vel vært på ca 4 sådanne i hele mitt liv (+ et par til London).

Mange av charterflyene er enda trangere enn vanlige fly, flyvertinnene er ofte få og sure, og flyet er fyllt opp med folk som har en innstilling om at "jeg har sørentameg betalt for denna råflotte billetten, så her skal det ikke tas hensyn, nei".

Jeg har kun flydd rutefly en gang, og det var bedre plass, ja.

Charterflyene er fylt til randen med seter, noe som går utover plassen.

Men derfor er det også ekstra viktig at man følger håndbagasjereglene.

Dette burde naturligvis sjekkes bedre på flyplassen, men selv om det ikke blir gjort bør folk brukt sunt vett. Vi vet jo alle hvor lite plass det er, og derfor bør alt som ikke er relevant for flyturen sendes som bagasje.

Skrevet

Kom tilbake når du har fått to-tre unger og har fått litt mer erfaring ;-)

Jeg har tre barn og skal love deg at det blir ekstra håndbagasje... Små unger har en tendens til å bæsje på seg på flyet (pga. lufttrykket). For ikke å forpeste medpassasjerene er det derfor helt nødvendig å ha med minst et par bleier, en pakke våtservietter og ekstra klær til en evt. gjennombæsja baby..

For å unngå hyling og skriking pga vondt i ørene eller kjedsomhet lønner det seg å ta med et par tåteflasker og smokk. Av samme grunn (kjedsomhet) er det lurt å ta med plastbokser med grøtpulver, samt plastskje til å spise med. Grøtpulveret krever lunka vann, så en termos med lunka vann er et must!

I tillegg må babyen ha med diverse leker som underholdning, ellers blir det er uutholdelig tur for både barn, foreldre, søsken og medpassasjerer ;-)

De eldste barna bør også utstyres med en liten sekk hver. Dekken må inneholde klistremerkebøker, NintendoDS/Gameboy, Walkman og div. musikk, tegnesaker, et blad og evt en bok. Litt drikke og kanskje en pk. kjeks er også nyttig.

Kanskje må større søsken også ta med ekstra truse og bukse? Treåringer er nemlig utstyrt slik at når de sier de må tisse, så MÅ de tisse _NÅ_!! Det er ikke alltid doet på flyet er ledig når du helst så det var ledig...

Alt dette for å gjøre turen mest mulig behagelig for medpassasjerer som helst ikke vil ha flyturen ødelagt av misfornøyde/skrikende unger ;-)

PS: Jeg er forøvrig usikker på om vi hadde overlevd en flytur etter at de nye innsjekkingsreglene kom... En liten plastpose inn på flyet du lissom...

Hehe, så mye har aldri jeg hatt med til mine, ikke engang da minstemann var fem uker og de andre endel større.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...