Gå til innhold

litt til om vekten


Gjest cicely

Anbefalte innlegg

Sitter og leser deres svar på innlegg om vekten i svangerskapet, og beundrer alle sammen. Hvordan klarte dere å gå ned ( ingen matlyst pga kvalme?) eller så lite opp i vekt? Hadde dere ikke løveapetit, eller har dere så sterk vilje at dere ikke spiste dobbelt så mye? Er nå 7+2 selv, har gått opp 2 kg og spiser overhodet ikke mer enn vanlig. Mener det. Var ikke den minste i utgangspunktet, så gruer meg litt til vektøkning, spesielt at mannen min ønsker egentlig at jeg skal gå ned i vekt mens jeg går gravid.. ( hater tjukke kvinner , sier han..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest synes nå jeg

Det er helt normalt å gå opp i vekt når man er gravid, og det bør du også. Man skal heller ikke slanke seg når man er gravid. Overrasket over uttalelsen til mannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, hørtes jo ut som en flott uttalelse av en mann...

Jeg ble sånn kvalm at jeg var nødt til å spise regelmessige måltider, og i og med at jeg surra veldig med det før jeg ble gravid så har vel kroppen likt det. Har i perioder sett spist 1 brødskive annenhver time hele dagen, + halv middag 2 ganger... og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å gå opp i vekt når man er gravid, og det bør du også. Man skal heller ikke slanke seg når man er gravid. Overrasket over uttalelsen til mannen din.

Tror egentlig ikke selv at han virkelig mener jeg skal gå ned i vekt under graviditeten, men reagerte ganske kraftig jeg og første gang han sa det. Han har alltid vært nokså oppmerksom når det gjelder vekten og sånnt, passet på at jeg ikke spiste tung mat før natten og sånnt. Har nå 2 svigerinner som nettop fått barn, han ser jo selv hvordan de så ut mot slutten, så tror ikke han mener det.

Men det er bare litt rar for meg, for alle jeg kjenner gikk opp i vekten i svangerskapet,ganske mye, så det er litt uvanlig å høre at folk går ned da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke selv at han virkelig mener jeg skal gå ned i vekt under graviditeten, men reagerte ganske kraftig jeg og første gang han sa det. Han har alltid vært nokså oppmerksom når det gjelder vekten og sånnt, passet på at jeg ikke spiste tung mat før natten og sånnt. Har nå 2 svigerinner som nettop fått barn, han ser jo selv hvordan de så ut mot slutten, så tror ikke han mener det.

Men det er bare litt rar for meg, for alle jeg kjenner gikk opp i vekten i svangerskapet,ganske mye, så det er litt uvanlig å høre at folk går ned da.

Hvordan ble moren din etter svangerskap? Man arver gjerne litt derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble moren din etter svangerskap? Man arver gjerne litt derfra...

Moren min hadde aldri problemer med vekt. Hun er gått lite opp i vekt da hun gikk gravid og hadde ingen problemer etter fødsel heller, sier hun..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror egentlig ikke selv at han virkelig mener jeg skal gå ned i vekt under graviditeten, men reagerte ganske kraftig jeg og første gang han sa det. Han har alltid vært nokså oppmerksom når det gjelder vekten og sånnt, passet på at jeg ikke spiste tung mat før natten og sånnt. Har nå 2 svigerinner som nettop fått barn, han ser jo selv hvordan de så ut mot slutten, så tror ikke han mener det.

Men det er bare litt rar for meg, for alle jeg kjenner gikk opp i vekten i svangerskapet,ganske mye, så det er litt uvanlig å høre at folk går ned da.

Det er helt vanlig å gå opp i vekt under graviditeten.

Men ikke la det at du er gravid være en unnskyldning for å "spise for to". Naboen min hørte mer på svigermor og mor enn på jordmor og andre som er mer oppdatert på dagens råd, så hun føyk opp 35 kg. Det er mer enn hva som er nødvendig å gå opp pga graviditeten, og der ligger mange kilo som blir tunge å få av etterpå. Så finn en gylden middelvei, spis litt ekstra, tror det er en ekstra brødskive, et ekstra glass melk, og kanskje en ekstra frukt per dag som er anbefalingen.

Du trenger å spise sunt og variert, så sant du klarer, for kroppens væske-volum (blod mm) øker, samt at fosteret trenger næring. Men om du spiser normalt og sunt, og prøver å begrense inntak av sukker og annet usunt, så er du langt på vei allerede. Får du ikke spist nok fisk, så ta omega3-tilskudd. Spiser du generelt for usunt, så vurder å ta en multi-vitain. Ta i alle fall folat i første trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å gå opp i vekt under graviditeten.

Men ikke la det at du er gravid være en unnskyldning for å "spise for to". Naboen min hørte mer på svigermor og mor enn på jordmor og andre som er mer oppdatert på dagens råd, så hun føyk opp 35 kg. Det er mer enn hva som er nødvendig å gå opp pga graviditeten, og der ligger mange kilo som blir tunge å få av etterpå. Så finn en gylden middelvei, spis litt ekstra, tror det er en ekstra brødskive, et ekstra glass melk, og kanskje en ekstra frukt per dag som er anbefalingen.

Du trenger å spise sunt og variert, så sant du klarer, for kroppens væske-volum (blod mm) øker, samt at fosteret trenger næring. Men om du spiser normalt og sunt, og prøver å begrense inntak av sukker og annet usunt, så er du langt på vei allerede. Får du ikke spist nok fisk, så ta omega3-tilskudd. Spiser du generelt for usunt, så vurder å ta en multi-vitain. Ta i alle fall folat i første trimester.

Hei,

takk for svaret,jeg vet alt dette , har prøvd å bli gravid en stund så fikk med meg litt... men det er alltid greit å få litt tips, er takknemlig for det og :)

Har aldri spist usunt, lite snop og ingen fastfood, mange frukt og obligatorisk grønnsaker til hver middag, så tror det går fint. Har ikke tenkt å spise dobbelt, men alltid trodde at man SKAL opp i vekt hvert fall barnetsvekt + ca 4 kilo fostervannet, da blir jo det litt ekstra uansett. Og så leser jeg her om folk som går ned i vekt eller nesten ikke opp i hele tatt, da begynner jeg å lure..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

takk for svaret,jeg vet alt dette , har prøvd å bli gravid en stund så fikk med meg litt... men det er alltid greit å få litt tips, er takknemlig for det og :)

Har aldri spist usunt, lite snop og ingen fastfood, mange frukt og obligatorisk grønnsaker til hver middag, så tror det går fint. Har ikke tenkt å spise dobbelt, men alltid trodde at man SKAL opp i vekt hvert fall barnetsvekt + ca 4 kilo fostervannet, da blir jo det litt ekstra uansett. Og så leser jeg her om folk som går ned i vekt eller nesten ikke opp i hele tatt, da begynner jeg å lure..:)

Jeg er blant de som har gått litt ned i vekt, men ikke med vilje for å skulle slanke meg eller passe vekten.

Jeg er VELDIG overvektig fra før, så det er nok en sterkt medvirkende faktor. Dessuten var jeg først kvalm i ca 15 uker, og hele veien har jeg blitt mett av mindre mengder mat enn før jeg ble gravid, og har mer stabilt blodsukker, så jeg glemmer nesten å spise. Har snakket med jordmor og lege om dette, og de mener det ikke er noen grunn til bekymring. Men det hadde det jo heller ikke vært om jeg hadde gått litt opp. Jordmor sa det slik at kroppen min antakelig er så opptatt av å "lage baby" at den bruker ressursene på det, og ser at jeg for øvrig klarer meg fint. Men det er nok som sagt preget av min total-situasjon, og ikke på noen måte en mal på hvordan ting bruker eller bør være.

Prøv å ikke fokusere så mye på hva andre gjør, det er ofte veldig individuelt. Noen går opp mye og andre lite. Så lenge du vet med deg selv at du lever ganske sunt og greit, og ikke propper i deg ting du uansett ikke har godt av, så trenger du ikke bekymre deg. Og han kjæresten din bør du stramme opp, sånn går det ikke an å snakke til en man er glad i! En liten trøst er at dette med graviditet er ofte veldig vagt og vanskelig å fatte skikkelig for menn i starten. Ofte blir de litt mer "med" etter å ha vært med på ultralyden og sett at det faktisk er et nytt liv på gang. Men han må uansett skjerpe seg, sånne kommentarer han har kommet med til deg hører ingensteds hjemme.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milliee

Hei,

takk for svaret,jeg vet alt dette , har prøvd å bli gravid en stund så fikk med meg litt... men det er alltid greit å få litt tips, er takknemlig for det og :)

Har aldri spist usunt, lite snop og ingen fastfood, mange frukt og obligatorisk grønnsaker til hver middag, så tror det går fint. Har ikke tenkt å spise dobbelt, men alltid trodde at man SKAL opp i vekt hvert fall barnetsvekt + ca 4 kilo fostervannet, da blir jo det litt ekstra uansett. Og så leser jeg her om folk som går ned i vekt eller nesten ikke opp i hele tatt, da begynner jeg å lure..:)

du skal gå opp ca. 12 kg under graviditet. Over det er unødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din er helt på jordet.

Det er normalt å legge på seg. Hvis du har fått et annet inntrykk her på DOL, har du vært uheldig med svarene. Det er ikke vanlig å gå ned i vekt under svangerskapet - noen går litt ned i starten hvis de er mye dårlige, men de aller, aller fleste går opp.

Hormoner og væske i kroppen gjør at vekten øker tidlig selv om fosteret ikke er så stort ennå. Det er også normalt. Spis noe ordentlig og ikke søppelmat eller godteri hvis du blir sugen.

Mange har litt ekstra vekt rett etter fødselen, men går ned mens de ammer. Selv gikk jeg ned til under det jeg veide på forhånd, i ammeperioden. Ikke døm deg selv for strengt like etter fødselen, kroppen trenger litt tid (dvs. noen måneder) på å normalisere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min hadde aldri problemer med vekt. Hun er gått lite opp i vekt da hun gikk gravid og hadde ingen problemer etter fødsel heller, sier hun..

Er du vant til mye fokus på vekt hjemmefra?

Beklager hvis jeg er nysgjerrig..og du trenger ikke å svare.. Jeg aner bare litt skrekk for å gå opp i vekt og tenker at det kanskje kan ha sammenheng både med hva din mor har sagt - og ikke minst hva mannen din sier (høres ut som en veldig umoden uttalelse :-( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min hadde aldri problemer med vekt. Hun er gått lite opp i vekt da hun gikk gravid og hadde ingen problemer etter fødsel heller, sier hun..

Jeg gikk 4 kg ned i første trimester, men dette skyldtes nok en kombi av mange faktorer, bla at jeg mistet moren min pga sykdom samidig som jeg fant ut av graviditeten. Var i tillegg veldig kvalm i begynnelsen, og dette gjorde sitt med matinntaket.

I 2. og 3. trimester har jeg spist mere enn noensinne, men det er tydelig at kroppen bruker energien på en annen måte enn om jeg hadde spist det samme uten å være gravid. Har hatt stor apetitt, og hatt behov for mat ofte for å ikke bli uvel/svimmel o.l. Har prøvd å spise sunt, men ikke vært fanatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist gang spiste jeg det jeg hadde lyst på i de mengder jeg hadde lyst på, og det var jaggu ikke bare sunne ting nei. Vekta stoppet på 24 kg pluss, og jeg greide ikke å bli kvitt de siste 10 kiloene før jeg ble gravid denne gangen.

Denne gangen har jeg sverget på at jeg ikke skal legge på meg like mye som sist, så jeg passer mer på hva jeg spiser og hvor mye, samt mosjonerer det lille bekkenet mitt tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min hadde aldri problemer med vekt. Hun er gått lite opp i vekt da hun gikk gravid og hadde ingen problemer etter fødsel heller, sier hun..

Så lenge du ikke hiver innpå med usunne ting og tre sjokolader hver dag regner jeg med at du lett går det av igjen med trilleturer etter fødsel. :) Om man fortsetter å sitte stille og spise sjokolade etter fødsel kan man jo ikke akkurat regne med at kiloene forsvinner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min hadde aldri problemer med vekt. Hun er gått lite opp i vekt da hun gikk gravid og hadde ingen problemer etter fødsel heller, sier hun..

Hva mener du egentlig med "problemer" her? Synes kanskje det virker som du ser på alt annet enn noen får kilos vektøkning som et "problem", og det samme dersom ikke alt forsvinner umiddelbart?

Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min liker heller ikke tykke kvinner, men nå mobber han meg (med glimt i øyet) hele tiden for at jeg legger på meg. Men han sier at jeg er "babytjukk" så da er det helt greit.

Jeg er i uke 24 nå, og har lagt på meg ca. 7 kg.

La på meg et par kg. med en gang (sånn i uke 7-9) og så stabiliserte det seg litt og gikk gradivs, men pang så la jeg på meg 2 kg. på 2 uker osv. Så det går litt i bølgedaler. Ser for meg at jeg kommer nok til å gå opp en del mer.....

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg klarer det ikke. Er 16+3, og har lagt på meg 6-7 kg allerede og liker det _ikke_! I begynnelsen var jeg kjempesulten hele tida, og ble kvalm med en gang hvis jeg ikke tok meg en skive brød el. Jeg har nesten mista lysten helt på sjokolade etc, så det er ikke det at jeg stapper i meg godteri som er problemet.

Nå er sulten mye mindre, og jeg er i generelt mye bedre form, så jeg prøver å trene et par-tre ganger i uka, og spiser "så lite som mulig" (men absolutt ikke snakk om sulting her, altså!)

Før jeg ble gravid var jeg 170 høy og veide 60-62 kg, nå er jeg fortsatt 170;) men veier altså ca 67 kg. Trodde ikke jeg skulle bli så deppa av å gå opp noen kilo, for jeg vet jo innerst inne at det er "en del av pakka", men dette sliter jeg skikkelig med.

Håper det går bra med deg, vi skal nok klare oss begge to, tross alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...