Gå til innhold

Mannens oppgaver i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gjør ganske likt. Men jeg pleier å forhandle meg frem til å slippe gressklipping, dekkskifte og andre litt tyngre uteting mot å gjøre litt ekstra inne.

Bortsett fra snømåking. Det gjør jeg. Eneste trimmen jeg får. Dessuten får jeg være helt alene merkelig nok.....

Skrevet

Så lenge begger parter er enige om arbeidsfordelingen så spiller det jo ingen rolle hvem som gjør hva. :o)

Jeg er ikke begeistret for innendørs husarbeide (stort sett), men elsker å pusle ute så for meg hadde en slik ordning blitt helt feil.

Er så enig. Om noen synes 50/50 eller 20/80, hva spiller det for noen rolle, bare det føles riktig for den det gjelder. Jeg jobber i turnus så her er det helt perfekt for oss. Kan hende gubben kunne tenkt seg at jeg var med ut i hagen innimellom, luka litt mens han slo plenen. Har jeg lyst, så gjør jeg jo noe, men det er ikke en "plikt" jeg har.

Skrevet

*Hehe* Akkurat med klesvasken har jeg også satt visse krav... Han får IKKE vaske mine hvite truser og resten av mitt lyse tøy! Han hiver nemlig alt i samme maskina og vasker alt på 60 grader...

Han holder seg da også pent unna mitt hvite tøy.

Å utføre en arbeidsoppgave dårlig med vilje er den klassiske måten å slippe unna på!

Gjelder begge kjønn og alle aldre.

Skrevet

Sier jo det meste om forholdene når du selv skriver "mannens oppgaver" og "hjelpe til"!

Hva om noen roste sin kone fordi hun var flink til å hjelpe til i huset, ofte var "barnevakt" for avkommet og til og med stadig vekk skiftet bleier!

Skrevet

Her i huset gjør mannen mest, fordi han er så effektiv, flink og energisk. Jeg innbiller meg at jeg gjør 50 %, men det gjør jeg ikke fordi han er også mest effektiv utendørs.

Men når sant skal sies er det jeg som ser den "usynlige" skitten. Den er ikke usynlig...men mannen oppdager den ikke: Skitt utenpå skapdører, spindelvev og støv, skitne vinduer...o.l.

Vi utfyller hverandre mye. Ingen som maser på den andre. Vi bare sier: "Tar du ungene i badehallen mens jeg gjør husarbeid?" eller: "Skal vi vaske i formiddag?" Vanligvis gjrø vi det bare uten å tenke...

Den forrige samboeren jeg hadde (for 15 år siden) måtte jeg lure med på husvasken. Han slapp da unna med støvsuging...

Skrevet

Av oppgaver ute og inne som definert som den ene eller andres, så har jeg brødbaking og han gressklipping. Andre ting fordeles ut fra hvem som har mest å gjøre på jobb, hvem som er hjemme osv. Det jevner seg ut på sikt, men jeg tror nok at det sånn generelt er slik at jeg gjør litt mer inne (rydding) mens han gjør litt mer ute (av tyngre løft, f.eks.).

Jeg er delvis pendler hver uke, og da har han fullt ansvar og må gjøre alt som må gjøres i en heim med 2 barn. Jeg har også periodevis mye reising i helgene, men da har jeg gjerne litt mer fri i uka og tar igjen husarbeid da.

Å dele livet med en mann som overhode ikke bidrar hadde ikke fungert med f.eks. min jobb, så for oss har det ikke vært et tema heller.

Ser at Åsemor sier noe svært klokt - fordel oppgavene og så må du LA VÆRE å gjøre hans - selv om han ikke gjør dem selv. Alternativt må du gjøre alt og "holde kjeft", nytter ikke å klage om man ikke greier å gjennomføre endringer når man har muligheten.

Lykke til!

Skrevet

Vi har ingen faste regler på hvem som gjør hva, det går litt i perioder, men jeg innbiller meg at det er ca 50/50 sånn totalt sett.

Jeg tar mesteparten av klesvask, håndklær, sengetøy og sånt, og så er det stort sett jeg som klipper plenen om sommeren fordi han har gressallergi. Dessuten er det for det meste jeg som passer på at vi har vaskeartikler, dopapir, tannkrem og alt i den gata i hus. :)

Han tar seg derimot av alt som må repareres, monteres, mekkes på, flyttes på for å vaske bak/under etc. Dessuten er det han som gjør mesteparten av jobben når det er tid for å bytte dekk på bilene, jeg er mest der for selskapets skyld:D

Rydding, vasking og matlaging deler vi temmelig likt.

sammfunnskritiker
Skrevet

Her i huset gjør jeg det meste i forhld til barna. Huslige sysler omtrent likt. Mannens oppgave er å lage mat og holde seg hjemme når det passer meg...

Skrevet

Håper i såfall det er mange tøffelhelter rundt omkring - kunne aldri vært gift med en som ikke så hus og hjem som felles ansvar når begge jobber.

Vi har en del faste oppgaver, noen veldig kjønnstradisjonelle og andre heller det motsatte.

Jeg vasker klær, gjør nesten all smårydding, skifter sengetøy, tørker støv, støvsuger osv (for det meste), men betaler også regninger, følger opp forsikringer, sjekker selvangivelser og er generelt den som har mest oversikt over økonomien.

Hagearbeid, matlaging og handling deler vi ganske likt på. Ansvar og kontakt med barna deler vi veldig likt, selv om jeg nok tar litt mer av det utadrettede, som foreldemøter og slikt.

Han vasker gulv, baker, tar mest ansvar for bil og større reperasjoner, samt styrer PCene, det siste litt til min irritasjon for det tar MASSE tid og gjøres såpass komplisert at jeg som egentlig har langt mer enn gjennomsnittlig PC-kunnskap må melde pass.

Skrevet

Huset blir ikke reint om ikke jeg gjør det selv. Ikke oppvasken eller klesvasken heller.

Vaske sokker på 30 grader? haha.

Skrevet

Jeg tar klesvasken fast og han tar støvsuging og gulvvask fast. Han gjør det meste av ting som må gjøres utendørs og jeg tar det meste av administrering. Resten deler vi på.

Skrevet

En jeg kjenner kan hverken koke vann eller gjøre noe i huset i det hele tatt. Kona må ordne med alt. Nå er hun på ferie med en venninne, så mann og unger spiser kun pizza eller annen ferdig varm mat. Hun kommer hjem til et hus der alt må ordnes.

Så kan man spørre hvorfor hun finner seg i det? Vel, hun sier selv at hun har det godt tross alt. Da spesielt økonomisk siden mannen har en høyt betalt jobb. Selv arbeider hun ikke.

Gjest Lameufathiemoko
Skrevet

Så lenge jeg får nok sex er jeg grisefornøyd.

Skrevet

Han bretter sammen klær og legger i skuffer og skap. Det er nemlig det verste jeg vet!

Ellers tar han alt utendørs sommer og vinter (det er ikke lite, særlig sommerstid!), jeg tar alt innendørs.

Jeg handler inn mat og ordner den.

Men han kan både vaske og støvsuge, det er sjelden han gjør det, men jeg vet han kan...

Skrevet

Så lenge jeg får nok sex er jeg grisefornøyd.

Det blir mer god sex av blomster og nyvasket hus enn du tror.

Skrevet

Jeg er så heldig å ha en mann som mestrer: Rydding, gulvvask, matlaging, vasking og bretting av tøy, vinduspuss, støvsuging, pass og stell av barn, stryking osv..

Vi har ikke noen fast inndeling, begge tar litt hver. Vi avtaler heller underveis hvem som gjør hva. Det fordeler seg sånn ca likt.

Det hadde vært uaktuelt å flytte sammen med ham hvis han ikke hadde vært sånn. Får helt fnatt av sånne bortskjemte typer som oppfatter husarbeid som "under deres verdighet"..

Skrevet

Din mann er tydeligvis av den gammeldagse sorten. Han henger igjen i en tid da mennene jobbet og forsørget familien, mens kvinnen stellte med hjem og barn. Si at dette er helt greit for deg. Slutt å betal et øre for fellesting. Bruk alle dine penger på deg selv. For det er jo han som skal være forsørger?!

Han kan jo ikke forvente å få i både pose og sekk, at du må stelle hjemme, mens han slipper å forsørge dere?

Skrevet

Bare spørsmålsstillingen viser at likestillingen har langt igjen.

Heia Ottar!!

Skrevet

Hvis to voksne mennesker bor sammen, og begge er i jobb, tar jeg det som en selvfølge at de også deler likt på husarbeide.

Dere burde sette ned alle oppgaver på en liste, og så fordele disse mellom dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...