Gå til innhold

Pengespørsmål

Gjest fast, men anonym i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bli student neste år! Jippi - nå er det endelig avgjort.

Vi er to voksne og to små i familien (2 og 6 år). Hvis vi ikke gjør noe med lånet vårt, kommer vi til å ha ca 10000 i måneden å leve for - da er alt betalt unntatt mat, klær og toalettsaker. Vi har i tillegg satt av mer penger til julefeiring og sommerferie neste år.

Hvis vi ikke betaler avdrag på lånet vårt, kommer vi til å ha 17000 i måneden i stedet for 10000, til mat, klær og "moro" og sånn.

Jeg ser for meg at 10000 blir veldig lite?

Vi har lån på ca en mill, har igjen 10 år på det. Hvis vi bare betaler rentene neste år, blir jo det i praksis som å utvide avdragstiden med ett år.

Er det uansvarlig av oss å ikke "gidde" å betale avdrag mens jeg er student, og slippe å ha det så trangt økonomisk. Og burde det egentlig gå bra å leve på de 10000 for oss 4?

Gjest 10000 er ganske bra
Skrevet

Hvis det er kun til mat, toalett saker og klær til dere 4 i måneden så skal jo dette være ganske bra da. Det synes hvertfall jeg!

Skrevet

Kan dere ikke betale litt lavere avdrag da? Full avdragsfrihet hadde jeg ikke tatt og som annen innsender sier så synes jeg 10.000,- i mnd til klær, mat og toalettsaker på fire høres greit ut. Dere kan jo forsøke og se hvordan det går?

Gjest også anonym
Skrevet

Tuller du? Vi er også fire og har langt under ti tusen. Det burde dere klare.

Skrevet

Dere klarer dere helt fint med 10 000 kr i mnd!!

Veldig mange som må klare seg med langt mindre enn dette.

Skrevet

Kan dere ikke betale litt lavere avdrag da? Full avdragsfrihet hadde jeg ikke tatt og som annen innsender sier så synes jeg 10.000,- i mnd til klær, mat og toalettsaker på fire høres greit ut. Dere kan jo forsøke og se hvordan det går?

Hva er grunnen til at du ikke ville tatt full avdragsfrihet?

Lånet vårt var opprinnelig på 15 år, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi ikke skal "unne oss" dette.

Men mannen min er enig med deg :(

Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke ville tatt full avdragsfrihet?

Lånet vårt var opprinnelig på 15 år, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi ikke skal "unne oss" dette.

Men mannen min er enig med deg :(

Jeg vet ikke egentlig, jeg liker bare ikke tanken på å utsette lånet på den måten. Kan dere ikke bare prøve en periode og se om det funker da?

Skrevet

Dere klarer dere helt fint med 10 000 kr i mnd!!

Veldig mange som må klare seg med langt mindre enn dette.

Jeg vet jo at vi ikke dør av det, men det blir jo knegert. Og jeg synes ikke vi trenger å ha det sånn.

Det skal ikke bare dekke toalettsaker, mat og klær, forresten. Skal også dekke presanger og evt. helgeturer, og det koster jo penger.

Vi tjener bra nå, og kommer til å tjene bra etterpå. Så jeg er sur på mannen min i dag, som mener at 10000 er mer enn nok.

Skrevet

Tuller du? Vi er også fire og har langt under ti tusen. Det burde dere klare.

Hvorfor burde vi det, egentlig? Jeg vet jo at det er mulig. Men da kan vi ikke reise på helgeturer, ikke gå ut å spise, og en tur til Tusenfryd kommer vi til å gå¨nærmest konk av.

Vi har romslig økonomi nå, og kommer til å få det ighen når jeg er ferdig. Vi har ikke på noen måte lånt over evne, og uansett hva som skjer med boligmarkedet, så vil aldri boligene vår falle så mye at vi ville blitt gjeldsslaver (hvis vi skulle solgt).

Jeg tror jo det er mulig å leve på 10000, men synes ikke vi trenger å gjøre det. Spesielt ikke siden konsekvensen bare blir at vi blir gjeldrfrie i 2017 i stedet for 2016 eller noe sånt. Det kan da ikke ha noen som helst praktisk betydning.

Men det synes mannen min.

Gjest prex plutos
Skrevet

Om ikke annet er det å leve knabert ett år godt for å utvikle tanken på miljøvennlighet. Tenker på å spare strøm, ikke kaste all mat, bruke bilen mindre, etc. Bra for miljøet at dere vender tankegangen litt om, og det "tvinges" dere til om dere har litt mindre å rutte med.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvorfor burde vi det, egentlig? Jeg vet jo at det er mulig. Men da kan vi ikke reise på helgeturer, ikke gå ut å spise, og en tur til Tusenfryd kommer vi til å gå¨nærmest konk av.

Vi har romslig økonomi nå, og kommer til å få det ighen når jeg er ferdig. Vi har ikke på noen måte lånt over evne, og uansett hva som skjer med boligmarkedet, så vil aldri boligene vår falle så mye at vi ville blitt gjeldsslaver (hvis vi skulle solgt).

Jeg tror jo det er mulig å leve på 10000, men synes ikke vi trenger å gjøre det. Spesielt ikke siden konsekvensen bare blir at vi blir gjeldrfrie i 2017 i stedet for 2016 eller noe sånt. Det kan da ikke ha noen som helst praktisk betydning.

Men det synes mannen min.

Høres ut som du har en fornuftig mann.

Skrevet

Jeg hadde gjort som deg, rett og slett fordi man aldri vet noe om fremtiden - og jeg mener det er vitkig å leve mens man gjør det.

Selvfølgelig vil dere klare dere, men er målet å betale lånet så fort som mulig? For oss er det ikke det, for oss er det viktigere å ha hyggelig økonomi nå, vi betaler derfor minst mulig på bolig og har mest mulig å leve for.

Selvfølgelig kan man spinke og spare et år, men hva om man - i verste fall - havner i en ulykke og blir skikkelig skadet; da er det ikke viktig å ha råd i fremtiden til å kunne gjøre ting dersom man faktisk ikke KAN gjøre de tingene.

Så - du har min fulle støtte!

sammfunnskritiker
Skrevet

Dere kan jo betale mer på lånet de mnd dere føler dere har råd til det?

Skrevet

Tror det går greit å leve for 10.000,- pr. mnd., men jeg synes ikke det er unasvarlig å ikke "gidde" å betale på lånet.

Dere kan jo søke om boligkreditt, og da kan dere betale om dere vil det.

Skrevet

Jeg synes ti tusen er myyyye å ha igjen... og vi er seks personer...

Men selvfølgelig: man er jo der man er vant til å være.

Hvis studieperioden er kort, så skjønner jeg det fra din side.

Jeg er likevel ikke så sikker på at lånet bare "forskyves" ett år framover. Det har hendt at vi har bedt om å få utsette låninnbetalinger i én måned - og "vips" så har avdragstida vokst med _mange_ måneder. Det kan bli dyrt.

Sjekk i alle fall med banken, kan hende du kan få andre ordninger - banken er ofte velvillige når man er åpen om situasjonen og viser innsikt i sin økonomi :)

Skrevet

Jeg synes ikke det er dumt å forlenge avdragstida med et år.

Bedre det, enn å ha det vanvittig trangt!

Skrevet

Om ikke annet er det å leve knabert ett år godt for å utvikle tanken på miljøvennlighet. Tenker på å spare strøm, ikke kaste all mat, bruke bilen mindre, etc. Bra for miljøet at dere vender tankegangen litt om, og det "tvinges" dere til om dere har litt mindre å rutte med.

Ingen av oss bruker bilen til vanlig - den brukes bare hvis vi skal noe i helgene og på storhandel.

Ikke kaster vi mat heller, det er faktisk noe vi har jobbet med i det siste. Lage passe porsjoner, og utnytte det man har i fryser og kjøleskap.

Og vi har fjernvarme, og bruker kun strøm til lys og matlagning.

Det hører nok med til historien at, selv om vi har en del panger, så bruker vi ikke mye på "tull" til hverdags. Vi reiser mye, det er stort sett det pengene våre går til. Har gamle møbler og et meget moderat hus. Det er jo derfor vi har hatt såpass god øknomi hittil.

Nå kommer vi ikke til å "måtte " bruke opp avdragene - det er ikke det vi har tenkt. Jeg er bare veldig fristet av å ikke være tvunget til å telle penger hver eneste gang vi skal et eller annet.

Skrevet

Dere kan jo betale mer på lånet de mnd dere føler dere har råd til det?

Ja, eller i alle fall legge av pengene. Vi har ikke tenkt å leve uansvarlig bare fordi vi forlenger avdragstiden. Vi kommer til å sette opp budjsett og sånn likevel, det gjør vi allerede i dag.

Men har ikke lyst på et år hvor vi må snu hver eneste krone. Og jeg ser ikke helt behovet for å være gjeldrfri som 45-åring, heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...