Gå til innhold

Trodde jeg hadde "venner" her inne...

Anbefalte innlegg

ikke nick i dag
Skrevet

I flere år har jeg deltatt i diskusjoner og prat her inne, men først i dag fikk jeg vite mange av dere ikke hadde tålt trynet mitt om vi pratet ansikt-til-ansikt! Etter å ha lest tråden om Unni Wikan, ser jeg at f. eks Solsikkefrø (som jeg har har mange koselige "samtaler" med her inne) egentlig vil at jeg skal pelle langt unna Norge. Andre som jeg så på som "venner", f.eks Jubalong Og Dorthe har fordommer om meg.. Jeg er muslimsk kvinne, meg hijab og jeg er selvstendig og frigjort. Jeg har valgt hijaben selv, ingen andre i min familie bruker det, mannen min banker meg ikke, datteren min har gensere med nasse nøff på, jeg er ikke omskåret og ser ikke ned på norske jenter. Likevel er jeg egentlig ikke velkommen her...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• musikeren

6

• Sør

5

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I flere år bodde jeg i et annet land. Jeg gjorde ingenting for å skjule min norske bakgrunn.

Men jeg prøvde å "ta skikken dit jeg kom". Jeg hadde "stores" i vinduet, jeg vasket ikke bilen med vannslange, jeg slo av lyset straks jeg forlot et rom, jeg lot ikke nabobarna klatre i treet i hagen (de kunne jo falle ned), og jeg gikk ikke med bunad, ei helle Ludvig-sekk eller topplue.

En kan bidra til integrering eller en kan velge det motsatte. Uansett hvor dumt det er, er det plagg du velger å bruke blitt et symbol på en type islamsk kultur vi ikke liker her i vesten.

Hake- og solkorset er gamle nordiske tegn uten negativ symbolverdi. De er misbrukt av nazistene. Det henger med dem. Derfor brukes de ikke i dag. Det samme gjelder den gamle og fine nordiske hilsen "Heil og sæl". Den har blitt et symbol for noe vi tar avstand fra.

En kan velge å være prinsipiell, eller en kan velge å forholde seg til virkeligheten. Du bærer terroristenes symbol.

Skrevet

Dette må jeg si at jeg har ventet på: at en eller flere Dolere skulle vise seg å være det så mange Dolere elsker å synse fritt om.

Om du ikke er en "troller" - så velkommen med ekte identitet! Det hadde vært noe, det. For oss alle, mener jeg.

Skrevet

Du burde stå fram med ditt egentlige nick, så hadde mange av oss sikkert fått endel å tenke på ;-) Dessuten er det utrolig viktig at muslimer som deg står fram som en motvekt til de muslimene vi hører om gjennom media osv.

Skrevet

I flere år bodde jeg i et annet land. Jeg gjorde ingenting for å skjule min norske bakgrunn.

Men jeg prøvde å "ta skikken dit jeg kom". Jeg hadde "stores" i vinduet, jeg vasket ikke bilen med vannslange, jeg slo av lyset straks jeg forlot et rom, jeg lot ikke nabobarna klatre i treet i hagen (de kunne jo falle ned), og jeg gikk ikke med bunad, ei helle Ludvig-sekk eller topplue.

En kan bidra til integrering eller en kan velge det motsatte. Uansett hvor dumt det er, er det plagg du velger å bruke blitt et symbol på en type islamsk kultur vi ikke liker her i vesten.

Hake- og solkorset er gamle nordiske tegn uten negativ symbolverdi. De er misbrukt av nazistene. Det henger med dem. Derfor brukes de ikke i dag. Det samme gjelder den gamle og fine nordiske hilsen "Heil og sæl". Den har blitt et symbol for noe vi tar avstand fra.

En kan velge å være prinsipiell, eller en kan velge å forholde seg til virkeligheten. Du bærer terroristenes symbol.

Bra skrevet !

Skrevet

Neimen, kjære deg. Hvorfor føler du det slik?

Det jeg skrev var at jeg synes at alle som bosetter seg i et fremmed land skal lære seg språket, og også tilpasse seg i noen grader det landet man flytter til.

Jeg har selv vært "innvandrer" i et annet land. Og det var helt naturlig for meg å begynne på skole for å lære meg språket. Og jeg måtte også godta noen skikker som var fremmede for meg. Samtidig som jeg brakte med meg noen skikker fra Norge.

Jeg har overhodet ingenting i mot muslimer. Jeg synes det er helt greit at muslimske damer dekker håret. Men jeg forstår de nordmenn som synes det er vanskelig å forholde seg muslimer som også dekker ansiktet. På skoler blir det et potensielt stort problem i forhold til eksamener, men også i forhold til det å få kontakt med personen.

Men du, vær så snill å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva dette er.

Men du overtolker ikke noe her nå og er litt hårsår?

Jeg har da kamerater som jeg ikke nødvendigvis er enig i alt de mener og gjør, men det betyr da ikke at jeg ikke er venner med dem for det.

Tror du kanskje reagerer feil?

Gjest nicole41
Skrevet

Du har nok helt sikkert venner her inne, er helt sikker på det !

Men i diskusjoner kan en ikke tolke at en debbatant som ikke er enig i dine synspunkter er din "uvenn". Friske diskusjoner kan gi motstridende aspekter og svar, og har vel ingenting å gjøre med "vennskap".

:-)

Skrevet

Hvorfor bruker du hijab?

Dette er et uttrykk for militant islamisme. Koranen sier ikke at kvinner skal dekke seg til. Det har ingenting med islam å gjøre. Det eksisterte lenge før islam.

Det har heller ikke blitt særlig brukt før de siste tiårene, hvor den er et uttrykk for islamisme.

Tror du folk hadde akseptert at jeg gikk med hakekors?

Skrevet

Vel talt. Enkelte tror sikkert også at dekan gå med T-skjorte med helten Osama Bin-laden og etterpå hylskrike om nordmenns intoleranse dersom noen sier fra at de ikke liker det.

Gjest Prebens søster
Skrevet

Vet du hva. Jeg er redd mange her inne ikke "hadde tålt trynet" mitt heller hvis de visste mer om meg. Jeg har også vært her en god stund.

Jeg kommer fra en "gammelrik" familie og er fra Oslo vest. For meg virker det som om hijab og "pannebånd" på ulike måter er likte lite akseptert her inne.

De innvandrerjentene jeg kjenner er uten unntak som deg. Riktignok bruker ingen av dem hijab, men de er frigjorte, har høy utdannelse (det er stort sett i skole/studie-sammeheng vi ble kjent) og en åpen dialog med sine ektemenn.

Likevel forstår jeg at folk har fordommer mot både din og min "gruppe". Men jeg synes ikke vi skal ta det personlig.

:)

Skrevet

Jeg har et problem med hijab. Fordi det representerer synet til diverse kvinneundertrykkende og barbariske regimer. Trur nordmenn flest har store problemer med å godta det der. Og jeg synes det er så enkelt som at de som flytter til landet vårt, bør respektere hvilken kultur og holdninger som ligger i ryggmargen vår. Muslimer generelt har jeg ikke noe problem med.

Forøvrig trur jeg du er et troll, men det er nå greit:-)

Skrevet

Godt sagt!

Skrevet

Jeg har et problem med hijab. Fordi det representerer synet til diverse kvinneundertrykkende og barbariske regimer. Trur nordmenn flest har store problemer med å godta det der. Og jeg synes det er så enkelt som at de som flytter til landet vårt, bør respektere hvilken kultur og holdninger som ligger i ryggmargen vår. Muslimer generelt har jeg ikke noe problem med.

Forøvrig trur jeg du er et troll, men det er nå greit:-)

har du kappa'n? :D

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nope.

Du kan jo ikke det, før jeg har fått mine 5 cm, ikke sant?

Skrevet

Du kan jo ikke det, før jeg har fått mine 5 cm, ikke sant?

Jeg har mere lyst til å gi deg mine 31,9.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har mere lyst til å gi deg mine 31,9.

Det var enda godt du ikke skrev dine "21,9", da hadde jeg mistenkt deg for å snakke om noe helt annet...

ikke nick i dag
Skrevet

Du burde stå fram med ditt egentlige nick, så hadde mange av oss sikkert fått endel å tenke på ;-) Dessuten er det utrolig viktig at muslimer som deg står fram som en motvekt til de muslimene vi hører om gjennom media osv.

Det tør jeg ikke... har gått ut med hvor jeg skal føde, hvilket fastlegekontor jeg går til etc... Tror jeg må lage meg et nytt nick hvis jeg skal fortsette på småbarnsforumet og graviditetsforumet. Jeg tror dessverre mange blir forutinntatte når de får vite sannheten om meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...