Gå til innhold

Jeg er gift med en utlending!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvorfor hun og sønnen hennes er blitt integrert i det norske samfunnet? Er det 'bare' fordi jeg er norsk, eller kan det faktisk også skyldes ønsker fra dem selv?

Vel, jeg kan svare på mye av det som har med utlendinger og det å lære seg annens kultur og språk. Men ønsker å høre fra dere andre hvorfor mennesker som er gift med etniske norske mye lettere tilpasser seg det norske samfunnet enn 'de andre'.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stone

17

• keinstein

8

• ShitDiddelyDo

7

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er nok fordi de ønsker det. Hvis ikke hadde jeg veldig dårlig innflytelse på ham jeg var gift med for han klarte aldri å innordne seg og det enda han var fra Europa.

Skrevet

Det er nok fordi de ønsker det. Hvis ikke hadde jeg veldig dårlig innflytelse på ham jeg var gift med for han klarte aldri å innordne seg og det enda han var fra Europa.

Nettopp! Her gikk det 6 måneder før guttungen snakket flytende norsk. Hvorfor? Fordi han hadde et brennende ønske om å kunne forstå sine venner, og ikke være 'anderledes'.

Og derfor er mitt spørsmål: Har ikke barn fra muslimske miljøer i Oslo det samme ønske, eller....eller er det fordi de ikke leker med etnisk, norske barn? Og hvorfor blir det da opprettet barnehager etc hvor barna IKKE praktiserer norsk språk?

Skrevet

Jeg tror det er fordi de ønsker det+at de som de gifter seg med allerede har et nettverk som hun kan bruke

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vil tro det avhenger av hvilken land din frue er fra, religion, osv.

Dessuten er det nok lettere å tilpasse seg når en gifter seg med en nordmann, enn når man kommer med hele familien og bosetter seg i strøk der det bor 90 % muslimer, noe veldig mange gjør.

Jeg har alltid hatt en del innvandrere rundt meg, men de har tilpasset seg. Men så har de heller ikke vært i nærheten av overtall, slik de er enkelte steder i Oslo.

Jeg vil tro det er enklere å tilpasse seg i et norsk miljø enn i ghettotilstandene enkelte steder i Oslo.

Skrevet

Nettopp! Her gikk det 6 måneder før guttungen snakket flytende norsk. Hvorfor? Fordi han hadde et brennende ønske om å kunne forstå sine venner, og ikke være 'anderledes'.

Og derfor er mitt spørsmål: Har ikke barn fra muslimske miljøer i Oslo det samme ønske, eller....eller er det fordi de ikke leker med etnisk, norske barn? Og hvorfor blir det da opprettet barnehager etc hvor barna IKKE praktiserer norsk språk?

Muslimske barn i Oslo får ofte ikke lov å leke med etniske norske. De får lov å banke dem da og ha sex med jentene når de er 14.

Hehe, jeg får presisere at jeg sier ofte og ikke alltid ellers så får jeg sør i strupen :o)

Skrevet

En nabo hentet kone med sønn fra Tyskland. Jeg nektet å snakke tysk med henne, og hun forsto at det ikke nyttet å inngå kompromisser. Hun og sønnen er norske etter 6 mnd. Noen tror de er opprinnelig danske, med litt dansk sleng på ordene. Men de bruker tysk Windows :-)

Det tok to uker å lære lyden Y med hjelp av en kulepenn på overleppa.

Skrevet

Vil tro det avhenger av hvilken land din frue er fra, religion, osv.

Dessuten er det nok lettere å tilpasse seg når en gifter seg med en nordmann, enn når man kommer med hele familien og bosetter seg i strøk der det bor 90 % muslimer, noe veldig mange gjør.

Jeg har alltid hatt en del innvandrere rundt meg, men de har tilpasset seg. Men så har de heller ikke vært i nærheten av overtall, slik de er enkelte steder i Oslo.

Jeg vil tro det er enklere å tilpasse seg i et norsk miljø enn i ghettotilstandene enkelte steder i Oslo.

Helt korrekt, SDD. Man tilpasser seg mye lettere en ny kultur, et nytt språk, når en er i mindretall. Derfor er politikken i Norge feilslått når de fleste, muslimske innvandrerne bor i ghettolignende bydeler rundt og i Oslo.

Skrevet

Muslimske barn i Oslo får ofte ikke lov å leke med etniske norske. De får lov å banke dem da og ha sex med jentene når de er 14.

Hehe, jeg får presisere at jeg sier ofte og ikke alltid ellers så får jeg sør i strupen :o)

Slapp av. Sør biter ikke, han smålogrer og bjeffer, men biter ikke:-)

Skrevet

En nabo hentet kone med sønn fra Tyskland. Jeg nektet å snakke tysk med henne, og hun forsto at det ikke nyttet å inngå kompromisser. Hun og sønnen er norske etter 6 mnd. Noen tror de er opprinnelig danske, med litt dansk sleng på ordene. Men de bruker tysk Windows :-)

Det tok to uker å lære lyden Y med hjelp av en kulepenn på overleppa.

Kan si det slik at hadde den muslimske kulturen vært anderledes ville nok mange nordmenn vært gift med muslimske kvinner. Skriver ikke menn her, for det er ikke noe problem at muslimske menn finner seg norske kvinner.

Skrevet

Helt korrekt, SDD. Man tilpasser seg mye lettere en ny kultur, et nytt språk, når en er i mindretall. Derfor er politikken i Norge feilslått når de fleste, muslimske innvandrerne bor i ghettolignende bydeler rundt og i Oslo.

Men det er da ingen "politikk" som tvinger dem til å bosette seg der?

De gjør det vel fordi de trives best der, akkurat som du bor der du bor fordi du (forhåpentligvis) trives best der?

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Integreringspolitikken i Norge har vært på tryne siden vi fikk vår første innvandrer, det har du helt rett i, og nå er det for sent å gjøre noe med det - tror jeg.

Skrevet

Kan si det slik at hadde den muslimske kulturen vært anderledes ville nok mange nordmenn vært gift med muslimske kvinner. Skriver ikke menn her, for det er ikke noe problem at muslimske menn finner seg norske kvinner.

Jeg kjenner flere muslimske kvinner som er gift med nordmenn.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Slapp av. Sør biter ikke, han smålogrer og bjeffer, men biter ikke:-)

Jeg vet det og jeg er også klar over den dårlige argumentasjonen jeg bedrev i forrige tråd.

Skrevet

Jeg tror momenter er:

1) Hun har en norsklærer tilgjengelig hele tiden.

2) Hun treffer mange nordmenn gjennom deg.

3) Hun har sannsynligvis en utdanning, og har ikke tilbragt mange år i en flyktningeleir.

4) Du har kanskje hjulpet henne "i gang" med det offentlige, skole, likningskontor, osv.

5) Gjennom deg treffer hun flere nordmenn som er vennlig innstilt til henne.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det er da ingen "politikk" som tvinger dem til å bosette seg der?

De gjør det vel fordi de trives best der, akkurat som du bor der du bor fordi du (forhåpentligvis) trives best der?

Med vennlig hilsen

Helt galt, sør. Politikken har vært mangelvare! Det som er galt er at vi ikke diskuterer 1.generasjon, men både 2. og 3. gererasjon med innvandrere.

Når du snakker om at de flykter fra krig og elendighet er det også feil. De aller fleste ble 'importert' som arbeidskraft på 70-tallet. Men politikken for integrering har vært mangelvare hele tiden. Kun svadaprat og usynlige handlinger.

Jeg liker ofte å se på naturen og hva den forteller oss. Se på disse jævla sneglene som har kommet til landet. Jeg hater dem! Jeg liker de svarte, nydelige norske sneglene, fordi de lar blomstene mine og jordbærene mine være i fred. De tigerstripede og brune djevlene kan dra tilbake til sitt eget land! *s*

Skrevet

Jeg tror momenter er:

1) Hun har en norsklærer tilgjengelig hele tiden.

2) Hun treffer mange nordmenn gjennom deg.

3) Hun har sannsynligvis en utdanning, og har ikke tilbragt mange år i en flyktningeleir.

4) Du har kanskje hjulpet henne "i gang" med det offentlige, skole, likningskontor, osv.

5) Gjennom deg treffer hun flere nordmenn som er vennlig innstilt til henne.

Med vennlig hilsen

Jeg tror momenter er:

*1) Hun har en norsklærer tilgjengelig hele tiden.*

Det er korrekt. Derfor lærer de norsk og norsk kultur mye hurtigere enn de ellers ville.

*2) Hun treffer mange nordmenn gjennom deg.* Ikke helt korrekt. Hun har selv etablert sitt eget kontaktnett i Norge, hvor det er en miks av etniske norske og folk fra hennes eget land.

*3) Hun har sannsynligvis en utdanning, og har ikke tilbragt mange år i en flyktningeleir.* Om hun hadde kommet fra en flyktningesleir, eller vært uten utdannelse, ville hun gjort enda mer for å gli inn i sitt nye miljø. Hvorfor? Fordi ønsket om å klare seg selv ville vært enda sterkere!

4) *Du har kanskje hjulpet henne "i gang" med det offentlige, skole, likningskontor, osv.* Selvsagt, like mye som andre innvandrere kan få hjelp til å tilpasse seg, til å få info etc fra det offentlige.

5) *Gjennom deg treffer hun flere nordmenn som er vennlig innstilt til henne.* Eh...å? Det er ikke så mange rasister i dette landet som noen tydeligvis tror. Kun en person har mobbet guttungen fordi han ikke er etnisk norsk, men det kan unnskyldes med at den personen har sine egne problem.

Skrevet

Helt galt, sør. Politikken har vært mangelvare! Det som er galt er at vi ikke diskuterer 1.generasjon, men både 2. og 3. gererasjon med innvandrere.

Når du snakker om at de flykter fra krig og elendighet er det også feil. De aller fleste ble 'importert' som arbeidskraft på 70-tallet. Men politikken for integrering har vært mangelvare hele tiden. Kun svadaprat og usynlige handlinger.

Jeg liker ofte å se på naturen og hva den forteller oss. Se på disse jævla sneglene som har kommet til landet. Jeg hater dem! Jeg liker de svarte, nydelige norske sneglene, fordi de lar blomstene mine og jordbærene mine være i fred. De tigerstripede og brune djevlene kan dra tilbake til sitt eget land! *s*

Jeg har bodd i både Brasil og i Sør Afrika.

I Sør Afrika prøvde man å styre dette, og å bestemme hvor de enkelte gruppene skulle bo. Det gikk, for å si det pent, rett til helvete.

I Brasil så ble alt en salig blanding. Det er fremdeles problemer, men overhodet intet som kan sammenligne seg med det som skjedde i Sør Afrika.

For meg er det viktige at vi kommer vekk fra "oss og dem"-holdningen. Ikke pga en "politisk overbevisning", men rett og slett fordi jeg tror den forårsaker utrolig mange flere problemer enn den løser.

Med vennlig hilsen

Skrevet

I Sør Afrika prøvde man å styre dette, og å bestemme hvor de enkelte gruppene skulle bo. Det gikk, for å si det pent, rett til helvete.

I Brasil så ble alt en salig blanding. Det er fremdeles problemer, men overhodet intet som kan sammenligne seg med det som skjedde i Sør Afrika.

For meg er det viktige at vi kommer vekk fra "oss og dem"-holdningen. Ikke pga en "politisk overbevisning", men rett og slett fordi jeg tror den forårsaker utrolig mange flere problemer enn den løser.

Med vennlig hilsen

I Sør-Afrika ble det vel styrt slik at svarte bodde en plass og hvite en annen plass.(For å forenkle det litt) Det er mye det samme som skjer i Osloområdet! Så har man ikke lært noe av Sør-Afrika?

Brasil er et land med mange kulturer og der klasseskillene er svært store. Det må bli trøbbel når man ikke har noe sosialt eller økonomisk nettverk som kan hjelpe. Brasil kan faktisk ikke sammenlignes med Norge!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Med vennlig hilsen

Men hvor innvandrere bosetter seg styrer seg selv.

Nye nordmenn har naturligvis ikke råd til å bosette seg andre steder enn i de aller billigste bydelene, og derfor får vi ghettotilstander.

Nå har jeg kun hørt positive erfaringer fra nordmenn som bor i disse "ghettoene" sammen med dem, men det er nå likevel sånn at man omgås sine egne - og innvandrere på Grønland omgås derfor i stor grad sine tidligere landsmenn, framfor nordmenn.

Nøyaktig som nordmenn i Spania lever som nordmenn sammen med andre nordmenn på Grand Canaria.

Men det gjør integreringa vanskelig, for svært mange fortsetter derfor i så stor grad som mulig sitt vante levesett fra hvor-det-nå-måtte-være, og, som nordmenn i Spania, fortsetter de å snakke språket de allerede kan, med mennesker fra en kultur de allerede kjenner.

Tviler på at noe kan gjøres med dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...