Gå til innhold

Aldersgrenser på utesteder - lovpålagt?

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg og en kamerat hadde en diskusjon her om dagen.

Som alle vet er det 18-årsgrense for kjøp av øl og vin, og 20-årsgrense for "sterkere saker". Utesteder som ikke selger sprit, de har da gjerne 18-årsgrense, mens de som selger sprit må ha 20-årsgrense.

Kameraten min påstår at utestedene står fritt til å slippe inn hvem som helst, uansett alder, så lenge de ikke kjøper/drikker alkoholen de er for unge til.

Jeg mener at det ikke er lov for dem å slippe inn mindreårige i det hele tatt, iallfall etter et visst tidspunkt.

Hvem har rett? Og om jeg har rett,- hvor finner jeg bevis? (Han er ganske sta ;))

Skrevet

Han har rett. Alle restauranter og hoteller har skjenkebevilling - og unga mine har da vært med masse.

Caloni Makaroni
Skrevet

Han har rett. Alle restauranter og hoteller har skjenkebevilling - og unga mine har da vært med masse.

Hm...crap :P

Men hvorfor nekter utestedene plent å slippe inn mindreårige da? Bare fordi de vet at de har null kontroll når folk først har sluppet inn døra?

Bakgrunnen for diskusjonen var at jeg sa at jeg og en del venner hadde støtt på problemer på en kafe med sjenkebevilgning, som nektet folk under 20 å komme inn etter kl. 18. Han mente da at kafeen på ingen måte hadde noen plikt til å passe på at de av oss som var under 20 ikke kom inn, men det var slik at de valgte det helt selv, og derfor nektet oss adgang.

Skrevet

Du tar nok dessverre feil. Det er for å slippe legitimasjons-kontroll ved bardisken.

Caloni Makaroni
Skrevet

Du tar nok dessverre feil. Det er for å slippe legitimasjons-kontroll ved bardisken.

Hmf :P Jaja...bra jeg ikke var så innmari standhaftig i den diskusjonen, da. Hadde vært verre om jeg hadde blitt skikkelig hissig og anklaget hans for å være stokk dum ;)

Gjest Persille
Skrevet

Han har rett.

Det skyldes blant annet at så fort mindreårige er innenfor dørene, så har stedet ansvar for at de ikke drikker.

De klarer ikke kontrollere om du handler til dem eller ikke - dermed er det smartere å nekte dem å komme inn, da slipper de alle de andre problemstillingene.

Caloni Makaroni
Skrevet

Han har rett.

Det skyldes blant annet at så fort mindreårige er innenfor dørene, så har stedet ansvar for at de ikke drikker.

De klarer ikke kontrollere om du handler til dem eller ikke - dermed er det smartere å nekte dem å komme inn, da slipper de alle de andre problemstillingene.

Ja..hmf...han har vel rett, da. Men ikke si det til ham, for da blir han så høy på pæra :P

Gjest Elextra
Skrevet

Hm...crap :P

Men hvorfor nekter utestedene plent å slippe inn mindreårige da? Bare fordi de vet at de har null kontroll når folk først har sluppet inn døra?

Bakgrunnen for diskusjonen var at jeg sa at jeg og en del venner hadde støtt på problemer på en kafe med sjenkebevilgning, som nektet folk under 20 å komme inn etter kl. 18. Han mente da at kafeen på ingen måte hadde noen plikt til å passe på at de av oss som var under 20 ikke kom inn, men det var slik at de valgte det helt selv, og derfor nektet oss adgang.

Så lenge de passer på hvem de selger alkohol til, kan de slippe inn hvem de vil.

De tjener lite penger på de yngste, derfor har de gjerne 20- eller til og med 23-årsgrense.

Gjest Persille
Skrevet

Ja..hmf...han har vel rett, da. Men ikke si det til ham, for da blir han så høy på pæra :P

Selvfølgelig ikke - det som sies på DOL, blir på DOL ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...