Gå til innhold

dårlig folkeskikk eller helt greit?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Godt å høre at du ble kurert for flyskrekk!! :-) Man får en del større radius når man kan ta fly til steder.

Jeg har også vokst opp med mest Norges-ferie, ispedd _noen_ ferier i Sverige og _én_ i Danmark. Første gangen jeg fløy, var som 14-åring på språkreise til England.

Men jeg har reist en del i jobben, da, og da blir det jo alltid rutefly.

Høres lurt ut å ordne alt på egenhånd i Thailand. Vi var på rundreise i nesten 4 uker i Thailand og Indonesia før vi fikk barn. Jeg husker jeg var veldig spent på forhånd hvordan det ville gå, men fant ut fort at det er nesten akkurat det samme som dengangen jeg interrailet i Europa, bare at vi brukte fly fra sted til sted. :-) Før vi dro hadde jeg vørt dødsimponert over noen venner som hadde tatt en tilsvarende tur et par år før - hvordan turte de?? Hvordan klarte de å finne ut hvor&når&hva osv. Men det gikk jo så fint.

Jeg kjenner igjen det du sier om Thailand og ønsket om å dra tilbake, og for meg gjelder det også Indonesia. Men jeg vet ikke om jeg ville dratt til Indonesia nå. det har vært mye mer fokus på terrorisme og ekstremisme i det landet siden vi var der.

Jeg har også vært på rundreise i Sentral-Amerika og Mexico, men det fjerne Østen var likevel ekstra spennende, ekstra eksotisk.

Det er andre land i Asia jeg sannsynligvis kommer til å se med årene, men som du skriver: Det er enkelte regioner jeg ikke ser på som spesielt sikre. Indonesia, Malaysia, Signapore, osv, er så ekstreme i forhold til vår kultur at jeg ikke helt vet om det er stedene for meg.

Muslimske land står ikke øverst på reiselista, for å si det sånn. Takke meg til varmblodige buddister.

Og for meg er sol og trivsel, vakre omgivelser, hyggelige folk og litt ettermiddagskultur, templer, osv, godt isped et hyggelig barmiljø, det viktigste, i motsetning til land og regioner hvor jeg ikke kan forstå menneskenes tankesett.

Thailand er veldig enkelt å reise i, det fant jeg fort ut, og folks hjelpsomhet og omtanke er så ekstrem at du vil få hjelp til hva det måtte være overalt. Men det er nok greit å sette seg inn i kulturen på forhånd, så man unngår å tråkke noen på tærne, noe jeg naturligvis hadde gjort, og som jeg anser det som viktig at alle gjør før de drar til fremmede kulturer.

Men man kommer langt med et smil, og noen thaigloser som "tusen takk", "hei" og "skål".

Det var vel de ordene jeg lærte. Pluss ape - link og feit - pompoii. :)

Hehe, og når du går inn i en Levi's-butikk og dama sier "you very big man" og klapper fyren på pondusen, så er det ikke vondt ment. :)

(Nå er ikke jeg overvektig, men jeg så de snakke til andre).

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• morsan

20

• Dorthe

13

• keinstein

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Lettere å ta med egen mat enn å ta med egen stol.

For ikke å sankke om egen do.

PorttaPotti.

Hvem har med Portapotti?

Skrevet

Vel, nå er jo setene faktisk konstruert for å legges ned....

Skrevet

Hvem har med Portapotti?

Ingen.

For det hadde vært tungvindt.

Skrevet

Det er andre land i Asia jeg sannsynligvis kommer til å se med årene, men som du skriver: Det er enkelte regioner jeg ikke ser på som spesielt sikre. Indonesia, Malaysia, Signapore, osv, er så ekstreme i forhold til vår kultur at jeg ikke helt vet om det er stedene for meg.

Muslimske land står ikke øverst på reiselista, for å si det sånn. Takke meg til varmblodige buddister.

Og for meg er sol og trivsel, vakre omgivelser, hyggelige folk og litt ettermiddagskultur, templer, osv, godt isped et hyggelig barmiljø, det viktigste, i motsetning til land og regioner hvor jeg ikke kan forstå menneskenes tankesett.

Thailand er veldig enkelt å reise i, det fant jeg fort ut, og folks hjelpsomhet og omtanke er så ekstrem at du vil få hjelp til hva det måtte være overalt. Men det er nok greit å sette seg inn i kulturen på forhånd, så man unngår å tråkke noen på tærne, noe jeg naturligvis hadde gjort, og som jeg anser det som viktig at alle gjør før de drar til fremmede kulturer.

Men man kommer langt med et smil, og noen thaigloser som "tusen takk", "hei" og "skål".

Det var vel de ordene jeg lærte. Pluss ape - link og feit - pompoii. :)

Hehe, og når du går inn i en Levi's-butikk og dama sier "you very big man" og klapper fyren på pondusen, så er det ikke vondt ment. :)

(Nå er ikke jeg overvektig, men jeg så de snakke til andre).

Singapore er vel ikke så ekstremt?

De er ekstreme mht tyggis og tagging og slikt, men det var et veldig rent og skikkelig sted å være.

Men litt kjedelig, da, i forhold til f eks Bangkok.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Singapore er vel ikke så ekstremt?

De er ekstreme mht tyggis og tagging og slikt, men det var et veldig rent og skikkelig sted å være.

Men litt kjedelig, da, i forhold til f eks Bangkok.

Er det ikke ekstremt strengt i Signapore?

En kompis som har reist en del i asia nevnte det du sier med tyggis og søppel, og så vidt jeg forsto kunne oppførsel vi her tar som en selvfølge medføre lengre fengselsstraffer.

Men det er klart: Man setter seg jo inn i hva man gjør og hva man ikke gjør før man setter seg på flyet.

Skrevet

Det er helt i orden å spørre høye folk om å være heisekran, men ikke å spørre de korte voksne om de kan krype ned under sofaen og hente det som trillet innunder...;-)

Joda. Barn er små voksne.

Skrevet

Jeg vet det, jeg opplevde det engang med dattera mi for 20 år siden. Men seinere har jeg fått plass ved nødutgangen for at det skulle være lett å komme ut fort i tilfelle det skulle skje noe. Det var reglene. Jeg vet at NHF driver og styrer med det men aner egentlig ikke hvor de er i forhandlingene.

Det har ALDRI vært tillatt å sette PRM (persons with reduced mobility) foran en nødutgang. Det kommer det aldri noensinne til å bli heller. Her er det kun sikkerheten ombord som teller - ikke komforten til PRM. Foran nødutganger skal vi ha såkalte "ablebodied persons" -. altså personer som kan være til nytte ved en evakuering. Det utelukker altså PRM, barn, passasjerer med infants på fanget, blinde etc.

NHF vil aldri få igjennom noen forandring av denne policy. Dette er internasjonale regler (og du har misforstått dersom du tror dette er noe nytt som kom for 2 år siden - sånn har det vært i alle mine 23 år i lufta).

Skrevet

Det har ALDRI vært tillatt å sette PRM (persons with reduced mobility) foran en nødutgang. Det kommer det aldri noensinne til å bli heller. Her er det kun sikkerheten ombord som teller - ikke komforten til PRM. Foran nødutganger skal vi ha såkalte "ablebodied persons" -. altså personer som kan være til nytte ved en evakuering. Det utelukker altså PRM, barn, passasjerer med infants på fanget, blinde etc.

NHF vil aldri få igjennom noen forandring av denne policy. Dette er internasjonale regler (og du har misforstått dersom du tror dette er noe nytt som kom for 2 år siden - sånn har det vært i alle mine 23 år i lufta).

vi forsøkte nå alltid og plassere personer med handikap på "behagelige" steder:) Dorthe mente nok ikke hun ble plassert ved en nødutgang (der det selvfølgelig er bedre plass) men hvor man heller ikke kan plassere bagasje på gulvet..

skulle ikke blandet meg her, men syntes det var på sin plass og utdype svaret jeg gav:) beklager.

Skrevet

Og jeg som har fått den plassen mange ganger.

Skrevet

Og jeg som har fått den plassen mange ganger.

Nei - jeg tror ikke at du noengang har blitt plassert ved en nødutgang.... Det ville faktisk fått luftfartstilsynet til å steile, og se rødt (for ikke å snakke om store avisoppslag om flyselskaper som bryter reglene, dårlig sikkerhet etc...etc...).

Det du derimot kanskje har opplevd er å sitte på 1.rad - det er ikke foran nødutgang.

Før pleide PRM som regel å bli plassert på 1.rad, men nå er det slik at de 5-6 første radene i utgangspunktet er reservert de som bestiller fullprisbillett (business-class - selv om det ikke er noe skille innenlands).

Skrevet

vi forsøkte nå alltid og plassere personer med handikap på "behagelige" steder:) Dorthe mente nok ikke hun ble plassert ved en nødutgang (der det selvfølgelig er bedre plass) men hvor man heller ikke kan plassere bagasje på gulvet..

skulle ikke blandet meg her, men syntes det var på sin plass og utdype svaret jeg gav:) beklager.

"Behagelige steder" har jeg full sympati for....:-) Men nødutgang: no way!

Skrevet

Nei - jeg tror ikke at du noengang har blitt plassert ved en nødutgang.... Det ville faktisk fått luftfartstilsynet til å steile, og se rødt (for ikke å snakke om store avisoppslag om flyselskaper som bryter reglene, dårlig sikkerhet etc...etc...).

Det du derimot kanskje har opplevd er å sitte på 1.rad - det er ikke foran nødutgang.

Før pleide PRM som regel å bli plassert på 1.rad, men nå er det slik at de 5-6 første radene i utgangspunktet er reservert de som bestiller fullprisbillett (business-class - selv om det ikke er noe skille innenlands).

Sheba skrev det samme til meg at før ble man plassert ved nødutgangen. Kanskje forskjellige regler for forskjellige selskap.

Skrevet

Sheba skrev det samme til meg at før ble man plassert ved nødutgangen. Kanskje forskjellige regler for forskjellige selskap.

Nei - dette er likt for alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...