Gå til innhold

Vandel

Anbefalte innlegg

Gjest jhhlk.l.l
Skrevet

Jeg synest det der med vandel er noe idioti. Jeg mener forbrytelser bare skal stå på vandelen dersom det er overhengende sansynlighet for gjentagelse som f.eks seksualforbrytelser.

Når man har gjort opp for seg er det jo ikke noe poeng i å bli straffa enda mer ved at det skal stå på vandelen og hindre folk i å få seg jobb.

Har selv plettfri vandel.

Gjest Persille
Skrevet

Så du synes det er helt greit at en som er dømt for tyveri blir satt til å passe på verdisakene dine - i form av å være vekter?

frøken rosanna
Skrevet

Jeg må si at jeg er veldig glad for at folk som skal jobbe i skole og barnehage må ha plettfri vandel. Det kommer du også til å være den dagen du blir forelder!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er altså helt greit at en voldsmann underviser unga dine i gym?

Skrevet

Det er altså helt greit at en voldsmann underviser unga dine i gym?

Ja -det har en voldsdømt mann lov til. Det han ikke har lov til er å ha overtrådt loven når det gjelder overgrep mot barn.

Skrevet

Jeg må si at jeg er veldig glad for at folk som skal jobbe i skole og barnehage må ha plettfri vandel. Det kommer du også til å være den dagen du blir forelder!

Jeg kunne vært voldsdømt og undervist unger i fleng.

Det det spørres etter, er om du er dømt for pedofili.

Skrevet

Jeg kunne vært voldsdømt og undervist unger i fleng.

Det det spørres etter, er om du er dømt for pedofili.

Nemlig - og det er bra. Kjenner en tidligere narkoman som har sittet inne for mangt og mye - deriblant slåssing - han har fått et nytt liv - og levd som "oss andre" i over 20 år. Han underviser på skolen og er høyt elsket av både foreldre og elever.

Skrevet

Nemlig - og det er bra. Kjenner en tidligere narkoman som har sittet inne for mangt og mye - deriblant slåssing - han har fått et nytt liv - og levd som "oss andre" i over 20 år. Han underviser på skolen og er høyt elsket av både foreldre og elever.

Men jeg ville ikke likt å ha en tidligere narkoman rundt ungene mine sånn.

For den eks-narkomanes skyld er jo ordninga bra.

Skrevet

Hvorfor ikke????????

Skrevet

Hvorfor ikke????????

Vel, det kan du si. Jeg har egentlig ingen fullgod forklaring.

Men det har vel med at jeg tenker at engang narkoman, alltid narkoman.

Og iallefall når det gjelder voldsutøvere...

Skrevet

"Men jeg ville ikke likt å ha en tidligere narkoman rundt ungene mine sånn".

Selv om h*n har vært rusfri i 10-20 år? Jeg synes det blir helt feil å dømme noen på den måten. Hva om personen hadde vært narkoman fra hun var 17 til hun var 30? Etter at hun fylte 30, har hun fått mann, barn og vært rusfri i 15 år. Ville du uansett ikke hatt henne som lærer til barna dine? Mener du folk skal betale for sine feil i all fremtid?

Og jo, jeg mener det er forskjell på f.eks henne og han som ble dømt for seksuelle overgrep for ti år siden.

Skrevet

"Men jeg ville ikke likt å ha en tidligere narkoman rundt ungene mine sånn".

Selv om h*n har vært rusfri i 10-20 år? Jeg synes det blir helt feil å dømme noen på den måten. Hva om personen hadde vært narkoman fra hun var 17 til hun var 30? Etter at hun fylte 30, har hun fått mann, barn og vært rusfri i 15 år. Ville du uansett ikke hatt henne som lærer til barna dine? Mener du folk skal betale for sine feil i all fremtid?

Og jo, jeg mener det er forskjell på f.eks henne og han som ble dømt for seksuelle overgrep for ti år siden.

Helt enig - og hun trenger heller ikke opplyse om det. Men denne personen er altså åpen om det. Skal man jobbe med barn - eller bli fosterforeldre så er det kun paragrafen som omhandler "barn" som gjelder.

Skrevet

Vel, det kan du si. Jeg har egentlig ingen fullgod forklaring.

Men det har vel med at jeg tenker at engang narkoman, alltid narkoman.

Og iallefall når det gjelder voldsutøvere...

Ikke enig. At vedkommende har slåss så bløodet fløt med andre voksne - i RUS, gjør ingenting 20 år etter for meg i alle fall.

Tenk på alle slåsskamper i fylla på lokalet som aldri har blitt anmeldt!

Skrevet

Helt enig - og hun trenger heller ikke opplyse om det. Men denne personen er altså åpen om det. Skal man jobbe med barn - eller bli fosterforeldre så er det kun paragrafen som omhandler "barn" som gjelder.

Jupp. Jeg kjenner ei i ca. samme situasjon som det jeg skisserte. Hun er en kjempeflink mor, har vært gift i over ti år og er en utmerket lærer på en ungdomsskole. Og jeg tror få andre på den skolen er i stand til å skjønne elevene på samme måte som hun gjør.

Skrevet

Det med vandel er en av samfunnets store skremmebløffer. Jeg er selv lærer, og det eneste som står på vandelsattesten jeg søker jobber med, er seksualforbrytelser. Tror faktisk det bare er seksualforbrytelser mot barn, men det er jeg ikke helt sikker på. Vold, narkotika, vinningskriminalitet, kommer ikke på vandelsattesten en lærer søker jobb med. Jeg har også jobbet i barnevernet, og der gjelder akkurat det samme. En tidligere halvbekjent (kun i kraft av å jobbe på en butikk jeg pleide å frekventere) prøvde å drepe kona si med hammer mens deres tre år gamle barn så på. Nå jobber han med psykisk utviklingshemmede. Og det er helt topp! Han har tatt straffen sin. Fyren er snill som et lam. I ekstreme situasjoner kan ALLE utføre ekstreme handlinger. Jeg tror ikke folk flest er skyld i sine egne liv.

Alle kan handle i affekt. Alle har vært umodne og lettpåvirkelige. Alle har rett til å lære av erfaring. Men har du et tenningsmønster som omhandler barn, da bør du holde deg langt unna yrker hvor fristelsene blir for store!

frøken rosanna
Skrevet

Det med vandel er en av samfunnets store skremmebløffer. Jeg er selv lærer, og det eneste som står på vandelsattesten jeg søker jobber med, er seksualforbrytelser. Tror faktisk det bare er seksualforbrytelser mot barn, men det er jeg ikke helt sikker på. Vold, narkotika, vinningskriminalitet, kommer ikke på vandelsattesten en lærer søker jobb med. Jeg har også jobbet i barnevernet, og der gjelder akkurat det samme. En tidligere halvbekjent (kun i kraft av å jobbe på en butikk jeg pleide å frekventere) prøvde å drepe kona si med hammer mens deres tre år gamle barn så på. Nå jobber han med psykisk utviklingshemmede. Og det er helt topp! Han har tatt straffen sin. Fyren er snill som et lam. I ekstreme situasjoner kan ALLE utføre ekstreme handlinger. Jeg tror ikke folk flest er skyld i sine egne liv.

Alle kan handle i affekt. Alle har vært umodne og lettpåvirkelige. Alle har rett til å lære av erfaring. Men har du et tenningsmønster som omhandler barn, da bør du holde deg langt unna yrker hvor fristelsene blir for store!

Mener du det du sier....at mannen er snill som et lam og at alle kunne ha drept kona si med hammer? Mener du det? Er du hakke gæærn?

Skrevet

Mener du det du sier....at mannen er snill som et lam og at alle kunne ha drept kona si med hammer? Mener du det? Er du hakke gæærn?

Hvorfor skulle Hulkert være gæærn av den grunn? Han forteller jo bare om en episode.

frøken rosanna
Skrevet

Hvorfor skulle Hulkert være gæærn av den grunn? Han forteller jo bare om en episode.

...og du bare støtter hulkert...og hva er så gæærnt med det?....nei jaggu er du dronninga, flisa! Synes du også at menn som slår kjerringa med hammer er snille som lam? Da er dere iallefall to stk. Ikke dårlig det...når du tenker på oddsa.

Skrevet

...og du bare støtter hulkert...og hva er så gæærnt med det?....nei jaggu er du dronninga, flisa! Synes du også at menn som slår kjerringa med hammer er snille som lam? Da er dere iallefall to stk. Ikke dårlig det...når du tenker på oddsa.

bla bla bla

frøken rosanna
Skrevet

bla bla bla

....har du forandra stil eller lånt bort nicket til gubben? Før engasjerte du deg bare i kosetråder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...