Gå til innhold

Har jeg råd til å gå fra mannen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en mor med tre barn, på 2, 4 og 8 år. Jeg har lenge ønsket å komme meg ut av ekteskapet, som består av psyk terror av meg og barna.

Det eneste som holder meg igjen, er hvordan jeg skal kunne klare meg alene med ungene? Jeg har en 50% kveldsstilling som gir 9000 utbetalt i mnd, og vet ikke hvordan jeg skal klare å jobbe kvelder med tre unger.

Finnes det avlastningsordninger eller annet som feks overgangsstønad så lenge ungene er små, eller andre fysiske eller økonomiske hjelpetiltak for at jeg skal kunne beholde jobben min?

Jeg er helt avhengig av å kunne jobbe. Mannen min vil kunne ha ungene annenhver helg og hver onsdagskveld, håper jeg.

Setter stor pris på alle svar, gjerne utfyllende, hvis andre har erfaring med dette.

Er skikkelig desperat, men må vite at vi kan klare oss før jeg slipper bomben...

Skrevet

Jeg foreslår at du tar kontakt med trygdekontoret. Du har ikke mulighet til å få en formiddagsjobb?

Hvis ikke må du vel finne en dagmamma som kan passe på ettermiddagen, f.eks kanskje en student eller en enslig person kan være interessert i det.

Når man går ifra hverandre i dag, er det veldig aktuelt med delt omsorg.

Kanskje du kan kontakte familierådgivningskontor alene for å få noen å snakke med hvordan du skal gjøre dette.

Det beste hadde vært om dere hadde gått sammen, men høres kanskje ikke så aktuelt ut slik du beskriver spørsmålet.

Jeg tenker at i Norge klarer man seg økonomisk uansett om man så må gå på sosialen.

Skrevet

Jeg foreslår at du tar kontakt med trygdekontoret. Du har ikke mulighet til å få en formiddagsjobb?

Hvis ikke må du vel finne en dagmamma som kan passe på ettermiddagen, f.eks kanskje en student eller en enslig person kan være interessert i det.

Når man går ifra hverandre i dag, er det veldig aktuelt med delt omsorg.

Kanskje du kan kontakte familierådgivningskontor alene for å få noen å snakke med hvordan du skal gjøre dette.

Det beste hadde vært om dere hadde gått sammen, men høres kanskje ikke så aktuelt ut slik du beskriver spørsmålet.

Jeg tenker at i Norge klarer man seg økonomisk uansett om man så må gå på sosialen.

Ser du kan få svar her fra fagperson ved å betale kr 139,- det kan jo være lurt.

Du kan også kontakte aleneforeldreforeningen for å høre hvordan barnefordeling som oftest skjer i dag.

Skrevet

Full overgangsstønad er på 9696 kroner måneden. Av det du har i lønn ut over 2500 kroner måneden, går 40 øre pr. krone til fradrag i overgangsstønaden. Med 9000 utbetalt vil du fortsatt kunne få noen tusen.

Du får støtte til barnetilsyn, 64% av dokumenterte utgifter, og det gjelder også til barnepass på kveldstid.

Men det blir ikke lett å jobbe kveld og være alene med barn. Har du ikke mulighet til å få en annen jobb?

Du kan motta overgangsstønad og være hjemme til det yngste barnet er tre.

Delt omsorg er forøvrig fortsatt ikke den vanlige løsningen, og uansett ikke noe dere kan bli påtvunget.

Gjest lykke til
Skrevet

Kom deg vekk ! Før han ødelegger både deg OG barna !

Ta kontakt med trygdekontoret OG din arbeidsgiver IMORGEN.

Fortell din arbeidsgiver om din livssituasjon, spør om du har mulighet til å kunne jobbe dagtid. Når du har alt dette klart for deg kontakter du trygdekontoret og ber om hjelp.

Skrevet

Du får også utbetalt barnetrygd for et barn mer enn du har, da altså for fire barn. Og han må betale deg barnebidrag. Du vil absolutt klare deg, selv om det kan være tøft økonomisk innimellom. Det er absolutt bedre å ha stram økonomi, men et godt liv - isteden for det motsatte. Det kan jeg skrive under på!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ser du kan få svar her fra fagperson ved å betale kr 139,- det kan jo være lurt.

Du kan også kontakte aleneforeldreforeningen for å høre hvordan barnefordeling som oftest skjer i dag.

Du kommer til å klare deg bra, min venn. Selv om du muligens må prioritere noe andeledes økonomisk sett.

Jeg har klart det og mange før deg ;-))

Ikke vær redd. Du kommer til å vokse på å komme deg ut av forholdet og klare deg selv. Lykke til!

Gjest klem til deg
Skrevet

I tillegg til de rent økonomiske støtteordingene som andre har svart på, vil jeg si noen viktige ting:

Søk barnehageplass til alle barna under skolealder før fristen går ut (her er fristen 1. mars). Endrer du sivilstatus etter dette, ringer du umiddelbart og endrer dette i søknaden, det viktigste er at du har søkt plass nå.

Snakk med nåværende arbeidsgiver og andre kontakter om mulighet for en dagjobb. Ta en tur på a-etat og snakk med dem. Det er et veldig godt jobbmarked for de fleste nå, det skulle ikke være vanskelig å skaffe en jobb hvor du jobber mens barna er på skole og i barnehage.

Vær "taktisk", bruk tiden fremover til å lage deg en CV, gi beskjed til folk at du leter etter en jobb osv.

Ta gjerne kontakt med familievernkontor i bydelen / kommunen din, de kan hjelpe dere (både sammen og hver for dere) å få familien til å fungere, enten dere er sammen, eller skal fungere som foreldre i hver deres husholdning.

Har han vært voldelig (fysisk eller psykisk) bør du absolutt få dette dokumentert (i hvertfall i referatsform fra familierådgiver) slik at barna ikke behøver å bo hos ham hvis det viser seg at han ikke tar vare på dem når har dem alene. Uansett kan en familierådgiver hjelpe dere.

Det finnes støtteordninger, men disse bør fungere som et tillegg eller en løsning i en overgangsfase, du skal klare deg alene i lang tid fremover (resten av livet?), og bør basere dette på en fast lønnsinntekt. I så måte er dagens jobbmarked godt å starte i. Du skal også tjene opp pensjonspoeng så du ike blir minstepensjonist!!

På a-etat kan du også høre hvilke overgangsordinger du kan motta hvis du feks jobber deltid og tar noe videreutdanning de første årene, hvis det er noe du trenger for å skaffe deg en ok jobb.

Selv om mannen din og evt andre har oppført seg galt mot deg, prøv å oppfør deg skikkelig tilbake, et godt forhold til ekspartner, hans familie (barnas besteforeldre) og din egen familie og venner er gull verdt i en situasjon som aleneforsørger, både for å ha et sosialt nettverk, og for å ha flere som man kan støtte seg på når man skal ta vare på barna. Så selv om du er langt nede, prøv å være raus og hyggelig mot de rundt deg, selv om svigermor selvsagt vil ta side med sin egen sønn, så vil hun øsnke kontakt med barnebarna (og deg).

Gjest Elextra
Skrevet

Andre har bedre greie på dette enn jeg - men kan du ikke forsøke å få deg en jobb på dagen, da? Da er vel barna uansett i skole/barnehage.

Du har vel ellers krav på overgangsstønad i inntil tre år, tror jeg.

Skrevet

Jeg klarte meg utrolig bra da jeg flyttet fra eksen. I likhet med deg hadde jeg kveldsjobb. Jeg ordnet meg fast barnepass. Det var en jente på 17-18 år. I tillegg hadde jeg flere kriseløsninger. Endel av de pengene jeg betalte til barnepass fikk jeg tilbake i form av "stønad til barnetilsyn".

Jeg fikk overgangsstønad, bostøtte, ekstra barnetrygd, barnebidrag og lønn fra min arbeidsgiver. Jeg hadde det utrolig bra økonomisk, har vel aldri hatt så mye penger. Nå sier jeg ikke at alle får det sånn, men jeg vil si at jeg greide meg mye bedre enn jeg hadde forventet.

Det beste var likevel å få leilighet og skape mitt eget hjem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...