Gå til innhold

Mannens oppgaver i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Gjest magadutti
Skrevet

Diskuterer ofte med min mann om hva som er vanlig at mannen bidrar med av husarbeid?

Vi jobber begge to, men på hjemmebane er det minimalt med innsats fra hans side, Dersom jeg sier at mannen til venninnene mine både støvsuger og vasker gulv, kaller han dem for tøffelhelter. Blir skikkelig provosert....

Hva gjør din mann , eller hva bidrar dere menn med?

Skrevet

Husarbeidet i hjemmet fordeles 50/50, eller har iallfall gjort det til nå. Nå har han byttet jobb, noe som fører til at jeg får mye mer alene-tid med barnet og han får mer alene-tid ALENE, og da må han nok gjøre mer. Har ikke omfordelt enda.

Han har ansvar for kjøkken. Lager mat (middag nesten hver dag), vasker opp, rydder inn/ut av oppvaskmaskinen, orden på kjøkkenbenk, vasker kjøleskapet når det trengs.

Jeg har ansvar for bad. Klesvask, dovask, bretting av klær, rydde på plass klær.

Det andre har vi pleid å gjøre sammen. Rydder stua sammen, den ene støvsuger mens den andre tørker støv eller vasker gulv, osv...

Også gjør vi sånn at den som ikke legger barnet tar en ryddesjau i stua mens den andre legger barnet. En liten hurtigrydding på 10 minutter hver dag gjør underverker.

Gjest suppeguri
Skrevet

Husarbeidet i hjemmet fordeles 50/50, eller har iallfall gjort det til nå. Nå har han byttet jobb, noe som fører til at jeg får mye mer alene-tid med barnet og han får mer alene-tid ALENE, og da må han nok gjøre mer. Har ikke omfordelt enda.

Han har ansvar for kjøkken. Lager mat (middag nesten hver dag), vasker opp, rydder inn/ut av oppvaskmaskinen, orden på kjøkkenbenk, vasker kjøleskapet når det trengs.

Jeg har ansvar for bad. Klesvask, dovask, bretting av klær, rydde på plass klær.

Det andre har vi pleid å gjøre sammen. Rydder stua sammen, den ene støvsuger mens den andre tørker støv eller vasker gulv, osv...

Også gjør vi sånn at den som ikke legger barnet tar en ryddesjau i stua mens den andre legger barnet. En liten hurtigrydding på 10 minutter hver dag gjør underverker.

Det var mannen sin det!!! Har du lyst å låne han bort?

Skrevet

Også må jeg legge til at med en sånn mann som din så er jeg overbevist om at det eneste som funker er fordeling av arbeidsoppgaver. Ikke et løfte om at "jeg skal bli flinkere" eller en trussel om at "blir du ikke bedre flytter jeg". En klar avtale på fordelte oppgaver. Og så blir det DIN oppgave å IKKE gjør hans oppgaver. Det er det MANGE som sliter med.

Eneste grunnen til at gubben min tar ansvar på kjøkkenet hver eneste dag er at han VET at jeg ikke gjør det. Jeg gjør det innimellom altså, men i begynnelsen lot jeg oppvasken vokse, jeg lot matrester stå. Hvorfor skulle jeg gjøre noe med det når det er hans oppgave? Han setter ikke på en klesvask selv når han er tom for boxere, så da blander jeg meg heller ikke inn i hans oppgaver. For meg er det enkelt. Pinlig enkelt. Vet at det er vanskelig og tilnærmet umulig for mange. I tillegg må du godta at han gjør det på sin egen måte og ikke har samme standard som deg på ting og tang.

Gjest prins umulius
Skrevet

Jeg tar det vanlige DOL-svaret: Dump ham!

Han kan jo ha andre gode kvaliteter. Kan hende han gjør en skikkelig innsats på soverommet? Er verdens beste elsker...

Skrevet

Han kan jo ha andre gode kvaliteter. Kan hende han gjør en skikkelig innsats på soverommet? Er verdens beste elsker...

Det kan hende.

Det kan veie opp for manglende støvsuging :)

Skrevet

Det var mannen sin det!!! Har du lyst å låne han bort?

Hehe... Det hørtes faktisk mer fantastisk ut enn det er... ;) Her råder kaos og rot, egentlig. Og kjøkkenet vi pusset opp i juli er fortsatt ikke ferdig. :P Lyspæra som gikk for 3 uker siden er fortsatt ikke byttet... ;)

Skrevet

Her i huset gjør mannen ingenting.Synes det er helt ok for jeg løfter ikke en finger utenfor husets vegger, tar ikke vekk et ugress engang. Alt utvendig er hans jobb.

Skrevet

Her fordeles hjemmeoppgavene sånn nogenlunde 50/50.

Vi satte oss ned sammen for lenge siden, skrev ned hva vi likte å gjøre, hva vi ikke likte å gjøre men kunne gjøre av og til, og hva vi aller helst aldri gjorde hvis vi ikke var pokka nødt.

Ut fra svarene fordelte vi ansvarsområder.

Så vi har våre områder både inne og ute, men ikke så låst at vi ikke kan trø inn i den andres oppgaver om det trengs.

Når oppgavene er nogenlunde jevnt fordelt til vanlig blir det heller ikke noen diskusjon eller irritasjon dersom en noen ganger må gjøre litt mer enn den andre, kanskje pga lange jobbedager, reiser e.l.

Gjest arnebjarne
Skrevet

Her i huset gjør mannen ingenting.Synes det er helt ok for jeg løfter ikke en finger utenfor husets vegger, tar ikke vekk et ugress engang. Alt utvendig er hans jobb.

Jasså du. Du burde skamme deg.

Å klippe plenen er absolutt en jobb for kvinnen

Skrevet

Da ER de jo faktisk tøffelhelter.

Mannens oppgaver: Knipse, styre fjernkontrollen, legge om dekk et par ganger i året (hos nærmeste autoriserte dekkforhandler), forplantningslære (to ganger i uka), rådgivning, og selvfølgelig grilling om sommeren.

Gjest arnebjarne
Skrevet

Mannens oppgaver: Knipse, styre fjernkontrollen, legge om dekk et par ganger i året (hos nærmeste autoriserte dekkforhandler), forplantningslære (to ganger i uka), rådgivning, og selvfølgelig grilling om sommeren.

Hvem skal pynte juletreet?

Skrevet

Hvem skal pynte juletreet?

Ungene.

Men ribba ER det kanskje best at mannen tar hånd om.... Ved nærmere ettertanke.

Skrevet

Jasså du. Du burde skamme deg.

Å klippe plenen er absolutt en jobb for kvinnen

Neihei, hverken det eller måke snø eller male eller snekre eller vaske bilen min eller en hel del annet som gjøres ute.

Skrevet

Der ser du!

Løp og klipp deg!!

Skrevet

Min oppfatning av saken er som følger:

Begge to bor i huset, begge bruker tøy som blir skittent, begge bruker kopper som blir skitne, begge to fører til støv og rot - så hvorfor i helvete er det liksom kvinnens ansvar å gjøre noe med det!?

Husarbeide er ikke kvinnes ansvar, det er begges ansvar. Kort og godt. Jeg kunne aldri levd med en mann med et slikt syn.

Skrevet

Så lenge begger parter er enige om arbeidsfordelingen så spiller det jo ingen rolle hvem som gjør hva. :o)

Jeg er ikke begeistret for innendørs husarbeide (stort sett), men elsker å pusle ute så for meg hadde en slik ordning blitt helt feil.

Gjest josefine1
Skrevet

Her i huset er vi to voksne og to barn.

Vi voksne jobber, han 100% og jeg 80%. Den ene dagen i uka jeg har "fri", tar jeg somregel huset skikkelig, støvtørking, vindusvasking (når det trengs), skifter på sengene, vasker godt i kroker og kriker. Slik at vi de andre ukedagene klarer oss med støvsugeren. Den finner mannen min frem like ofte som jeg.

Når vi kommer hjem fra jobb, lager han like ofte middag som jeg, den andre av oss hjelper barna med lekser, eller støvsuger og rydder litt, slik at vi er ferdige med dette når middagen er over.

Jeg har aldri stilt noen krav til mannen min, dette har kommet helt av seg selv, han synes også det er greit at vi har det ryddig og rent rundt oss, og da er det like selvfølgelig for han å hjelpe meg med det som noe annet.

Vaskemaskina/tørketrommel går ca annenhver dag, der har jeg sagt at det vil jeg gjøre selv.

Skrevet

Her i huset er vi to voksne og to barn.

Vi voksne jobber, han 100% og jeg 80%. Den ene dagen i uka jeg har "fri", tar jeg somregel huset skikkelig, støvtørking, vindusvasking (når det trengs), skifter på sengene, vasker godt i kroker og kriker. Slik at vi de andre ukedagene klarer oss med støvsugeren. Den finner mannen min frem like ofte som jeg.

Når vi kommer hjem fra jobb, lager han like ofte middag som jeg, den andre av oss hjelper barna med lekser, eller støvsuger og rydder litt, slik at vi er ferdige med dette når middagen er over.

Jeg har aldri stilt noen krav til mannen min, dette har kommet helt av seg selv, han synes også det er greit at vi har det ryddig og rent rundt oss, og da er det like selvfølgelig for han å hjelpe meg med det som noe annet.

Vaskemaskina/tørketrommel går ca annenhver dag, der har jeg sagt at det vil jeg gjøre selv.

*Hehe* Akkurat med klesvasken har jeg også satt visse krav... Han får IKKE vaske mine hvite truser og resten av mitt lyse tøy! Han hiver nemlig alt i samme maskina og vasker alt på 60 grader...

Han holder seg da også pent unna mitt hvite tøy.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...