Gå til innhold

Din beste ajolioppskrift!

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-4 fedd presset hvitløk

2 eggeplommer

1 dl rapsolje (eller hjertegod)

1 dl virgin olivenolje

2 ts eddik

1/2 ts salt

friskkvernet pepper etter smak

Hvitløk og eggeplommer has i bolle - visp inn olje bittelitt om gangen (evt bruk foodprofessor) etterhvert kan du helle tyyyyn stråle. Smak til etterpå med salt, pepper og eddik.

Skrevet

2-4 fedd presset hvitløk

2 eggeplommer

1 dl rapsolje (eller hjertegod)

1 dl virgin olivenolje

2 ts eddik

1/2 ts salt

friskkvernet pepper etter smak

Hvitløk og eggeplommer has i bolle - visp inn olje bittelitt om gangen (evt bruk foodprofessor) etterhvert kan du helle tyyyyn stråle. Smak til etterpå med salt, pepper og eddik.

Tusen takk:-)

Jeg har hørt det der med tynn stråle. Hvorfor er det viktig? Og hvordan fikser du en tyyyn stråle?

*må ha det inn med teskje*

Skrevet

Tusen takk:-)

Jeg har hørt det der med tynn stråle. Hvorfor er det viktig? Og hvordan fikser du en tyyyn stråle?

*må ha det inn med teskje*

Ellers får du det ikke til å bli en homogen blanding - det blir skilt. Jeg bruker sånn tupperware-blander - men du kan godt bruke vanlig skje og bolle. Lurt at alt har samme temp, ta ut eggene av kjøla så de blir temperert før du begynner. Så starter du dråpevis med olja mens du rører, etterhvert kan du helle tynn stråle mens du rører. Viktig å røre hele tida.

Hvis det blir for mye bry, kan du ta en Ingrid Espelig; kjøp majones med hvitløk eller bare bland vanlig majones med presset hvitløk.

;-)

Skrevet

Ellers får du det ikke til å bli en homogen blanding - det blir skilt. Jeg bruker sånn tupperware-blander - men du kan godt bruke vanlig skje og bolle. Lurt at alt har samme temp, ta ut eggene av kjøla så de blir temperert før du begynner. Så starter du dråpevis med olja mens du rører, etterhvert kan du helle tynn stråle mens du rører. Viktig å røre hele tida.

Hvis det blir for mye bry, kan du ta en Ingrid Espelig; kjøp majones med hvitløk eller bare bland vanlig majones med presset hvitløk.

;-)

Jeg har også en sånn tupperwareblander, så da får jeg følge oppskrifta di til punkt og prikke ;-)

Søster'n anbefalte den majonesblandingen, men din høres hakket bedre ut! satser på jeg fikser det :-/

Skrevet

Jeg har også en sånn tupperwareblander, så da får jeg følge oppskrifta di til punkt og prikke ;-)

Søster'n anbefalte den majonesblandingen, men din høres hakket bedre ut! satser på jeg fikser det :-/

Hvis du skal servere den for gjester, kan du jo ha en jukseløsning i bakhånd. Men dette fikser du:-) Bruk den vispesaken (ikke kniven) når du mikser.

Hjemmelaget er _myyyyye_ bedre.

Bruk litt fin hvitvinseddik, ikke sånn billig husholdningseddik.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hvis du skal servere den for gjester, kan du jo ha en jukseløsning i bakhånd. Men dette fikser du:-) Bruk den vispesaken (ikke kniven) når du mikser.

Men altså... Olivenolje i aioli? Prøvde det en gang, og det smakte høgg. Ville heller lagd bare med nøytral olje.

Skrevet

Okei, selvtilliten min på kjøkkenet er ikke helt på topp, men jeg skal iallefall gjøre et forsøk ;-)

Skrevet

Men altså... Olivenolje i aioli? Prøvde det en gang, og det smakte høgg. Ville heller lagd bare med nøytral olje.

Jeg bruker ca halvparten nøytral og halvparten oliven. Men jeg liker den karakteristiske olivenoljesmaken, kanskje? Håper togli får med seg dette - det er jo ikke sikkert alle liker "min" favoritt;-)

Skrevet

Okei, selvtilliten min på kjøkkenet er ikke helt på topp, men jeg skal iallefall gjøre et forsøk ;-)

Se PPs innspill lengre ned - hvis du ikke er spesielt glad i virgin olivenolje - kan du bruke kun nøytral olje. (feks hjertegod)

Jeg er så glad i virgin olje - men den smaker litt karakteristisk.

:-)

Skrevet

Se PPs innspill lengre ned - hvis du ikke er spesielt glad i virgin olivenolje - kan du bruke kun nøytral olje. (feks hjertegod)

Jeg er så glad i virgin olje - men den smaker litt karakteristisk.

:-)

Så det, ja. Jeg er også glad i olivenolje, så tror kanskje jeg satser på den. Den jeg har i skapet også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...