Gå til innhold

dårlig folkeskikk eller helt greit?

Anbefalte innlegg

Petrine Eiffel
Skrevet

Hvis man sitter i et sete som er nedfellbart, så er det klart at man kan benytte seg av dette. Jeg gjør det uten å spørre personen bak meg, og jeg er ingen "liten" person som ikke vet at det kan være trangt til beina...

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• morsan

20

• Dorthe

13

• keinstein

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Alle vet hvor jævlig irriterende de bak synes det er, men alle gjør det likevel, fordi de også vet hvor godt det er å legge ned setet. Så man gjør det bare diskret uten å "tenke seg om", man vet jo at den bak ikke vil komme til å si noe uansett.

Skrevet

Ja, og det koster ikke så mye ekstra heller.

Men altså, jeg skjønner ikke dette jeg. Har du kjøpt deg et flysete? Eller er det noe jeg ikke skjønner her?

*blond*

Skrevet

Ja, du trenger ofte det du har med til barna, men dette er det heller ikke noe problem at småbarnsmødre har med seg.

Det jeg ofte ser er at de ser ut til å spekulere i at ungene også kan ha med sin håndbagasje (altså mødrenes), og at en mor med 2 barn har med seg tre ryggsekker lastet til randen, pluss diverse poser og småsnacks til unga.

Jeg kan ikke skjønne at de gidder. Jeg flyr alene med Squishy ca. 3 ganger i året og da ønsker jeg å ha så lite å bære på som mulig. Til og med jakkene våre pakkes ned i bagasjen før vi sjekker inn, dermed har jeg kun ungen og en bleieveske på flyet. Mye lettere å navigere inn og ut (hvor folk absolutt ikke tar hensyn til at man har et lite barn på armen dytter selv når man går i trappa). Og da finner jeg lett det jeg trenger mens jeg flyr.

Skrevet

Da jeg dro fra Rhodos for et par år siden opplevde jeg skrekkeksemplaret av en heks med avkom.

Det var en dame og tre unger. Det så ut som om hun hadde klart å få meg seg alt av bagasje inn på flyet. Hun okkuperte hele jævla hylla over oss, og også en del i hylla tvers over.

I tillegg slang hun seteryggen tilbake, der vi andre satt med våre ryggsekker og taxfreeposer, og forlangte at vi skrudde av lyset fordi unga hennes skulle sove.

Jeg hadde blitt forkjøla, og hun presterte også å be meg dempe hostinga mi - for englebarna skulle sove.

Jeg hadde seriøst lyst til å kaste henne ut gjennom vinduet.

Da jeg fløy hjem fra Nord-Norge like over nyttår, så møtte jeg også verdens verste heks. En, tydeligvis, barneløs kvinne som satt i setet bak meg og sukket og stønnet og snakket høylytt med sidemannen om mitt plagsomme barn.

Squishy skrek i 1,5 av 2 timer, mest sannsynlig fordi han hadde vondt i ørene (på tross av både smokk og nesedråper). Som om jeg ikke har nok stress med å roe han ned, så skal jeg høre på hennes syting i tillegg?

Gjest Aviaana
Skrevet

Men altså, jeg skjønner ikke dette jeg. Har du kjøpt deg et flysete? Eller er det noe jeg ikke skjønner her?

*blond*

blond jeg også. Dette forstår jeg ikke.

Skrevet

Eget sete ja. Er det noe magisk ved det ?

Hvor får du plassert et eget sete da???

Hvor har du fått kjøpt et eget flysete???

Er du handikappet kanskje?

Gjest bik bok
Skrevet

Det er ikke greit å legge tilbake setet når naboen bak deg sitter å spiser, men jeg spør aldri de bak meg om det er greit at jeg legger ned setet. Det bare vipper jeg elegant bakover og lukker øynene.

Skrevet

Jeg pleier å ta med mat.

Lettere å ta med egen mat enn å ta med egen stol.

For ikke å sankke om egen do.

PorttaPotti.

Skrevet

Høye folks lodd i livet er å være menneskelig heisekran. Spør høyt om noen vil hjelpe og si takk like høyt.

Det er helt i orden å spørre høye folk om å være heisekran, men ikke å spørre de korte voksne om de kan krype ned under sofaen og hente det som trillet innunder...;-)

Skrevet

Jeg har irritert meg mest over at det aldri var plass til håndbagasjen min og at det aldri var plass til beina mine pga håndbagasjen min og taxfreevarene.

Det verste med charterturer er hjemreisen, da alle har med taxfree i tillegg! Det er flott at det nå finnes muligheter for å kjøpe taxfree ved landing, og jeg håper flest mulig går over til å benytte seg av det.

Ikke bare sparer man masse plass ombord, men man slipper å bruke ekstra mye flydrivstoff på å frakte noen tonn med sprit...

Skrevet

De nye reglene kom i fjor. De virker helt idiotisk.

Da jeg hadde barn under to år som skulle sitte på fanget under flyturen, fikk jeg ikke lov å sitte ved nødutgangen, av samme årsak som "hos oss" skriver.

Og det er ca 8 år siden nå.

Skrevet

Jeg har kun flydd rutefly en gang, og det var bedre plass, ja.

Charterflyene er fylt til randen med seter, noe som går utover plassen.

Men derfor er det også ekstra viktig at man følger håndbagasjereglene.

Dette burde naturligvis sjekkes bedre på flyplassen, men selv om det ikke blir gjort bør folk brukt sunt vett. Vi vet jo alle hvor lite plass det er, og derfor bør alt som ikke er relevant for flyturen sendes som bagasje.

Jo mer jeg tenker over det, jo rarere synes jeg det er at du bare har flydd rutefly én gang, du som jo er en mann i din beste alder og som tydeligvis farter en del...;-)

Men ulempen ved å begynne å fly rutefly er selvsagt at man nesten slutter å dra på charter...;-) Sist jeg var på charterferie i Syden var i 1998!!

Skrevet

Det verste med charterturer er hjemreisen, da alle har med taxfree i tillegg! Det er flott at det nå finnes muligheter for å kjøpe taxfree ved landing, og jeg håper flest mulig går over til å benytte seg av det.

Ikke bare sparer man masse plass ombord, men man slipper å bruke ekstra mye flydrivstoff på å frakte noen tonn med sprit...

Det er mye bedre å handle når man går ut. Heldigvis at de innså det.

Skrevet

Det er mye bedre å handle når man går ut. Heldigvis at de innså det.

Heeeelt enig!! :-D

Skrevet

Da jeg hadde barn under to år som skulle sitte på fanget under flyturen, fikk jeg ikke lov å sitte ved nødutgangen, av samme årsak som "hos oss" skriver.

Og det er ca 8 år siden nå.

Jeg vet det, jeg opplevde det engang med dattera mi for 20 år siden. Men seinere har jeg fått plass ved nødutgangen for at det skulle være lett å komme ut fort i tilfelle det skulle skje noe. Det var reglene. Jeg vet at NHF driver og styrer med det men aner egentlig ikke hvor de er i forhandlingene.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jo mer jeg tenker over det, jo rarere synes jeg det er at du bare har flydd rutefly én gang, du som jo er en mann i din beste alder og som tydeligvis farter en del...;-)

Men ulempen ved å begynne å fly rutefly er selvsagt at man nesten slutter å dra på charter...;-) Sist jeg var på charterferie i Syden var i 1998!!

Jeg har nesten aldri flydd, så det er ikke så rart. Fløy for første gang i 2002 eller noe sånt.

Jeg fløy rutefly til Praha.

Vurderte rutefly til Thailand denne gang, men samtlige hadde en ekstra mellomlanding og flyene brukte 3-5 timer mer enn charterflyene - i tillegg til at det kosta et par tusen kroner mer.

Uansett: 3-5 timer er så mye at jeg heller foretrakk litt mindre plass. :)

Men neste gang skal jeg definitivt bestille sete ved en nødutgang, og dermed få ekstra beinplass.

Jeg er for lang til noe annet. :)

Skrevet

Jeg har nesten aldri flydd, så det er ikke så rart. Fløy for første gang i 2002 eller noe sånt.

Jeg fløy rutefly til Praha.

Vurderte rutefly til Thailand denne gang, men samtlige hadde en ekstra mellomlanding og flyene brukte 3-5 timer mer enn charterflyene - i tillegg til at det kosta et par tusen kroner mer.

Uansett: 3-5 timer er så mye at jeg heller foretrakk litt mindre plass. :)

Men neste gang skal jeg definitivt bestille sete ved en nødutgang, og dermed få ekstra beinplass.

Jeg er for lang til noe annet. :)

Oi, det visste jeg ikke. Synes du har skrevet så mye om reiser her inne.

Og ja, dette med å få direktefly til turistmålene er absolutt en fordel med charter.

Men noe av det verste er fote tidspunktene for avreise/ankomst, samt at man må vente på den lateste kamelen. Man må møte opp ekstremt god tid i forveien, feks i resepsjonen. Sitter der og "henger" et par timer før bussen finner det for godt å dukke opp:-(

Og jeg har opplevd både å måtte dra fra hotellet kl 4 om morgenen, samt å måtte henge rundt på feriestedet til nærmere midnatt om kvelden. :-( Har kanskje fått lov til å beholde rommet til kl 15, men deretter ikke.

Dødsslitsomt! En mellomlanding, selv på Schipol, kan være verdt det å slippe det der:-)

Har du aldri flydd rutefly innenlands, heller?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Oi, det visste jeg ikke. Synes du har skrevet så mye om reiser her inne.

Og ja, dette med å få direktefly til turistmålene er absolutt en fordel med charter.

Men noe av det verste er fote tidspunktene for avreise/ankomst, samt at man må vente på den lateste kamelen. Man må møte opp ekstremt god tid i forveien, feks i resepsjonen. Sitter der og "henger" et par timer før bussen finner det for godt å dukke opp:-(

Og jeg har opplevd både å måtte dra fra hotellet kl 4 om morgenen, samt å måtte henge rundt på feriestedet til nærmere midnatt om kvelden. :-( Har kanskje fått lov til å beholde rommet til kl 15, men deretter ikke.

Dødsslitsomt! En mellomlanding, selv på Schipol, kan være verdt det å slippe det der:-)

Har du aldri flydd rutefly innenlands, heller?

Nope, aldri flydd innenlands.

(Jeg hadde veldig flyskrekk for noen år siden, og droppet reiser og den slags av den grunn. Derfor den sene starten. Og som barn reiste vi aldri på ferier ut av landet).

Men selv om jeg er lite bereist (har dog tatt seg opp de siste 4 årene), er jeg ikke så amatør at jeg bestiller charter til Thailand. Jeg bestilte kun flybilletten, og ordna resten på egenhånd. Ingen buss til reisestedet eller charterhotell fullstappa med nordmenn.

Det er et helvete, og det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. Bussen som stopper på ørten hoteller på vei til/fra flyplassen er et mareritt.

Det beste er å ordne flybilletten, reservere et hotell online på nettet for de første par nettene - bare for å slippe å stresse med det etter 24 timer i våken tilstand, og så finne noe når man er der. Billigere og mye bedre, og man slipper å ende opp på et kjipt hotell man er stuck på i 14 dager, og man får muligheten til å forflytte seg på minuttet.

Jeg har også opplevd det du beskriver. På Rhodos mener jeg å huske at flyet hjem gikk rundt midnatt, men vi måtte sjekke ut av hotellet klokken 12.

Man får naturligvis stua bort bagasjen sin, men det er ikke all verden å måtte ta til takke med stranddusjen før man forlater landet.

Jeg har lyst til å reise mer. Synd det koster så mye. Men selv om jeg har lyst til å se mer av verden er det akkurat nå kun Thailand som står i hodet på meg. Det er nesten sprøtt. Jeg trodde kompiser som kom hjem og satt der med halvveis kjærlighetssorg til landet var spik, spenna, men nå sitter jeg her sjøl, jeg drømmer om Thailand hver natt og jeg kan nesten ikke vente med å dra tilbake.

De kaller det visst Asia-blues. Jeg lo av dem for 4 uker siden og avskrev dem som lettere forrykte som følge av for mye sol og Singha. Vel ... Nå sitter jeg her sjøl og føler nesten kjærlighetssorg uten at det er noe kvinnfolk innblanda. :)

Jeg synes uansett jeg er litt tøff som begir meg ut på denne slags turer helt alene, med kun tre sydenturer og en todagers i Praha på samvittigheten. :)

Noen venner av meg er i India nå, og avslutter med et par uker på Phuket. Satser på å kjøre en guttetur med dem der nede neste år. Men da forhåpentligvis i minst 3 uker. 2 uker er ikke nok.

Skrevet

Nope, aldri flydd innenlands.

(Jeg hadde veldig flyskrekk for noen år siden, og droppet reiser og den slags av den grunn. Derfor den sene starten. Og som barn reiste vi aldri på ferier ut av landet).

Men selv om jeg er lite bereist (har dog tatt seg opp de siste 4 årene), er jeg ikke så amatør at jeg bestiller charter til Thailand. Jeg bestilte kun flybilletten, og ordna resten på egenhånd. Ingen buss til reisestedet eller charterhotell fullstappa med nordmenn.

Det er et helvete, og det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. Bussen som stopper på ørten hoteller på vei til/fra flyplassen er et mareritt.

Det beste er å ordne flybilletten, reservere et hotell online på nettet for de første par nettene - bare for å slippe å stresse med det etter 24 timer i våken tilstand, og så finne noe når man er der. Billigere og mye bedre, og man slipper å ende opp på et kjipt hotell man er stuck på i 14 dager, og man får muligheten til å forflytte seg på minuttet.

Jeg har også opplevd det du beskriver. På Rhodos mener jeg å huske at flyet hjem gikk rundt midnatt, men vi måtte sjekke ut av hotellet klokken 12.

Man får naturligvis stua bort bagasjen sin, men det er ikke all verden å måtte ta til takke med stranddusjen før man forlater landet.

Jeg har lyst til å reise mer. Synd det koster så mye. Men selv om jeg har lyst til å se mer av verden er det akkurat nå kun Thailand som står i hodet på meg. Det er nesten sprøtt. Jeg trodde kompiser som kom hjem og satt der med halvveis kjærlighetssorg til landet var spik, spenna, men nå sitter jeg her sjøl, jeg drømmer om Thailand hver natt og jeg kan nesten ikke vente med å dra tilbake.

De kaller det visst Asia-blues. Jeg lo av dem for 4 uker siden og avskrev dem som lettere forrykte som følge av for mye sol og Singha. Vel ... Nå sitter jeg her sjøl og føler nesten kjærlighetssorg uten at det er noe kvinnfolk innblanda. :)

Jeg synes uansett jeg er litt tøff som begir meg ut på denne slags turer helt alene, med kun tre sydenturer og en todagers i Praha på samvittigheten. :)

Noen venner av meg er i India nå, og avslutter med et par uker på Phuket. Satser på å kjøre en guttetur med dem der nede neste år. Men da forhåpentligvis i minst 3 uker. 2 uker er ikke nok.

Godt å høre at du ble kurert for flyskrekk!! :-) Man får en del større radius når man kan ta fly til steder.

Jeg har også vokst opp med mest Norges-ferie, ispedd _noen_ ferier i Sverige og _én_ i Danmark. Første gangen jeg fløy, var som 14-åring på språkreise til England.

Men jeg har reist en del i jobben, da, og da blir det jo alltid rutefly.

Høres lurt ut å ordne alt på egenhånd i Thailand. Vi var på rundreise i nesten 4 uker i Thailand og Indonesia før vi fikk barn. Jeg husker jeg var veldig spent på forhånd hvordan det ville gå, men fant ut fort at det er nesten akkurat det samme som dengangen jeg interrailet i Europa, bare at vi brukte fly fra sted til sted. :-) Før vi dro hadde jeg vørt dødsimponert over noen venner som hadde tatt en tilsvarende tur et par år før - hvordan turte de?? Hvordan klarte de å finne ut hvor&når&hva osv. Men det gikk jo så fint.

Jeg kjenner igjen det du sier om Thailand og ønsket om å dra tilbake, og for meg gjelder det også Indonesia. Men jeg vet ikke om jeg ville dratt til Indonesia nå. det har vært mye mer fokus på terrorisme og ekstremisme i det landet siden vi var der.

Jeg har også vært på rundreise i Sentral-Amerika og Mexico, men det fjerne Østen var likevel ekstra spennende, ekstra eksotisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...