Gå til innhold

Datahjelp, maskina skrur seg av

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Datamaskina skrudde seg plutselig av, og etter det er det omtrent umulig og starte igjen.

De få gangene den starter, skrur den seg snart av igjen.

Bruker lang tid på oppstarten.

Har prøvd å starte den i sikkerhetsmodus, men det er ikkje hjelp i, den slår seg av igjen etter noen minutter.

Kan dette være ett virus? Får jo ikke scannet den, for den bare slår seg av.

Kan det være noe annet?

Dette er en 4 år gammel harddisk, så den e jo gammel, men har fungert greitt til nå.

Jeg har lite peiling på data, så tips mottas med stor takk.

(Er forresten ikke min maskin det gjelder)

Skrevet

Har prosessorvifta stoppet?

Full av støv og lo?

Da skjer det du skriver.

Prosessoren får "heteslag".

Skrevet

Kan tyde på hardwarefeil, er neppe virus. Du må plukke ut alt som du ikke trenger for å starte opp (cd-rom, nettverkskort osv.) så ser du om samme feilen skjer. Hvis det samme skjer, må du prøve å få tak i deler du vet funker og teste en og en del. Minne, harddisk osv. Funker ingenting er det mest sannsynlig hovedkortet som har ryket.

Du kan alltids formatere og legge inn windows på nytt, er du heldig kan det være det.

Gjest Shira12
Skrevet

Har prosessorvifta stoppet?

Full av støv og lo?

Da skjer det du skriver.

Prosessoren får "heteslag".

Det er mulighet ja. Hun sier at hun ikke hører noen vifte.

Rengjøre den, kan hun gjøre det selv?

Må den viften byttes den da? Komplisert for en blondine ;o)

Nå har maskina stått på en stund, maskina er ikke varm.

Gjest Shira12
Skrevet

Kan tyde på hardwarefeil, er neppe virus. Du må plukke ut alt som du ikke trenger for å starte opp (cd-rom, nettverkskort osv.) så ser du om samme feilen skjer. Hvis det samme skjer, må du prøve å få tak i deler du vet funker og teste en og en del. Minne, harddisk osv. Funker ingenting er det mest sannsynlig hovedkortet som har ryket.

Du kan alltids formatere og legge inn windows på nytt, er du heldig kan det være det.

Jeg tror ikke at hun har kunnskap nok til å plukke fra hverandre og teste.

Formatere er en mulighet, den kan jeg hjelpe henne med.

Bør vi prøve og formatere den da eller?

Den står forresten på nå, har gjort det i ett kvarter ca.

Skrevet

Det er mulighet ja. Hun sier at hun ikke hører noen vifte.

Rengjøre den, kan hun gjøre det selv?

Må den viften byttes den da? Komplisert for en blondine ;o)

Nå har maskina stått på en stund, maskina er ikke varm.

Sjekk at pluggen står i jordet kontakt, slå av hovedbryter bak. Ta av deksel. Hold hele tida i metallet og støvsug vifter. Kikk inn i vifterammer og kjøleribber, hvis de fremdeles er tette av støv, trengs en blåsepistol for å få det rent. Det bør du gjøre ute. En peispuster kan også brukes :-)

Skrevet

Jeg tror ikke at hun har kunnskap nok til å plukke fra hverandre og teste.

Formatere er en mulighet, den kan jeg hjelpe henne med.

Bør vi prøve og formatere den da eller?

Den står forresten på nå, har gjort det i ett kvarter ca.

Jeg ville nok sjekket vifta først som Keinstein sa. Er den gjengrodd så rens den.

Hvis ikke er jo det letteste å formatere. Det skader ikke å prøve. Funker det fortsatt ikke må dere nok teste del for del. Eneste måte å finne ut hva det kan være på.

Gjest Shira12
Skrevet

Sjekk at pluggen står i jordet kontakt, slå av hovedbryter bak. Ta av deksel. Hold hele tida i metallet og støvsug vifter. Kikk inn i vifterammer og kjøleribber, hvis de fremdeles er tette av støv, trengs en blåsepistol for å få det rent. Det bør du gjøre ute. En peispuster kan også brukes :-)

OK, takker og bukker for hjelp :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...