Gå til innhold

Trodde jeg hadde "venner" her inne...

Anbefalte innlegg

ikke nick i dag
Skrevet

I flere år bodde jeg i et annet land. Jeg gjorde ingenting for å skjule min norske bakgrunn.

Men jeg prøvde å "ta skikken dit jeg kom". Jeg hadde "stores" i vinduet, jeg vasket ikke bilen med vannslange, jeg slo av lyset straks jeg forlot et rom, jeg lot ikke nabobarna klatre i treet i hagen (de kunne jo falle ned), og jeg gikk ikke med bunad, ei helle Ludvig-sekk eller topplue.

En kan bidra til integrering eller en kan velge det motsatte. Uansett hvor dumt det er, er det plagg du velger å bruke blitt et symbol på en type islamsk kultur vi ikke liker her i vesten.

Hake- og solkorset er gamle nordiske tegn uten negativ symbolverdi. De er misbrukt av nazistene. Det henger med dem. Derfor brukes de ikke i dag. Det samme gjelder den gamle og fine nordiske hilsen "Heil og sæl". Den har blitt et symbol for noe vi tar avstand fra.

En kan velge å være prinsipiell, eller en kan velge å forholde seg til virkeligheten. Du bærer terroristenes symbol.

Er hijab terroristenes symbol? Hvorfor visste jeg ikke det? Kritne har drept mange gjeenom årene, det samme har jødene. Er det et terroristsymbol å gå med korset eller davidsstjernen rundt halsen?

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• musikeren

6

• Sør

5

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

ikke nick i dag
Skrevet

Jeg har et problem med hijab. Fordi det representerer synet til diverse kvinneundertrykkende og barbariske regimer. Trur nordmenn flest har store problemer med å godta det der. Og jeg synes det er så enkelt som at de som flytter til landet vårt, bør respektere hvilken kultur og holdninger som ligger i ryggmargen vår. Muslimer generelt har jeg ikke noe problem med.

Forøvrig trur jeg du er et troll, men det er nå greit:-)

Selvsagt måtte noen beskylde meg for å være et troll...

En muslimsk kvinne er jo selvfølgelig altfor kuet og undertrykket til å kunne skrive innlegg på DOL...

Skrevet

En muslimsk kvinne er jo selvfølgelig altfor kuet og undertrykket til å kunne skrive innlegg på DOL...

Men hvorfor i alle dager bruker du det? Om mannen din i tillegg er imot det? Du sier det er en del av din identitet. Javel... Men ideen må jo ha kommet en plass fra? Er det en form for oppmerksomhetsbehov?

frøken rosanna
Skrevet

Nå blir du veeeeeldig sjølhøytidlig o du ærbare muslimske kvinne. Gå med hijaben din du....ser ut som om du ikke tør å face verden og omgivelsene. Du er i Norge nå. Jeg går da for fanken ikke i lusekofta mi når jeg er i Kenya!

Skrevet

Hehe. Den der var dårlig! Litt for gjennomskubar. Du kan bedre enn det, trollet;-)

Skrevet

Synes rett og slett det høres ut som om DU har fordommer mot nordmenn jeg som skriver sånn... "Alle" hater meg fordi ditt og datt.. aldri svart på et innlegg av deg jeg, og aner ikke hvem du er. Men tror ikke det du skriver om deg allikevel, "alle" nordmenn, ja i den flokken er jeg og.

Lett for muslimer å rope at nordmenn har fordommer, men det går like mye den andre veien.

Skrevet

Det tør jeg ikke... har gått ut med hvor jeg skal føde, hvilket fastlegekontor jeg går til etc... Tror jeg må lage meg et nytt nick hvis jeg skal fortsette på småbarnsforumet og graviditetsforumet. Jeg tror dessverre mange blir forutinntatte når de får vite sannheten om meg.

Skjønner det...

Jeg var i starten her på dol, litt i villrede om jeg skulle røpe at jeg var døv. Vet at folk har mange forutinntatte meninger også omkring døve, om enn ikke på samme måte som manges holdninger rundt muslimer... Samtidig føler jeg at det at jeg har vært åpen, har gjort at barriærene mellom hørende/døve har blitt _litt_ mindre. Når dolere som "kjenner" meg møter en døv på gata, vil de kanskje ikke bli så usikre som de ellers muligens ville blitt? ;-)

Hvis du velger å stå fram med nicket ditt, tror jeg det aller mest vil virke positivt på den jevne doler. Men det er ditt valg og uansett hvilket valg du tar, så forstår jeg det!

Skrevet

*hehe*

Skrevet

Jeg har et problem med hijab. Fordi det representerer synet til diverse kvinneundertrykkende og barbariske regimer. Trur nordmenn flest har store problemer med å godta det der. Og jeg synes det er så enkelt som at de som flytter til landet vårt, bør respektere hvilken kultur og holdninger som ligger i ryggmargen vår. Muslimer generelt har jeg ikke noe problem med.

Forøvrig trur jeg du er et troll, men det er nå greit:-)

Jeg hadde nekta å gå med burka i Iran. Får da være grenser...

Skrevet

Hvis du havner i Iran en gang, kan du jo kanskje prøve bikini på stranden?

Skrevet

Du kan jo ikke det, før jeg har fått mine 5 cm, ikke sant?

Er du fornøyd med bare 5 cm??

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Er du fornøyd med bare 5 cm??

Nei, jeg foretrekker mye mer, men om han ikke har mer å by på, så...

Skrevet

Nei, jeg foretrekker mye mer, men om han ikke har mer å by på, så...

Så tar du det du får kanskje? Så nøden er du vel ikke:-)

Musikeren er stor, men det er i kjeften, så det blir nok ikke stort mer enn 5 cm på deg.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Så tar du det du får kanskje? Så nøden er du vel ikke:-)

Musikeren er stor, men det er i kjeften, så det blir nok ikke stort mer enn 5 cm på deg.

Jeg håper da endelig ikke at han er så hårete i kjeften...

Det er nok et mye uskyldigere trofé jeg hadde i tankene ;-)

Skrevet

I flere år bodde jeg i et annet land. Jeg gjorde ingenting for å skjule min norske bakgrunn.

Men jeg prøvde å "ta skikken dit jeg kom". Jeg hadde "stores" i vinduet, jeg vasket ikke bilen med vannslange, jeg slo av lyset straks jeg forlot et rom, jeg lot ikke nabobarna klatre i treet i hagen (de kunne jo falle ned), og jeg gikk ikke med bunad, ei helle Ludvig-sekk eller topplue.

En kan bidra til integrering eller en kan velge det motsatte. Uansett hvor dumt det er, er det plagg du velger å bruke blitt et symbol på en type islamsk kultur vi ikke liker her i vesten.

Hake- og solkorset er gamle nordiske tegn uten negativ symbolverdi. De er misbrukt av nazistene. Det henger med dem. Derfor brukes de ikke i dag. Det samme gjelder den gamle og fine nordiske hilsen "Heil og sæl". Den har blitt et symbol for noe vi tar avstand fra.

En kan velge å være prinsipiell, eller en kan velge å forholde seg til virkeligheten. Du bærer terroristenes symbol.

*applauderer*

Skrevet

Hijab er IKKE terroristenes symbol. Ærlig talt.

Ikke rart det blir krig her i verden når folk er så fordomsfulle som deg.

Skrevet

Hvis du havner i Iran en gang, kan du jo kanskje prøve bikini på stranden?

Det hadde jeg nok ikke gjort, nei - men kun fordi jeg hadde hadde vært redd for å bli drept. Heldigvis blir ikke burkadamer drept her i Norge, og så langt satser jeg sannelig på at vi ikke kommer heller ;-)

Jeg er forøvrig enig i at burka burde vært forbudt i Norge. Bruken av Hijab ser jeg ikke på som like problematisk. Det bør være en frivillig sak om man bruker hijab eller ikke - og jeg tror vi er flinke til å legge skylden på muslimske menn for at damene bruker hijab. De muslimske damene jeg kjenner til bruker hijab av ren og fri vilje. Jeg kjenner bl.a. en muslimsk familie der mannen er helt underkua av dama ;-)

Skrevet

"Etter å ha lest tråden om Unni Wikan, ser jeg at f. eks Solsikkefrø (som jeg har har mange koselige "samtaler" med her inne) egentlig vil at jeg skal pelle langt unna Norge."

Jeg beklager på det sterkeste hvis det var slik du oppfattet det! Unnskyld! ;(

Det jeg mente med at utlendigene skal pelle seg vekk, var at jeg syns de mennene som sier at vi kvinner oppfordrer til voldtekt hvis vi ikke dekker oss til, kan bare komme seg ut. Jeg har mange venner av forskjellig slag: jehovas vitner, human-etikere, kristne (og alle av extrem variant faktisk :) Men jeg respekterer dem, fordi de respekterer meg.

Hvis du ønsker å gå med hijab, så er det helt i orden. Men jeg ønsker ikke at muslimske kvinner innerst inne skal føle seg tvungen til det. Jeg er nemlig for kvinnefrigjøring og ønsker bare at du skal ha det godt!

Jeg beklager og unnskylder meg igjen! Jeg mente det bare litt sarkastisk, ikke bokstavelig! :(

Skrevet

Ja, den er jeg med på. Men det er forskjell på det og å sprade rundt i miniskjørt og bar mage:-)

Skrevet

Det er svært få som går med burka i Iran. De fleste går vestlig kledd med bare et silketørkle på hodet, så langt bak som mulig. Har akkurat vært der! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...