Gå til innhold

Barn i begravelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kompis som akkurat er død og jeg skal i begravelsen hans til uken. Min eldste datter på 7 vil gjerne være med, noe jeg egentlig synes er helt greit. Hun kjente ham ikke noe særlig godt, men hun har vært med innom til ham noen ganger. Er det greit at hun blir med eller blir det rart siden ingen i hans familie kjenner datteren min?

Jeg tror at jeg ikke kommer til å fikse denne begravelsen særlig godt, jeg antar at jeg blir veldig satt ut. Han er en god venn av mannen også, og det går veldig inn på han også. Vi er derfor litt redd for at det skal bli litt heavy for henne, selvom hun vet hvor trist vi syns det er.

Det jeg er mest usikker på er egentlig hvordan hans familie vil syns dette er, jeg vil jo ikke støte noen.

Skrevet

Jeg ville ikke reagert på at din 7-åring kom i begravelse til en hun kjenner.

Viktig at barn får være med på sorgen over en tapt venn.

Sikkert lurt å snakke med henne på forhånd om hva som skal skje og sånn.

Skrevet

Helt greit synes jeg. Men snakk med henne på forhånd om at dere synes det er veldig trist og at dere sikkert kommer til å gråte og at alle kommer til å være triste og gråte mye, så hun ikke blir redd.

Gjest nicole40
Skrevet

Jeg ville ikke reagert på at din 7-åring kom i begravelse til en hun kjenner.

Viktig at barn får være med på sorgen over en tapt venn.

Sikkert lurt å snakke med henne på forhånd om hva som skal skje og sånn.

Veldig enig med deg!

Barn tar ikke skade av å oppleve sorg, tvert i mot. Det er en del av følelses-spekteret her i livet, selv om hun er 7 år.

Barn trenger å lære at det er tillatt å vise sorg, gråt og fortvilelse.

Men som citygirl skriver, gjerne forklare litt på forhånd.Og snakke om dette i etterkant.

Skrevet

Ta henne med. Jeg tror unger har godt av å få føle på sorgen de også. Minstemann taklet det så bra i tre begravelser på rad da han minstet tre besteforeldre på et halvt år.

Og jeg tror ingen i familien til kompisen din vil reagere.

Skrevet

Jeg er enig med de andre her, ta henne med. Det er også tross alt greit at den første begravelsen ikke er en av hennes nærmeste.

Mange barn opplever det å se sine foreldre gråte , som noe helt forferdelig. Vi er jo (mange) fæle til å gjemme oss bort å skjule tårene for ungene. Jeg har selv gjort det. Men er nå mer opptatt av at barna skal se både glede og sorg. For det er jo helt naturlig!

Gå gjennom seremonien hjemme så godt dere klarer, la tårene renne om de må. Begravelsen klarer hun nok fint da.

Skrevet

Jeg ville ikke reagert negativt på at du hadde med sjuåringen i en begravelse.

Men snakk godt med henne om det, både i forkant og i etterkant.

Skrevet

Ta henne med. Jeg tror unger har godt av å få føle på sorgen de også. Minstemann taklet det så bra i tre begravelser på rad da han minstet tre besteforeldre på et halvt år.

Og jeg tror ingen i familien til kompisen din vil reagere.

Og jeg er helt enig med deg, Dorthe!

ylvali1365381015
Skrevet

Tror ikke noen kan bli støtt av at et barn på 7 kommer i en begravelse. Vil hun må hun få delta, det er vel bare en fin gest?

Det vil kanskje føles ille for henne å bli nektet å dra, dersom hun selv mener at hun kjente ham og vil ta farvel?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det kan jeg ikke forstå at noen kan reagere annet enn positivt på.

Kondolerer forresten.

Skrevet

Tusen takk alle sammen, da blir hun nok med. Vi får diskutere det litt i dagene som kommer. Veldig godt poeng det med at om føler hun vil ta farvel så skal hun få lov til det.

Tusen takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...