Gå til innhold

litt til om vekten


Gjest cicely

Anbefalte innlegg

Hva mener du egentlig med "problemer" her? Synes kanskje det virker som du ser på alt annet enn noen får kilos vektøkning som et "problem", og det samme dersom ikke alt forsvinner umiddelbart?

Eller tar jeg feil?

Ja, du tar fullstendig feil.Har du hørt om folk som veien mye mer enn de burde ift høyde? Om de som må bære 20-30 kg ekstra på seg og må passe på hver eneste matbit? De har problemer med vekten, selv om de kan godt trives med sin kropp.Men du er tydeligvis ikke en av de , siden det er vanskelif til deg å forstå begrepet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gang jeg var gravid, hadde jeg ulveapetitt de første 6 mnd. La på meg 23 kilo totalt, men gikk mye, og var i god form. Kiloene forsvant i løpet av det første året etter fødselen.

Andre gang begynte jeg ikke å legge på meg før etter 4-5 mnd. La på meg 20 kilo. De kiloene + et par til forsvant i løpet av ammeperioden.

Tredje gang gikk det også noen måneder før jeg la på meg. Totalt ble det 17 kilo. Nå, tre år etter, har jeg 2- 3 kilo jeg gjerne ville hatt bort, men de sitter fast som lim!

Jeg vet at jeg har tendens til ulveapetitt. Hvis jeg blir gravid igjen, vet jeg at jeg må beherske matinntaket - for det ER kjedelig og tungt å drasse på unødvendige kilo... Jeg vet imidlertid også at kiloene som regel forsvinner i løpet av ammeperioden.

Det er NORMALT å legge på seg i graviditeten. Du bør regne med 12-15 kilo ekstra - men det er jo bare flott :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

For det første: Mannen din er helt på jordet, man skal IKKE gå ned i vekt når man er gravid.

Jeg la på meg fem kg. i løpet av de første ukene av svangerskapet. La likevel ikke på meg mer enn 12-14 kg. totalt (om jeg husker rett), og alt var borte i løpe av 6-12 måneder etterpå. Begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du tar fullstendig feil.Har du hørt om folk som veien mye mer enn de burde ift høyde? Om de som må bære 20-30 kg ekstra på seg og må passe på hver eneste matbit? De har problemer med vekten, selv om de kan godt trives med sin kropp.Men du er tydeligvis ikke en av de , siden det er vanskelif til deg å forstå begrepet..

Nå synes jeg du skal roe deg ned en hel masse hakk!. Jeg stiller deg et spørsmål, fordi jeg oppfattet det du skrev som et tegn på at du hadde en noe spesiell oppfatning av det med vektøkning og svangerskap. Men jeg la til at det kunne være at jeg tok feil, ikke sant? Da kan du la være å blåse deg opp på den måten!

Er det mulig, sier jeg bare...

*Himler med øynene og tenker at min første antagelse nok var rett likevel...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du skal roe deg ned en hel masse hakk!. Jeg stiller deg et spørsmål, fordi jeg oppfattet det du skrev som et tegn på at du hadde en noe spesiell oppfatning av det med vektøkning og svangerskap. Men jeg la til at det kunne være at jeg tok feil, ikke sant? Da kan du la være å blåse deg opp på den måten!

Er det mulig, sier jeg bare...

*Himler med øynene og tenker at min første antagelse nok var rett likevel...*

Og jeg synes at du skal slutte å skrive slike kommentarer. Innlegget skulle få folk til å diskutere om sine erfaringer og uttale seg om hvordan de klarte seg gjennom svangerskapet, og har ingenting med min oppfatning av vektproblemer å gjøre. At man ikke ligner på Cindy Crawford eller andre modeller, betyr ikke at man oppfater seg selv eller andre rund som problematiske, det er de kvinnene som gikk opp mye i vekt ( over 20 kg ) i graviditeten og klarte ikke å få de vekk etter fødselen som jeg tenkte på, for jeg kjenner faktisk ingen som klarte å gå nedd i vekt til det fra før graviditeten.

Og mannen min er ikke problemet mitt i det i hele tatt. At han utalte seg feil en gang, betyr ikke at han ikke støtter meg og hjelper så mye han vet og kan. Det er ikke problem å ha mann som passer på og hinter hvis jeg blir for glad i sjokolade eller spiser dobbelt, men det er et problem hvis noen av de støttende, kjære partnere plutselig finner ut at damen er ikke lengre like slank og tiltrekkende som før, og så finner seg noen med flott krop. Da er det problem.

Så kanskje du skal roe deg ned og prøve å la være å kritisere og angripe hvis noen har annen mening enn deg selv. Folk er forskjellige, noen kan spise masse uten å ta på et gram, andre må være forsiktig med hver matbit. Det er våres oppfatning, erfaring som er emne til dette innlegget, og ikke hva jeg er opptatt av. Liker du ikke svarene, for du la være å svare selv i steden for kritisere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes at du skal slutte å skrive slike kommentarer. Innlegget skulle få folk til å diskutere om sine erfaringer og uttale seg om hvordan de klarte seg gjennom svangerskapet, og har ingenting med min oppfatning av vektproblemer å gjøre. At man ikke ligner på Cindy Crawford eller andre modeller, betyr ikke at man oppfater seg selv eller andre rund som problematiske, det er de kvinnene som gikk opp mye i vekt ( over 20 kg ) i graviditeten og klarte ikke å få de vekk etter fødselen som jeg tenkte på, for jeg kjenner faktisk ingen som klarte å gå nedd i vekt til det fra før graviditeten.

Og mannen min er ikke problemet mitt i det i hele tatt. At han utalte seg feil en gang, betyr ikke at han ikke støtter meg og hjelper så mye han vet og kan. Det er ikke problem å ha mann som passer på og hinter hvis jeg blir for glad i sjokolade eller spiser dobbelt, men det er et problem hvis noen av de støttende, kjære partnere plutselig finner ut at damen er ikke lengre like slank og tiltrekkende som før, og så finner seg noen med flott krop. Da er det problem.

Så kanskje du skal roe deg ned og prøve å la være å kritisere og angripe hvis noen har annen mening enn deg selv. Folk er forskjellige, noen kan spise masse uten å ta på et gram, andre må være forsiktig med hver matbit. Det er våres oppfatning, erfaring som er emne til dette innlegget, og ikke hva jeg er opptatt av. Liker du ikke svarene, for du la være å svare selv i steden for kritisere .

Og til deg: Når man spør på et debattforum, risikerer man at folk svarer som de gjør samt svarer på andre ting enn det du spør om. Sånn er det bare. Liker du det ikke får du finne på noe annet å gjøre! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hei,

takk for svaret,jeg vet alt dette , har prøvd å bli gravid en stund så fikk med meg litt... men det er alltid greit å få litt tips, er takknemlig for det og :)

Har aldri spist usunt, lite snop og ingen fastfood, mange frukt og obligatorisk grønnsaker til hver middag, så tror det går fint. Har ikke tenkt å spise dobbelt, men alltid trodde at man SKAL opp i vekt hvert fall barnetsvekt + ca 4 kilo fostervannet, da blir jo det litt ekstra uansett. Og så leser jeg her om folk som går ned i vekt eller nesten ikke opp i hele tatt, da begynner jeg å lure..:)

En bekjent av meg gikk ned i vekt da hun var gravid, men det er sjelden og ikke noe man bør trakte etter.

Det hører med til historien at denne damen drakk veldig mye øl og vin før hun ble gravid, tror faktisk det var det utslagsgivende :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bik bok

Jeg har hatt to svangerskap, og begge ganger har jeg lagt på meg 10-12 kilo. Ingen "løveapatitt" og ingen kvalme. De første 4-5 kiloene kom raskt, og så stabiliserte det seg, med ca en kilo pr. mnd. Siste mnd. gikk ikke vekten oppover. Alt er normalt, så prøv å lev så normalt som mulig. Jeg skjønner nesten ikke de som orker å spise så mye, det blir ganske så trangt på slutten. En blir fort mett etter en brødskive, eller en vanlig porsjon med middag. Etter fødselen, spiste jeg ganske mye de første ukene ( brødmat ), da var jeg sulten. Likevel gikk vekten ned i løpet av 4 uker, uten at jeg gjorde noe annet en å amme å gå turer. jeg var heldig, det er ikke alle som orker, eller kan gå turer med en gang etter en fødsel. Det er ikke alle steder det er så greit å komme seg ut med ett spedbarn midtvinters. Jeg fødte på våren og sommeren, så jeg kunne ta med ungen på tur fra første dag.Lykke til med svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...