Gå til innhold

lage å fryse mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere gi meg eksempler på hva dere lager?

Jeg har tenkt å steke opp masse kjøttkaker som jeg kan fryse ned til flere middager. Lapskaus vil jeg også ordne.Så hva annet kan jeg gjøre dette med? (står litt still her) Ah, ja kalkun kan stekes og fryses i middagsmengder.Mer?

Jeg er altfor lite flink til å bruke masse tid daglig på middager, og da blir det ofte raske usunne middager her i heimen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke sånn hamstre-i-fryseren-husmor, men jeg lager i blant hjemmelagede karbonader og fryser, dessuten lager jeg alltid kjempeporsjon når jeg lager gryteretter som yndlingsretten bacalao.

Skrevet

Hjemmelaget pastasaus er greit å fryse ned og det er lett å lage en stor porsjon som rekker til mange middager. Så koker du bare (fullkorns)pasta og river over litt fersk parmesan den dagen du skal ha det. Evnt. salat til.

Jeg bruker:

løk, hvitløk, gulrot, stangselleri, paprika i små biter som freses myke i olje. Steker opp karbonadedeig. Tilstetter friske eller tørkede urter (basilikum, oregano, laurbærblad). Boks hakkede tomater, litt vann og en pose toro kjøttdeigsaus. Evnt. en rødvinsskvett om du har. Koke i en time eller lenger. salt og pepper. Jo lenger koketid jo bedre.

Skrevet

Stek kjøttdeig og frys den flat så kan du ha den rett i forskjellige pasta og gryteretter.

Gjest Tacomix
Skrevet

Jeg pleier å ha fiskepudding i hvitsaus og grønnsaker. Det er sunt og godt. Bare et tips. Det hadde kanskje vært noe. Ellers pleier jeg å kjøpe fisk fra frysedisken!

Kanskje du også kunne hatt skjært opp ferske grønnsaker og lagt det i poser slik at du kunne hatt lappskaus eller grønnsaks supper! Sundt og godt!

Skrevet

Jeg er ikke sånn hamstre-i-fryseren-husmor, men jeg lager i blant hjemmelagede karbonader og fryser, dessuten lager jeg alltid kjempeporsjon når jeg lager gryteretter som yndlingsretten bacalao.

Gryterett er notert :) Takk!

Skrevet

Hjemmelaget pastasaus er greit å fryse ned og det er lett å lage en stor porsjon som rekker til mange middager. Så koker du bare (fullkorns)pasta og river over litt fersk parmesan den dagen du skal ha det. Evnt. salat til.

Jeg bruker:

løk, hvitløk, gulrot, stangselleri, paprika i små biter som freses myke i olje. Steker opp karbonadedeig. Tilstetter friske eller tørkede urter (basilikum, oregano, laurbærblad). Boks hakkede tomater, litt vann og en pose toro kjøttdeigsaus. Evnt. en rødvinsskvett om du har. Koke i en time eller lenger. salt og pepper. Jo lenger koketid jo bedre.

Nyydelig! Jeg har skrevet ut svaret ditt. Det er sikkert kjempegodt!

Takk skal du ha!

Skrevet

Stek kjøttdeig og frys den flat så kan du ha den rett i forskjellige pasta og gryteretter.

Veldig lurt! For det tar jammen sin tid det også, å steke kjøttdeig. Takk!

Skrevet

Jeg pleier å ha fiskepudding i hvitsaus og grønnsaker. Det er sunt og godt. Bare et tips. Det hadde kanskje vært noe. Ellers pleier jeg å kjøpe fisk fra frysedisken!

Kanskje du også kunne hatt skjært opp ferske grønnsaker og lagt det i poser slik at du kunne hatt lappskaus eller grønnsaks supper! Sundt og godt!

Jeg har ikke tenkt at ferske grønnsaker kan fryses, men selvfølgelig :)

Jeg tenker jeg lager ei diger gryte med lapskaus helt ferdig, og rett i frysen. Sånt tar tid ja. Tusen takk for svar!

Skrevet

Gryterett er notert :) Takk!

Tikka Masala og chicken carry bruker jeg å fryse ned.

Skrevet

Jeg pleier å lage ekstra stor porsjon når jeg lager lasagne, og fryse det som blir til overs.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt at ferske grønnsaker kan fryses, men selvfølgelig :)

Jeg tenker jeg lager ei diger gryte med lapskaus helt ferdig, og rett i frysen. Sånt tar tid ja. Tusen takk for svar!

For å lage lapskaus lettvint, så finnes det ferdigkutta grønnsaks-lapskausblanding i frysedisken i butikken. Tror det går greit å fryse ned ferdig lapskaus laget med grønnsaker som har vært fryst før.

Skrevet

Jeg pleier å lage ekstra stor porsjon når jeg lager lasagne, og fryse det som blir til overs.

Lasagne er noe vi liker godt. Jeg lager egentlig ganske stor porsjon, og de siste stykkene går ned på høykant dagen etter. Men det er jo smart å fryse ned det også ja. Takk for tipset!

Skrevet

pannekakerøre - i brusflasker er greit å ha.....blir vaffler og de om noen skulle komme uventet på kaffe...

gryteretter er bra å fryse

lag dobbelt så stor søndagsstek og frys i middagsporsjoner....

Uansett hva du fryser...pakk det i flate pakker de tiner på få minutter i microen eller på benken.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Lapskaus? Blir ikke ting med mye poteter i veldig rart etter å ha vært frosset? Jeg syns i alle fall det blir så utrolig grautete og potetene smaker ikke godt.

Selv lager jeg stort av kjøttkaker og fiskegrateng (som jeg fryser ustekt i aluminiumsformer). Samme gjør jeg med pølsegrateng, det er bare å sett rett i ovnen.

Skrevet

pannekakerøre - i brusflasker er greit å ha.....blir vaffler og de om noen skulle komme uventet på kaffe...

gryteretter er bra å fryse

lag dobbelt så stor søndagsstek og frys i middagsporsjoner....

Uansett hva du fryser...pakk det i flate pakker de tiner på få minutter i microen eller på benken.

Flate pakker ja, det er nok lurt! Takk!

Skrevet

Lapskaus? Blir ikke ting med mye poteter i veldig rart etter å ha vært frosset? Jeg syns i alle fall det blir så utrolig grautete og potetene smaker ikke godt.

Selv lager jeg stort av kjøttkaker og fiskegrateng (som jeg fryser ustekt i aluminiumsformer). Samme gjør jeg med pølsegrateng, det er bare å sett rett i ovnen.

Hm, jeg har aldri fyset ned lapskaus før..Tenkte ikke på det med smaken. Jeg får lage det en gang å se åssen det går.Takk for svar!

Skrevet

Hjemmelaget ertesuppe (erter, løk, poteter, gulrøtter, kjøtt etc). Lager en stor porsjon med ganske tykk suppe og fryser ned i porsjoner. God middag sammen med grovt brød med ost :-)

Chilli con carne fungerer også bra.

Også kålrulletter...

Skrevet

Hjemmelaget ertesuppe (erter, løk, poteter, gulrøtter, kjøtt etc). Lager en stor porsjon med ganske tykk suppe og fryser ned i porsjoner. God middag sammen med grovt brød med ost :-)

Chilli con carne fungerer også bra.

Også kålrulletter...

Takk for tips! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...