Gå til innhold

Sannheten om "OL i Tromsø"

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138996

Petter Rønningen, trolig den som vet mest om OL-arrangement og prosesser i IOC, forteller endelig sannheten om Tromsøs kandidatur som OL-by i 2018.

Han mener at Tromsø er sjanseløs, og har selvsagt rett i det.

Tromsøprosjektet blir selvsagt støttet av ivrige kremmere og kommunepolitikere, selvsagt.

At OL i Tromsø har nådd så langt som det har, skyldes at de rabiate bygdepolitikerne i regjering vil bruke prosjektet i distriktspolitisk sammenheng.

Men som Rønningen sier:

" - Tromsø har appellert til hjertet, godt hjulpet av en særdeles ivrig statsråd. Det er fantasier som er fine, men ikke nok til å være en god OL-kandidat, sier han - før han minner om at «lekene er for viktige for IOC til å drive distriktsutbygging i Norge».

"

Glem Tromsø i OL-sammenheng.

Skrevet

Jeg bor selv i Tromsø og av helt andre, egoistiske grunner, blir jeg sjeleglad om det IKKE blir OL her.

Skrevet

Dette er åpenbart et innlegg i debatten, og ikke "fakta" presentert av en "ekspert".

Petter Rønningen er Lillehamring, og har sine interesser å ta vare på.

Når det gjelder publikum, så var Torino-OL et godt bevis på at IOC's krav bare er proforma.

Og til utsagnet om at man allerede i Vancouver vil oppleve natur ala Tromsø, er det bare 3 muligheter:

- Han har aldri vært i Tromsø.

- Han har aldri vært i Vancouver

- Han misleder med vilje.

Skrevet

Nja.... Det største problemet sik jeg ser det er infrastrukturen. Har kjørt til Tromsø med bil, og gjennom hele fylket, og jeg ser at det mangler mye på å kunne avvikle en evenuell "OL-trafikk" på en tilfredsstillende måte.

Men det er viktig å være bevisst på at Tromsø i denne sammenhengen ikke nødvendigvis er bare Tromsø, men kanskje hele landsdelen. Hva med alpin i Tromsø, langrenn og skiskyting i Bardufoss, hopp og kombinert i Alta (Bjørn Wirkolas hjemsted), og skøyter og ishockey i Harstad?

Kunne blitt finfine greier:-)

Skrevet

Det måtte da være fint å kunne arrangere OL et sted der en er garantert ordentlig vintervær.

Og når det gjelder tilskuere ville det garantert blitt en folkefest! Overbevist om en kjempeentusiasme der oppe.

Skrevet

Nja.... Det største problemet sik jeg ser det er infrastrukturen. Har kjørt til Tromsø med bil, og gjennom hele fylket, og jeg ser at det mangler mye på å kunne avvikle en evenuell "OL-trafikk" på en tilfredsstillende måte.

Men det er viktig å være bevisst på at Tromsø i denne sammenhengen ikke nødvendigvis er bare Tromsø, men kanskje hele landsdelen. Hva med alpin i Tromsø, langrenn og skiskyting i Bardufoss, hopp og kombinert i Alta (Bjørn Wirkolas hjemsted), og skøyter og ishockey i Harstad?

Kunne blitt finfine greier:-)

Hovedproblemene er knyttet til liten befolkning i området, og avstanden sørover..til dit potensielle tilskuere i hovedsak befinner seg.

Tilskuerstrømmen må i stor grad fraktes med fly, en formidabel luftbro når man trenger 100.000 tilskuere hver dag.

I tillegg gir begrensede overnattingsmuligheter en formidabel utfordring.

Etterbruken av OL-anleggene er problematisk. Tromsø er en liten by med 60.000 mennesker, og dessuten relativt lite folk i tilgrensende områder.

Skrevet

Hovedproblemene er knyttet til liten befolkning i området, og avstanden sørover..til dit potensielle tilskuere i hovedsak befinner seg.

Tilskuerstrømmen må i stor grad fraktes med fly, en formidabel luftbro når man trenger 100.000 tilskuere hver dag.

I tillegg gir begrensede overnattingsmuligheter en formidabel utfordring.

Etterbruken av OL-anleggene er problematisk. Tromsø er en liten by med 60.000 mennesker, og dessuten relativt lite folk i tilgrensende områder.

Og dette skriver du vel vitende om OL i Torino... ? Muligens et av de tristeste OL noensinne. Hvorfor? Ikke på grunn av tilskuerpotensialet, ihvertfall.

Nordlendingene ville garantert gått mann av huse! Jeg ser for meg det stiligste OL verden noensinne har sett. Tenk når blæsten setter inn for alvor!

punky brewster
Skrevet

Det gjør meg ikke noe om ol ikke blir i tromsø, men om det blir kommer det til å bli det mest spektakulære noen sinne.

Det finnes flere fluplasser rundt om i troms fylke og det går an å kjøre med busser fra de ulike flyplassene.

Dessuten har vi sjøveien

Skrevet

Jeg regner ikke med at Norge får OL med det første, uansett hvilken by i som søker. Vi har da hatt OL to ganger i "manns minne". Sverige f.eks., de har vel aldri hatt Ol?

Skrevet

Det gjør meg ikke noe om ol ikke blir i tromsø, men om det blir kommer det til å bli det mest spektakulære noen sinne.

Det finnes flere fluplasser rundt om i troms fylke og det går an å kjøre med busser fra de ulike flyplassene.

Dessuten har vi sjøveien

Det som gjorde publikumstilstrømningen til OL i Lillehammer mulig, var den utstrakte bruken av bussing, uten overnatting. Fra hele Sør-Norge ble folk kjørt inn med busser, med avreise gryyyy-tidlig (natt) og retur seeeent på kvelden.

Dette er ikke mulig ved et OL i Tromsø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...