Gå til innhold

Hvordan holder man vekta når uka og helgen er full av spise-arrangementer?

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet & frustrert
Skrevet

I uka er det konferansemøter med fersk bakverk/fristende smørbrød (frukt innimellom..), i helger er det bursdager, besøk og middagsinvitasjoner som det ikke akkurat lukter grete roede av..

Hvordan skal man klare å holde seg slank i en slik tilværelse?

Noen slanke mennesker som kan fortelle meg hvordan de holder vekta?

Blir litt fortvila jeg.

Fastelavensøndag i dag, men allerede i dag fikk jeg og kjæresten boller og kakao til frokost..

Og trening.. hvor mye aktivitet er dere slanke i hver dag?

Skrevet

Man MÅ ikke spise sjokoladekake selv om det står sjokoladekake på bordet, vet du.

Det viktigste er å kun spise hvis du faktisk er sulten og å slutte å spise når du er mett.

Er det søndag i dag?

Skrevet

Jeg pleier alltid å smake på kake eller det som bys fram, men jeg tar nesten alltid bare ett stykke. hvis det er flere alternativer, velger jeg det sunneste. (f.eks bolle uten alt for mye krem på)

Jeg går med staver eller løper ca 1 time hver dag med bikkjene. Uansett vær. (Med skritteller ca 8.000-12.000 skritt)

Jeg var overvektig etter svangerskapene mine, men er nå slank.

Jeg har alltid hatt den innstillingen at en livsstilendring ikke må være for streng for da vil man aldri kunne klare å følge den. Med andre ord - dietter og rigide treningsopplegg man ikke liker kommer aldri til å fungere mer enn noen uker.

Begynn å gå tur - hver dag - gjerne sammen med ei venninne eller noe. Også unner man seg litt godt når det er anledning for det.

Ønsker deg masse lykke til, og vær glad i deg sjøl:-)

Gjest fortvilet & frustrert
Skrevet

Man MÅ ikke spise sjokoladekake selv om det står sjokoladekake på bordet, vet du.

Det viktigste er å kun spise hvis du faktisk er sulten og å slutte å spise når du er mett.

Er det søndag i dag?

Nemlig. Men mat må man jo ha, og når man er borte og det faktisk ikke er noe sunt som blir servert, hva pokker gjør man da?

Nemlig. Det er ikke fastelavensøndag i dag, men hva gjør man når man får servert boller og kakao til frokost? Takker dere slanke nei og tar dere et klibrød i stedet? :)

Gjest forttvilet &frustrert
Skrevet

Jeg pleier alltid å smake på kake eller det som bys fram, men jeg tar nesten alltid bare ett stykke. hvis det er flere alternativer, velger jeg det sunneste. (f.eks bolle uten alt for mye krem på)

Jeg går med staver eller løper ca 1 time hver dag med bikkjene. Uansett vær. (Med skritteller ca 8.000-12.000 skritt)

Jeg var overvektig etter svangerskapene mine, men er nå slank.

Jeg har alltid hatt den innstillingen at en livsstilendring ikke må være for streng for da vil man aldri kunne klare å følge den. Med andre ord - dietter og rigide treningsopplegg man ikke liker kommer aldri til å fungere mer enn noen uker.

Begynn å gå tur - hver dag - gjerne sammen med ei venninne eller noe. Også unner man seg litt godt når det er anledning for det.

Ønsker deg masse lykke til, og vær glad i deg sjøl:-)

Takk! Det var nyttige tips! :)

Skrevet

Takk! Det var nyttige tips! :)

En ting er også det man velger selv å servere og ha tilgjengelig hjemme, men det kan være slitsomt å holde ut med sine omgivelser. En del av våre foreldres generasjon føler seg mer vel når de kan proppe i andre kaker uansett ukedag, og enkelte blir nesten fornærmet om man ikke spiser 4 kakestykker når de serverer noe. Jeg har prøvd å dressere mine barns besteforeldre uten særlig hell;-)

Skrevet

Jeg er slank, men ikke velsignet med superhøy forbrenning.

Jeg spiser det jeg vil, med måte.

I uka spiser jeg frokost, middag og noen ganger kvelds.

I helga spiser jeg frokost, middag og snop.

Trener tre ganger i uka.

Og selvsagt spiser jeg kaker o.l. Men også da med måte. Ett stykke (toppen to) holder jo i massevis.

Og hadde jeg blitt servert boller og kakao på senga, hadde jeg selvsagt takket ja til det. Den ene koppen med kakao og den ene bollen legger man jo ikke på seg av. Legger man på seg, er det i tilfelle av alt det andre usunne man propper i seg iløpet av dagen. :-)

hare1365380455
Skrevet

Du kan kose deg med litt og spise sunne måltider ellers.

Skrevet

Jeg er slank, og er mye i aktivitet gjennom dagen. Både har jobben vært sånn, men så passer jeg ellers på å gå trapp istedenfor heis/rulletrapp osv, og å gå hvis jeg kan, eller sykle.

Men med mat og sånn, vel jeg skjønner ikke at folk orker å gafle innpå med det bakverket og kakegreiene som ofte er på møter og sånn jeg. Har fått på foreldremøter av og til, men som regel spiser jeg lite eller ingenting, og går hjem og spiser en god brødskive isteden.

Jeg liker rett og slett ikke så godt de bakstegreiene og kakene. Er jeg på besøk, spiser jeg litt kake, men ikke veldig mye.

Og så er det lurt å drikke mye vann. Noen ganger tror en at en er sulten, men egentlig er en tørst. Og det holder systemet igang. Drikk mye vann!

Selv om det står wienerbrød på bordet, er du ikke nødt til å spise det. :-)

Skrevet

Nemlig. Men mat må man jo ha, og når man er borte og det faktisk ikke er noe sunt som blir servert, hva pokker gjør man da?

Nemlig. Det er ikke fastelavensøndag i dag, men hva gjør man når man får servert boller og kakao til frokost? Takker dere slanke nei og tar dere et klibrød i stedet? :)

Nei, jeg spiser boller og krem jeg og. :-)

Takkker da ikke nei til det. Det er hva man spiser sånn til vanlig som teller.

Jeg skal lage boller med masse krem imorgen jeg, og har tenkt å kose meg med det.

Men det er da ikke nødvendig å proppe seg med kaker og boller gjennom hele uka vel!

Spis til du er passe mett, ikke overmett. Kjenn etter, spis sakte så du kjenner om du er mett.

Skrevet

Jeg er slank, og er mye i aktivitet gjennom dagen. Både har jobben vært sånn, men så passer jeg ellers på å gå trapp istedenfor heis/rulletrapp osv, og å gå hvis jeg kan, eller sykle.

Men med mat og sånn, vel jeg skjønner ikke at folk orker å gafle innpå med det bakverket og kakegreiene som ofte er på møter og sånn jeg. Har fått på foreldremøter av og til, men som regel spiser jeg lite eller ingenting, og går hjem og spiser en god brødskive isteden.

Jeg liker rett og slett ikke så godt de bakstegreiene og kakene. Er jeg på besøk, spiser jeg litt kake, men ikke veldig mye.

Og så er det lurt å drikke mye vann. Noen ganger tror en at en er sulten, men egentlig er en tørst. Og det holder systemet igang. Drikk mye vann!

Selv om det står wienerbrød på bordet, er du ikke nødt til å spise det. :-)

Men føler du deg ikke "kjip og kjedelig" når du alltid sier nei takk når matfatet blir sendt rundt?

Er enig i at man ikke MÅ spise alt som blir servert, det som er mitt hovedproblem er at hvis jeg er sulten og er bedt bort/blir tilbudt noe godt så klarer jeg ikke å si nei..

Skrevet

En ting er også det man velger selv å servere og ha tilgjengelig hjemme, men det kan være slitsomt å holde ut med sine omgivelser. En del av våre foreldres generasjon føler seg mer vel når de kan proppe i andre kaker uansett ukedag, og enkelte blir nesten fornærmet om man ikke spiser 4 kakestykker når de serverer noe. Jeg har prøvd å dressere mine barns besteforeldre uten særlig hell;-)

Nemlig! Du skjønte poenget mitt. Hvordan jeg spiser hjemme er greit, der har jeg selv kontroll og velger sunne alternativer.

Men er man et sosialt vesen og mye borte blir det nødvendigvis en del mat man blir servert..

En annen ting er jo at når man ikke er tilsynelatende overvektig føler tydeligvis folk veldig behov for å gi en mat, blir bekymret for spiseforstyrrelser og diverse med en gang man takker nei.

Dette er slitsomt..Jeg har ingen høy forbrenning og kommer til å ese ut hvis jeg ikke passer meg. Så at jeg er slank nå er jo nettopp fordi jeg takker nei til godsaker i utide.

Skrevet

Men føler du deg ikke "kjip og kjedelig" når du alltid sier nei takk når matfatet blir sendt rundt?

Er enig i at man ikke MÅ spise alt som blir servert, det som er mitt hovedproblem er at hvis jeg er sulten og er bedt bort/blir tilbudt noe godt så klarer jeg ikke å si nei..

Ok, tror jeg skjønner hva du mener.

Et spørsmål: blir du bedt bort flere ganger i uka, pluss helgen? For hvis det bare er en gang i uka eller noe så spiller det jo ingen rolle. Du spiser litt av det som blir tilbudt, men trenger jo ikke spise fem kakestykker. Ta ett eller to, og spis sakte. så har du mat på tallerkenen så det ikke ser så kjipt ut.

Du kan også spise litt bra mat før du går hvis du føler du blir sulten når du er i selskapet.

En ting til: hvis det er selskap med familie/venner, så ville jeg nok følt det verre å si neitakk, da ville jeg tatt et stykke kake eller to. Det er vel uansett ikke snakk om mange ganger i uken.

Men er det på møter med jobb osv, så har jeg overhode ingen problemer med å sende fatet videre. Da reagerer jeg mer på de som sitter der med noen kilo for mye og gafler innpå mens de sier "ja jeg burde jo ikke, men - "og så smiler de lett unnskyldende.

Skrevet

Nemlig! Du skjønte poenget mitt. Hvordan jeg spiser hjemme er greit, der har jeg selv kontroll og velger sunne alternativer.

Men er man et sosialt vesen og mye borte blir det nødvendigvis en del mat man blir servert..

En annen ting er jo at når man ikke er tilsynelatende overvektig føler tydeligvis folk veldig behov for å gi en mat, blir bekymret for spiseforstyrrelser og diverse med en gang man takker nei.

Dette er slitsomt..Jeg har ingen høy forbrenning og kommer til å ese ut hvis jeg ikke passer meg. Så at jeg er slank nå er jo nettopp fordi jeg takker nei til godsaker i utide.

Men da må de da godta at du sier neitakk, fordi du ikke vil legge på deg.

Jeg vet at mange vil "fore en opp" hvis de syns en ser for tynn ut (les: ofte syns de det fordi de selv er tjukkere...). Det er slitsomt når folk maser om at vi må trøkke i oss kaker da.

Som regel sier jeg at jeg ikke er noe glad i kaker, og det er jo sant og. Spiser det jo, men jeg har ingen problemer med å avstå, spesielt når jeg ser på enkelte andre der som trøkker i seg og ihvertfall burde tenke på hva de putter i seg...

;-)

Det er bra at du spiser sunt til vanlig, og du kjenner deg selv best. Det må da vennene dine forstå syns jeg. :_)

Skrevet

For det første har det litt med ulike preferanser å gjøre. Noen tynne mennesker foretrekker rett og slett sunn mat som f.eks salater og grove brødskiver fremfor boller, kaker osv.

For det andre har det med viljestyrke å gjøre, altså det å faktisk klare å si nei selv om man har lyst på. Du skrvier "Men føler du deg ikke "kjip og kjedelig" når du alltid sier nei takk når matfatet blir sendt rundt?

" - det tror jeg er en unnskyldning man fort bruker mot segselv for å gi tillatelse til å spise kaker/boller osv. Selvsagt er man ikke kjip dersom man velger å fremstå som sunn, og dessuten omgås du vel ikke de samme menneskene hele tiden?

For all del, jeg er veldig glad i kaker selv, men jeg bare vet at dersom jeg skulle spist alt jeg får lyst på ville jeg blitt tykk, og det vil jeg definitivt ikke.

Skrevet

For det første har det litt med ulike preferanser å gjøre. Noen tynne mennesker foretrekker rett og slett sunn mat som f.eks salater og grove brødskiver fremfor boller, kaker osv.

For det andre har det med viljestyrke å gjøre, altså det å faktisk klare å si nei selv om man har lyst på. Du skrvier "Men føler du deg ikke "kjip og kjedelig" når du alltid sier nei takk når matfatet blir sendt rundt?

" - det tror jeg er en unnskyldning man fort bruker mot segselv for å gi tillatelse til å spise kaker/boller osv. Selvsagt er man ikke kjip dersom man velger å fremstå som sunn, og dessuten omgås du vel ikke de samme menneskene hele tiden?

For all del, jeg er veldig glad i kaker selv, men jeg bare vet at dersom jeg skulle spist alt jeg får lyst på ville jeg blitt tykk, og det vil jeg definitivt ikke.

Mye riktig i svaret ditt her, MP. :-)

Og jeg kom på, er det ikke mer trendy å bli sett på som en som vil spise sunt, enn en som propper innpå med kaker og usunn mat?

Skrevet

På noen arrangementer jeg ofte er på var det tidligere bare masse deilige kaker, som fristet kollosalt. I de senere år har det vært mindre kaker, ,em flotte smørbrød med sunt pålegg. Smørbrødene forsvinner først!

Skrevet

Hva med å bare spise litt av det du får servert?

:o)

Skrevet

Jeg trener to ganger i uka, mer får jeg ikke tid til. I jobben min får jeg også rørt meg mye. Dessuten er uka full av aktiviteter som tar fokuset vekk fra mat. Jeg merker at hvis jeg har mye fritid foran TV-en er det lett å spise mer.

På arrangementer må man rett og slett gå for de sunne alternativene og la de fete og søte alternativene ligge. Jeg prøver å tenke på de sunneste alternativene som mest attraktive.

Her hjemme har vi erfart at det smarteste trikset for å unngå snop og kake, er å la være å ha sånt liggende. Vi har nesten aldri sjokolade, kjeks og kaker i skuffen og da fins det ikke noe når søtsuget melder seg. Hadde det ligget noe der ville jeg garantert spist det.

Skrevet

Spis litt før du går, så du ikke er skrubbsulten når du kommer på besøk. Jeg har begynt å spise en skive med grovt brød og kanskje et eple før jeg reiser bort. Jeg ber om vann å drikke og tar et lite kakestykke. Jeg er ikke så tynn lenger uten å være overvektig og vil ha vekk 5-6 kg. Om jeg er hos venner og familie, så sier jeg at jeg prøver å passe litt på hva jeg spiser.

På jobbgreier kurs/møter og sånn så har jeg frukt i veska og spiser det i pauser i stedet for evt. kaker og sånn. Jeg syns det er veldig lite kaker og mye frukt på møter nå enn det har vært tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...