Gå til innhold

Trodde jeg hadde "venner" her inne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Likevel er jeg egentlig ikke velkommen her"

Gjør som jeg. Flytt dit hvor folk liker sånne som deg. Like barn leker best.

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• musikeren

6

• Sør

5

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest donaldine
Skrevet

"Likevel er jeg egentlig ikke velkommen her"

Gjør som jeg. Flytt dit hvor folk liker sånne som deg. Like barn leker best.

Hvor er det du har flyttet da?

Skrevet

Det var enda godt du ikke skrev dine "21,9", da hadde jeg mistenkt deg for å snakke om noe helt annet...

31,9 er sikkert kropstemperaturen. Bekymringsfullt nok det.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

31,9 er sikkert kropstemperaturen. Bekymringsfullt nok det.

Uff ja, hypotermi er alvorlig.

"Moderat hypotermi - 32-30 oCelsius

Føler seg søvning og kan ha paradoks varmefølelse der f.eks pasienten kler av seg. Langsommere pust og redusert bevissthet, men skjelver ikke fordi redusert oksygen til hjernen gir redusert bevissthet og opphør av skjelvingen."

Skjønt, redusert bevissthet kan forklare mange av de merkelige uttalelsene til musikeren.

Skrevet

I hvert fall vekk fra der bomiljøet ikke passer meg.

Noen flytter fra kulda, andre fra boligprisene, andre fra svigerforeldre, andre fra eksen.

Og noen flytter dit hvor de finner sin like.

hidi, the scorpion
Skrevet

Så lenge jeg kan se et smilende ansikt, om jeg skulle hilse på deg, så kan du kle deg med hva du vil for meg!

Så godt at sønnen din kan ha Nasse Nøff på genseren òg....

Skrevet

Jeg hadde nekta å gå med burka i Iran. Får da være grenser...

Kanskje du hadde brukt burka om menn er slik at du må det.

I store deler av verden kan ikke kvinner gå alene eller utildekket. Hvis du ikke liker å bli spyttet på, kastet stein på eller grundig befølt av fremmende menn på offentlig sted.

Noen eksempler: Små og store gutter kan finne på å dra ned trusa di og beføle deg hvis du går i skjørt. Gamle kjerringer spytter på deg. Unge og gamle menn roper etter deg og lager samleiebevegelser. Butikkeieren holder rundt deg så du kjenner "jernet" hans oppetter ryggen osv. om du skriker, får du ingen sympati.

Skrevet

Men det later til at flertallet her inne tror at "alle" muslimske damer f.eks. i Iran går med burka ;)

Burka er stort sett bare i S. Arabia, noen afrikanske kulturer, Afganistan og nord i Pakistan.

Burkaen blir av mange muslimer ansett som "bidat" dvs et påbud som trosser koranen og er forbudt. Koranen påbyr ikke noen spesiell påkledning, bare anstendig tildekking av begge kjønn.

Hos menn betyr det som regel fra livet til kneet.

Hos kvinner etter puberteten : bryster og fra livet ned til fotleddet. Bar mage er lov.

Noen bidat krever at kvinner skal være fullstendig tildekket. Bare øynene, foten og hånden kan være utildekket.

Skrevet

Jeg har flyttet 3 ganger på de siste 5 år. Men bare en gang pga bomiljøets "menneskelige elementer". Resten av ganske trivielle årsaker, bla plass og lokalt klima. Når det er 5 minus her, så er det 15 minus der jeg bodde før. Jeg hadde ikke bil, men rullende igloo :-)

Skrevet

De bruker da ikke burka i Iran?

Noen gjør vel det? Sikkert verre i f.eks. Afghanistan...

Skrevet

Burka er et afghansk plagg - en slags "bunad".

Med vennlig hilsen

Ok, så det brukes kun i Afghanistan?

I Egypt var det noen kvinner som brukte et burkalignende plagg. Svart, heldekkende kjole og tørkle som dekket alt, unntatt øynene. Det var helst de vakreste kvinnene som gikk med dette..

Skrevet

Kanskje du hadde brukt burka om menn er slik at du må det.

I store deler av verden kan ikke kvinner gå alene eller utildekket. Hvis du ikke liker å bli spyttet på, kastet stein på eller grundig befølt av fremmende menn på offentlig sted.

Noen eksempler: Små og store gutter kan finne på å dra ned trusa di og beføle deg hvis du går i skjørt. Gamle kjerringer spytter på deg. Unge og gamle menn roper etter deg og lager samleiebevegelser. Butikkeieren holder rundt deg så du kjenner "jernet" hans oppetter ryggen osv. om du skriker, får du ingen sympati.

Det er nok godt mulig jeg ikke hadde sett noen annen utvei da, ja.

Mye av den grunn tenker jeg at det ikke er et _forbud_ mot hijab eller burka som er veien å gå. Vi burde heller gå på mannens holdninger til kvinnen og lære dem at slike holdninger absolutt ikke er akseptert i Norge - og dette måtte håndheves strengt.

Skrevet

Ok, så det brukes kun i Afghanistan?

I Egypt var det noen kvinner som brukte et burkalignende plagg. Svart, heldekkende kjole og tørkle som dekket alt, unntatt øynene. Det var helst de vakreste kvinnene som gikk med dette..

Ja, egentlig kun i Afghanistan (og litt i grenseområdene), samt i flyktningeleirene.

Det du tenker på heter niqab. Begge er fæle plagg (for oss), men det gir oss ikke rett til å bestemme over hva andre skal ha på seg. Da gjør vi jo det samme som imamene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Burka er stort sett bare i S. Arabia, noen afrikanske kulturer, Afganistan og nord i Pakistan.

Burkaen blir av mange muslimer ansett som "bidat" dvs et påbud som trosser koranen og er forbudt. Koranen påbyr ikke noen spesiell påkledning, bare anstendig tildekking av begge kjønn.

Hos menn betyr det som regel fra livet til kneet.

Hos kvinner etter puberteten : bryster og fra livet ned til fotleddet. Bar mage er lov.

Noen bidat krever at kvinner skal være fullstendig tildekket. Bare øynene, foten og hånden kan være utildekket.

Ok, takk:-)

Skrevet

Det er nok godt mulig jeg ikke hadde sett noen annen utvei da, ja.

Mye av den grunn tenker jeg at det ikke er et _forbud_ mot hijab eller burka som er veien å gå. Vi burde heller gå på mannens holdninger til kvinnen og lære dem at slike holdninger absolutt ikke er akseptert i Norge - og dette måtte håndheves strengt.

Det er som i medisin, å behandle symptomer blir det ikke noe greie på.

Tildekkingen er bare et symptom på undertrykking. Den kan også komme fra kvinnene selv. Eldre kvinner har mye makt og mange av de de vil nok like å ha husslavene under kontroll. I Pakistan er det like mye svigermor som slår.... Jeg tipper kvinnelig rivalisering kan rendyrkes til undertrykking, like vel som mannens fysiske styrke kan gjøre det. Vi er flokkdyr og noe har vi vel arvet fra våre forfedre av mer primitiv opprinnelse.

Skrevet

Det som blir sagt er at prosenten som bruker burka og/eller hijab her er høyere enn den er i hjemlandet til folk. Jeg har hørt det av min marokkanse venninne som aldri hadde brukt hijab hjemme men ble presset til å bruke det etter å ha bodd her i flere år.

De andre marokkanske mennene sa at mannen hennes mistet ære og kvinnene mente at hun var umoralsk. Det var de samme kvinnene som ikke ville komme inn når jeg var på besøk hos henne. Så hun bruker nå hijab her men går med korte skjørt og ikke noe på hodet når hun er hjemme på ferie.

Når koloniene blir større, og fler kommer fra hjemlandet, så øker presset. Kvinner er født rivaler. Jeg tipper dette tidekkingsgreiene kommer like mye fra kvinner som menn, men at mennene sitter med nøkkelen til å la det endres. Så lenge jeg har hørt og sett om dette, så er det kvinner som debatterer det i private sammenhenger og hakker på sine venninner og søsken. De tar på seg hodepalgget og utøver makt. Mobbing.

Skrevet

Det er som i medisin, å behandle symptomer blir det ikke noe greie på.

Tildekkingen er bare et symptom på undertrykking. Den kan også komme fra kvinnene selv. Eldre kvinner har mye makt og mange av de de vil nok like å ha husslavene under kontroll. I Pakistan er det like mye svigermor som slår.... Jeg tipper kvinnelig rivalisering kan rendyrkes til undertrykking, like vel som mannens fysiske styrke kan gjøre det. Vi er flokkdyr og noe har vi vel arvet fra våre forfedre av mer primitiv opprinnelse.

Men tror du virkelig et forbud vil hjelpe? Stakkars kvinner som står mellom barken og veden. Hjemme blir de kanskje slått om de ikke ikler seg hijaben og ute blir de fengsla eller får bot om de har hijaben på seg....

hidi, the scorpion
Skrevet

Men tror du virkelig et forbud vil hjelpe? Stakkars kvinner som står mellom barken og veden. Hjemme blir de kanskje slått om de ikke ikler seg hijaben og ute blir de fengsla eller får bot om de har hijaben på seg....

Man skjønner etterhvert hvorfor regjering sender alle lovforslag på høring...! Det er for å fange opp alle ulemper og fordeler.

Det du sier her, kommer definitivt på siden for ulemper. Stakkars kvinner!

Skrevet

Noen gjør vel det? Sikkert verre i f.eks. Afghanistan...

Kvinner i Iran har måttet bruke en chador for å dekke seg til. (men den dekker ikke ansiktet, tror jeg) Det er den persiske utgaven av burkaen, som altså er afghansk. ;)

Skrevet

Kvinner i Iran har måttet bruke en chador for å dekke seg til. (men den dekker ikke ansiktet, tror jeg) Det er den persiske utgaven av burkaen, som altså er afghansk. ;)

Jeg lærer stadig nye ting her på dol :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...