Gå til innhold

Frisører, er det slutt på diskriminering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før har det vært dobbelt så dyrt for damer å klippe seg. Min tyrkiske frisør (helproff) tar 100 kr av menn.

Syns jeg hørte at et kvinnemenneske betalte 350 kr for samme frisyre?

350 kr for 15 minutter blir 1050 pr time. Det er alt for mye pr timeverk i håndverk, selv i dag. En snekker med stor bil, kontor og masse verktøy tar ikke så mye.

Skrevet

Det tar normalt mer enn 15 minutter å klippe en dame.

Skrevet

Det tar normalt mer enn 15 minutter å klippe en dame.

Likevel burde et timeverk ikke koste mer enn 5-600 kr i byen.

Skrevet

Mener jeg betalte mer enn 350 da jeg klipte meg sist. Men hun pleier bruke en halvtime da, for hun vasker håret og føner det litt.

Gjest heisanndusann
Skrevet

Leste et sted at dette var klaget inn for Likestillingsombudet eller noe sånt, men det er godt over et år siden.

Det har vel ikke forandret seg. Veldig rart at når to stykker med samme hårklipp kommer til frisøren, så skal det koste tre ganger så mye for personen som tilfeldigvis er kvinne. Mange kvinner med kort hår har jo temmelig lik sveis som gutter!

Sleipe greier.

Skrevet

Leste et sted at dette var klaget inn for Likestillingsombudet eller noe sånt, men det er godt over et år siden.

Det har vel ikke forandret seg. Veldig rart at når to stykker med samme hårklipp kommer til frisøren, så skal det koste tre ganger så mye for personen som tilfeldigvis er kvinne. Mange kvinner med kort hår har jo temmelig lik sveis som gutter!

Sleipe greier.

Problemet er nok prisbevissthet. Hvis alle gikk en runde og spurte om prisen, så tenker jeg det ville blitt mer konkurranse.

Dialog: "borti veien koster det 250, gjør du det for 200?" Sier de nei, så gå. Neste gang sier de kanskje ja. Så gjør du det samme nedi veien og får det for 150. Det blir nok færre frisører i verden, men de mest proffe blir igjen. Jungelens lov.

Skrevet

Likevel burde et timeverk ikke koste mer enn 5-600 kr i byen.

Lønnsnivået for frisører tyder ikke på overprising.

Skrevet

Lønnsnivået for frisører tyder ikke på overprising.

Noen putter mesteparten av penga i rett i lomma, andre jobber for peanøtter. Slik er det i kvinneyrker. Ansatte i kiosken får 30 kr timen svart, mens eieren kjøper pølser svart av slakteren og putter 2/3 av omsetningen rett i lomma. det er Norge. Og det blir verre og verre. Kontrollørene vasser i lovbrudd.

Skrevet

Noen putter mesteparten av penga i rett i lomma, andre jobber for peanøtter. Slik er det i kvinneyrker. Ansatte i kiosken får 30 kr timen svart, mens eieren kjøper pølser svart av slakteren og putter 2/3 av omsetningen rett i lomma. det er Norge. Og det blir verre og verre. Kontrollørene vasser i lovbrudd.

Det har vært en omfattende opprydning i frisørbransjen, så de tilhører, såvidt jeg kjenner til, ikke lenger "verstingene".

De store prisvariasjonene fra sted til sted har ofte sammenheng med enorme variasjoner i leiekostnader. Økte krav til arbeidsmiljøet (blant annet krav om punktavsug) har også gitt økt kostnadsnivå.

Synes jeg ikke jeg betaler urimelig mye i forhold til tidsbruken - men er glad jeg ikke må klippe meg altfor ofte...

Skrevet

Det har vært en omfattende opprydning i frisørbransjen, så de tilhører, såvidt jeg kjenner til, ikke lenger "verstingene".

De store prisvariasjonene fra sted til sted har ofte sammenheng med enorme variasjoner i leiekostnader. Økte krav til arbeidsmiljøet (blant annet krav om punktavsug) har også gitt økt kostnadsnivå.

Synes jeg ikke jeg betaler urimelig mye i forhold til tidsbruken - men er glad jeg ikke må klippe meg altfor ofte...

Vår lokale frisør, som har lagt på herreklippen 3 ganger på 12 mnd, fra 200 til 260 kr, sier at nesten ingen spør om prisene. Defor legger de bare på, så klenge folk bestaler. hun ble ganske overrasket da jeg sa at jeg ville gå et annet sted pga prisen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...