Gå til innhold

Bokettersyn. Har noen her hatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

F eks i enkeltmannsforetak. Har selv aldri hatt det, på 20 år. Er sant å si ganske ærlig. Til og med egen konto for kontantsalg. Og bokfører kreditnotaer selvsagt.

Hva er tips for å unngå bokettersyn?

Jeg sender alltid inn noen forklaringer og spesifikasjoner om hva jeg driver med. Alltid forklaringer ved store momsrefusjoner, og ved store endringer i bokførte saldi.

Fortsetter under...

Skrevet

Hvem er det som kommer da? Fylkesskattesjefen?

Jeg tror det er flere. Kontrollavd hos kemneren og noen lignende hos ligningskontoret og fylkesskattesejfen kanskje?

De jeg har sett kommer fra ligningskontoret. De har raidet ganske mange tannleger, frisører og alternative medisinere vi har hatt som kunder. Alternative medisinere er verst. Jeg tror ikke en eneste har rent mel hverken her eller der. Det blir fryktelig mye ubehageligheter og problemer når man blir tatt og i årevis etterpå (10-20 år?).

Gjest mandolina
Skrevet

Har hatt kontroll fra fylkeskattesjefen hos et enkeltpersonfirma, jeg jobber for.

De kontrollerte en termin for i fjor.

Firmaet fikk ingen anmerkning, regnskapet ble godkjent.

Hilsen

Skrevet

Har hatt kontroll fra fylkeskattesjefen hos et enkeltpersonfirma, jeg jobber for.

De kontrollerte en termin for i fjor.

Firmaet fikk ingen anmerkning, regnskapet ble godkjent.

Hilsen

Sån er det ofte. Noen små regnskapsførere har et godt og solid rykte, de nyter stor respekt.

Enkelte næringsdrivende blir avvist overalt, en jeg kjenner måtte begynne å føre sjøl. Helt håpløs fyr, rotete juksemaker.

Skrevet

Jeg tror det er flere. Kontrollavd hos kemneren og noen lignende hos ligningskontoret og fylkesskattesejfen kanskje?

De jeg har sett kommer fra ligningskontoret. De har raidet ganske mange tannleger, frisører og alternative medisinere vi har hatt som kunder. Alternative medisinere er verst. Jeg tror ikke en eneste har rent mel hverken her eller der. Det blir fryktelig mye ubehageligheter og problemer når man blir tatt og i årevis etterpå (10-20 år?).

Det store firmaet jeg jobber hos har en sjelden gang besøk av personer fra diverse instanser, i tillegg til de nevte her har ogå tollrevisorer vært her.

Det verste med sånne ettersyn er at vi må hjelpe dem å finne gamle papirer! Som regel finner de ikke noe de blir rike av. Men de kan finne papirer som skaper trøbbel for enkelte av våre forbindelser, som regel enkelmannsforetak.

Annonse

Gjest mandolina
Skrevet

Det store firmaet jeg jobber hos har en sjelden gang besøk av personer fra diverse instanser, i tillegg til de nevte her har ogå tollrevisorer vært her.

Det verste med sånne ettersyn er at vi må hjelpe dem å finne gamle papirer! Som regel finner de ikke noe de blir rike av. Men de kan finne papirer som skaper trøbbel for enkelte av våre forbindelser, som regel enkelmannsforetak.

Ja, de tar kopi av bilag, for å se om de samme bilagene er ført hos leverandøren.

Hilsen

Skrevet

Jepp.

Noen uttrykker bekymring for at kontrollene blir så mange at det går ut over travle ærlige foretak som ikke har råd eller tid til å ta belastningene.

Byråkratene på sin side sier at det er så mye snusk at de må ha mere kontroller. Det ser ikke ut som kontrollene lønner seg, eller at det blir færre snuskmumriker. Det blir mange frustrerte mennesker i kjølvannet som må lære å dekke seg bedre. Og de lærer. Men det blir lite i statskassa av det. De som blir tatt har ikke noe å betale med, og sørger for å finne omveier utenom å betale gjeld. Jeg mener det blir en masse styr og tull uten resulater. De som har gått i fella, de kommer ikke opp igjen, og fortsetter siden de ikke har noe mer å tape. Mange blir tatt et titall ganger eller så mange ganger myndighetene gidder å ta dem.

Men hva skal de ellers gjøre? Gi opp?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...