Gå til innhold

Unni Wikan, skal vi pisse på grava hennes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sto i avisen at med en gang noen hitlet en tråd så hadde de tapt. Og det var faktisk innlegg her fra dol som ble lagt ut som eksempel.

Men det bør du vel si til Stone?

• Svar 287
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

98

• keinstein

48

• Dorthe

42

• citygirl

17

Mest aktive i denne tråden

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jo, men du har skolegang. Du er ikke analfabet, men en høyt motivert og ressurssterk person. Du har ikke vokst opp "på landsbygden i Afghanistan".

Ser du forskjellen? For deg og meg er det ikke vanskelig å lære språk. For andre er det nesten det.

Det er greit.

Men la oss ta alle de kvinner som blir hentet fra Pakistan, Iran, Somalia, Tyrkia o.s.v og giftet bort til en mann i Norge. Hun blir gravid på bryllupsnatta,det er mer regelen enn unntaket. Hun kan lese og skrive, men hun har en mann som ikke ser noe grunn til at hun skal begynne på norsk kurs, hun må passe barna. Hun har ansvaret for barna, men kan ikke språket. Dette går ut over barnet som aldri får hjelp til lekser og kommer 1 skoledag og kan ikke noe særlig norsk. De barna får en kjempevanskelig start som ofte følger dem videre.

Skrevet

Her snakker til og med nordmenn kebabnorsk for å holde seg inne med tredje generasjons innvandrere.

Joda, men det er et ørlite utvalg av utlendinger/innvandrere i Norge.

Skrevet

Invandrerne kan bare dra seg hjem til der de kom fra. Og dekker ikke mennen seg til, kyler jeg en monster-dildo opp i rævva på dem - de ber jo om det :)

Skrevet

Ja, de "kunne få", men skulle de *tvinges*?

99% av alle oppgående folk ville ta imot et slikt kurs med glede hvis de ikke kunne regne.

Skrevet

Det er greit.

Men la oss ta alle de kvinner som blir hentet fra Pakistan, Iran, Somalia, Tyrkia o.s.v og giftet bort til en mann i Norge. Hun blir gravid på bryllupsnatta,det er mer regelen enn unntaket. Hun kan lese og skrive, men hun har en mann som ikke ser noe grunn til at hun skal begynne på norsk kurs, hun må passe barna. Hun har ansvaret for barna, men kan ikke språket. Dette går ut over barnet som aldri får hjelp til lekser og kommer 1 skoledag og kan ikke noe særlig norsk. De barna får en kjempevanskelig start som ofte følger dem videre.

Ja, det er et stort problem, men jeg tror ikke tvang er veien å gå. Rett og slett fordi det fungerer ikke. Du blir ikke motivert til å lære et språk på den måten.

Jeg vil tro at noe av det mest effektive du kunne gjøre er gratis/billig barnehage (for alle) og avskaffe kontantstøtten for alle.

Skrevet

Her snakker til og med nordmenn kebabnorsk for å holde seg inne med tredje generasjons innvandrere.

Ca 15 Osloskoler sender ut 70% av 10. klassinger som funksjonelle analfabeter.

Dattera til kompisen snakker også kebabnorsk på skolen. Til lærerens maktesløse fortvilelse. Hun er norsk men har likevel språkproblemer pga miljøet. De er også i ferd med å flytte før det går helt galt.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det er et helt annet, og mye vanskeligere spørsmål.

Og kanskje svaret er det samme som "hvordan får man nordmenn som er dårlige i matematikk til å innse at de bør ta et kurs"?

Foreløpig er det langt flere utlendinger som vil lære norsk enn det er læreplasser, så vi må i hvert fall forbedre kapasiteten, slik at de ikke må vente så lenge.

Og så må kursene bli mer intensive, kanskje. Slik at det ikke tar så lang tid.

Men nå snakker du om de som vil lære norsk og som ikke får plass, det er et problem norske myndigheter må ta tak i.

Problemet kommer i de tilfellene der kvinner ikke får lov å lære norsk og menn som ikke ser noe poeng i å kunne språket. Det er ikke bare analfabeter vi snakker om da.

Skrevet

99% av alle oppgående folk ville ta imot et slikt kurs med glede hvis de ikke kunne regne.

Nei, det ville de ikke. Det er svært mange i Norge som ikke kan grunnleggende matematikk, og nesten ingen av dem tar kurs.

Videre, "99%" av utlendinger snakker også norsk, så det er den ene prosenten (på landsbasis) vi snakker om.

Skrevet

Det er et helt annet, og mye vanskeligere spørsmål.

Og kanskje svaret er det samme som "hvordan får man nordmenn som er dårlige i matematikk til å innse at de bør ta et kurs"?

Foreløpig er det langt flere utlendinger som vil lære norsk enn det er læreplasser, så vi må i hvert fall forbedre kapasiteten, slik at de ikke må vente så lenge.

Og så må kursene bli mer intensive, kanskje. Slik at det ikke tar så lang tid.

At det kan være ventetid på norskkurs er riktig, men hva så? Det er mye en utlending kan gjøre for å lære språket, blant annet prøve å snakke norsk i hjemmet! Og prøve å snakke norsk med naboer!

Problemet er at altfor mange muslimske menn ikke aksepterer at deres koner snakker med etniske norske! Så hvordan skal disse kvinnene da få deres felles barn til å kunne snakke norsk før de begynner på skolen?

Skrevet

Men nå snakker du om de som vil lære norsk og som ikke får plass, det er et problem norske myndigheter må ta tak i.

Problemet kommer i de tilfellene der kvinner ikke får lov å lære norsk og menn som ikke ser noe poeng i å kunne språket. Det er ikke bare analfabeter vi snakker om da.

Ja, og ja.

Jeg har svart på det siste i et annet innlegg til deg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Invandrerne kan bare dra seg hjem til der de kom fra. Og dekker ikke mennen seg til, kyler jeg en monster-dildo opp i rævva på dem - de ber jo om det :)

Har du sett for mye på Rune Rudberg-bildet??? *s*

Skrevet

At det kan være ventetid på norskkurs er riktig, men hva så? Det er mye en utlending kan gjøre for å lære språket, blant annet prøve å snakke norsk i hjemmet! Og prøve å snakke norsk med naboer!

Problemet er at altfor mange muslimske menn ikke aksepterer at deres koner snakker med etniske norske! Så hvordan skal disse kvinnene da få deres felles barn til å kunne snakke norsk før de begynner på skolen?

Jeg svarte Lotus78 på akkurat det (tror det er rett nedenfor).

Skrevet

Hvem er det som går på person nå?

Du. Istedet for å diskutere det som var trådens tema - slenger du dritt om keinstein. Nesten alle dine innlegg inneholder noe om h*n.

Skrevet

hvis statistikken er slik at 90% av alle kvinner i pakistan har opplevd vold i ekteskapet. Kan man da snakke om det som pakistansk kultur?

Kvinnedepartementet i Pakistan påstår at 80% av voksne kvinner der mishandles jevnlig.

Statslederen sier "Vi behandler våre kvinner som dyr."

Skrevet

Det tror nemlig jeg også.

Til og med kokkene blir importert.

Jeg tør nesten ikke nevne hvordan de ser på funksjonshemma og homser. Det er bare for drøyt til å omtales. Vi er ikke modne enda.

En klok mann sa at djevelens viktigste eksistensgrunn er at ingen tror han finnes. For den som tror på djevler. Djevelen kan kun fortsette sine sysler så lenge ingen tror på han. Hadde de trodd, så hadde de fjernet han også. Ingen tror at en kultur kan være ond og hensynsløs, eller at noen fra den kulturen kan være slik. Så onde mennesker finnes ikke.

Jeg kan garantere at minstemann vet hvordan muslimer ser på funksjonshemmede. Han blir mobbet nesten hver eneste gang han er ute. Det har jeg da skrevet om her før.

Skrevet

Det er fordi jeg kaller dem naboen min eller venninna mi for det er det de er :o)

Ja, nettopp.

Når de er slemme kaller du dem muslimer, når de er snille kaller du dem "naboer".

Resultatet er at det virker som om alle muslimer er slemme...

Skrevet

Du. Istedet for å diskutere det som var trådens tema - slenger du dritt om keinstein. Nesten alle dine innlegg inneholder noe om h*n.

Neida, det er du som slenger dritt til meg.

Skrevet

Har du sett for mye på Rune Rudberg-bildet??? *s*

*lol* ;) nei, men jeg kan bare tenke meg hva det kan være for noe :P Den grisen!

Skrevet

Neida, det er du som slenger dritt til meg.

Javel.

*ler*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...