Gå til innhold

Kikhoste Utbrudd på Stord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Har 2 døtre som begge er syke, den eldste på 3 år fikk først sykdommen og sykdommen har likt sykdomsforløp som kikhoste. Nå i dag sitter jeg med minste mann som er 9 månder, og har fått det samme sykdoms forløpet. I natt har jeg nesten ikke sovet, barnet hadde relativt høy feber, og hadde det ikke godt. Hoste kulene ender i brekninger/spye og blir verre og verre.

Men i dag fikk jeg vite at svigermor hadde hørt at det var flere med samme problemet når hun var på apoteket.

Legene som har sett på min eldste datter fant ikke ut hva som var gale så det ble konkludert med en virus infekskjon.

Jenta på 3 år er syk på ca. 6 uka nå. Og minsten er syk på ca. 3 uka nå.

Barnsyk dagene forsvinner fort ser jeg. Tror dere at jeg kan få Sykemelding for at ikke alle barn syk dagene i forbindelse med jobb blir brukt opp på denne sykdommen?

mvh

Rolf

Skrevet

Et barn på ni mnd må vel til lege ved mistanke om kikhoste. Vet at kikhoste kan være farlig for de minste, men er usikker på alder... Hos legen vil du kunne spørre om det med sykt-barn-dager.

Skrevet

Jeg klarte en gang å bli sykemeldt da ungen var syk, legen var enig i at jeg var utkjørt etter flere runder med sykdom på både henne og meg. Så selv om det var bare ungen som var syk akkurat da så ble jeg sykemeldt med sliten og nedkjørt som grunn.

Ellers er jeg enig med Togli, ta kontakt med lege!

Skrevet

Begge jentene mine har hatt kikhoste. De fikk det i romjula! Etter 2 ganger på legevakta fikk de endelig tatt de riktige blodprøvene,og det viste seg at de hadde kikhoste. Da fikk de Erymax.

Behandlingen kom sent, og legen sa at behandling burde starte innen 3 uker etter sykdomsutbrudd for at det skulle være noe hjelp i.

Eldstejenta på 6 ble raskt bra etter behandlingen, mens yngstejenta på 2 fremdeles ikke er helt bra. Hun har altså vært mer eller mindre syk i 6-7 uker nå.

Hadde jeg visst at det ble så langvarig hadde jeg nok fått meg sykmelding, men jeg har klart meg med goodwill fra min mor, sykt barn-dager og avspasering!

Så dersom du vet at det er kikhoste, vil jeg anbefale deg å sjekke om du kan få sykmelding. For å legge det puslespillet som jeg har gjort i så mange uker har vært på kanten slitsomt!!

God bedring;)

Skrevet

Er man sluttet å vaksinere mot kikhoste nå?

Jeg hadde selv en hard kikhoste før jeg kan huske; men noe senere begynte man å vaksinere ungene

Skrevet

Er man sluttet å vaksinere mot kikhoste nå?

Jeg hadde selv en hard kikhoste før jeg kan huske; men noe senere begynte man å vaksinere ungene

Begge mine er vaksinert mot kikhoste. Men vaksinen er ikke lenger sikker etter at barnet er ca 6-7 år. Det har vært snakk om at de skulle begynne med revaksinering av barna i 7-8 års-alderen.

Minstejenta på 2 er jo også vaksinert, men fikk det allikevel når søstern på 6 fikk det!

Så en kan jo spørre seg hvor sikker denne vaksinen er i det hele tatt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...