Gå til innhold

Låne eller ikke låne

Anbefalte innlegg

Gjest pengetull
Skrevet

Er det noe vi ofte er uenige om her i huset, så er det penger. Jeg er forsiktig med penger, han ser litt mer lett på det med forbruk og lån.

Nå ble jeg litt motvillig med på å bake inn et ekstralån på 50 000

i huslånet pga oppussing av hjemmet vårt. Han ringte til banken og ble lokket til å låne mer enn det.. Hun sa at vi kan få mer penger uten å låne, men de ligger der klar i tilfelle vi trenger mer. Altså vi kan be om å få tilgang på flere hundre tusen uten å bruke dem. Bankdamen sier det blir billigere enn å f eks ta opp et nytt lån den dagen vi evt trenger mer. F eks kan jo bilen ryke.

Jeg ble så usikker her, og litt irritert over at jeg ikke forutså at de 50 000 ble til mer. Jeg vet at han veldig lett vil bruke av de ekstra pengene, mens han mener sikkert jeg er kjip som ikke vil bruke dem.

Hva ville dere gjort? Er jeg litt pinglete med penger kanskje..

Skrevet

Jeg er i såfall like pinglete som deg. Jeg kunne tatt opp inntil f.eks. 30.000,- og hatt i bakhånd, men aldri i verden om jeg hadde tatt opp flere hundre tusen i lån, bare i tilfelle jeg fikk bruk for dem! Da gjør jeg det heller når den dagen kommer.

Skrevet

Banken gir dere ikke ekstra lån for å være snille med dere, og for at dere skal spare penger.

De gjør det selvsagt fordi de tjener på det.

Skrevet

Det dere har blitt tilbudt er nok en boligkreditt. Dvs. at dere fritt kan betale tilbake lånet som dere selv ønsker + at dere har lov til å låne opp til den grensa dere har blitt enige om.

Vi har også en slik kreditt, så jeg kan gå i banken i dag å få med meg 850.000,-.

Jeg synes det er praktisk, MEN jeg tror ikke det passer for alle. Man skal være veldig økonomisk bevist.

Gjest pengetull
Skrevet

Banken gir dere ikke ekstra lån for å være snille med dere, og for at dere skal spare penger.

De gjør det selvsagt fordi de tjener på det.

Det sa jeg også - at de "gir" oss de pengene fordi de håper vi skal bruke dem, slik at de tjener mer penger på at vi har lån.

Skrevet

Jeg er i såfall like pinglete som deg. Jeg kunne tatt opp inntil f.eks. 30.000,- og hatt i bakhånd, men aldri i verden om jeg hadde tatt opp flere hundre tusen i lån, bare i tilfelle jeg fikk bruk for dem! Da gjør jeg det heller når den dagen kommer.

Man tar ikke opp lånet, men får innvilget en kreditt. Det koster ingenting å bare ha liggende der.

Jeg har det, og synes det er helt greit. Vi er veldig økonomiske, så det er ingen fare for missbruk her i huset.

Gjest pengetull
Skrevet

Etter hva jeg forsto er det ikke å betrakte som et lån, men vi kan ta ut penger hvis vi trenger noe. Det vi evt tar ut blir bakt inn i lånet vi allerede har.

Gjest Elextra
Skrevet

Boligkreditt slik hun nevner er ikke så dumt, forutsatt at man har kontroll på økonomien og ikke lar seg friste til å bruke mer av kreditten enn man må.

Høres ikke fornuftig ut med slik kreditt når mannen din tar så lett på det å låne som han gjør. Det skal jo betales tilbake.

Gjest pengetull
Skrevet

Det dere har blitt tilbudt er nok en boligkreditt. Dvs. at dere fritt kan betale tilbake lånet som dere selv ønsker + at dere har lov til å låne opp til den grensa dere har blitt enige om.

Vi har også en slik kreditt, så jeg kan gå i banken i dag å få med meg 850.000,-.

Jeg synes det er praktisk, MEN jeg tror ikke det passer for alle. Man skal være veldig økonomisk bevist.

Jeg er veldig økonomisk av meg, så det kan fungere om han ikke legger press på meg. Han er flink til å argumentere godt for ting vi bare _må_ ha. Jeg har glede av å spare til slike ting, men han må ha det med en gang.

Så dette fungerer fint hos dere..? Er dere like flinke med penger begge to?

Skrevet

Jeg er veldig økonomisk av meg, så det kan fungere om han ikke legger press på meg. Han er flink til å argumentere godt for ting vi bare _må_ ha. Jeg har glede av å spare til slike ting, men han må ha det med en gang.

Jeg er økonomisjefen i huset, og han føyer seg om jeg mener noe. Ettersom han har hatt en veldig bra inntekt et par års tid har vi brukt mye penger på lånet, og er nå nesten gjeldsfrie. (Har latt litt stå igjen for å beholde kreditten som frihet)

Men vi har vært veldig enige om å prioritere lånet høyt selv om vi også har unnet oss ferier. Ellers bruker vi svært lite penger.

Skrevet

Dette er ikke så uvanlig lån for tiden. Men det krever at dere har svært god styring på økonomien deres. Det er forferdelig fort gjort å låne til noe annet, fordi slike behov har man jo nesten hele tiden. I alle fall hvis tilgangen til penger er så lett.

I og med at han er litt lettvinn med penger, så ville ikke jeg ha gått med på noe sånt, hvis ikke du har full styringsrett da.

Men da blir det vel hele tiden krangling om å ta ut mer penger. Faren er at dere en dag sitter der med flere hundre tusen i lån som dere føler ikke er brukt til noe fornuftig.

Skrevet

Etter hva jeg forsto er det ikke å betrakte som et lån, men vi kan ta ut penger hvis vi trenger noe. Det vi evt tar ut blir bakt inn i lånet vi allerede har.

Det blir ikke betraktet som lån før den dagen dere velger å ta ut pengene. Men det er her fallgruben ligger, det er fort gjort å finne slike behov, når tilgangen til penger er så lett.

Gjest tooblond
Skrevet

Alltid greit å vite at man har enkel tilgang på penger om en skulle trenge noe. Men jeg har inntrykk av at du engster deg over din manns manglende økonomiske sans. Hvis du tror han vil benytte denne kreditten til å presse igjennom unødvendige innkjøp bare fordi han ikke greier å styre seg så synes jeg ikke du skal gå med på det.

Typisk salgsargument fra banken om at pengene er tilgjengelige hvis dere får bruk for dem, pengene er vel like tilgjengelige om dere søker om lån senere om dere skulle trenge det? Hvis dere ikke vil få innvilget lån senere må jo det da være fordi banken på det tidspkt. anser dere for å ha dårlig betalingsevne, og da bør dere ikke låne i det hele tatt.

Kjipt når man ikke er enige om økonomi:-(

Gjest vi er lånefolk
Skrevet

Flexilån er kjempebra!

Vi har en stor reserve i banken og velger selv om vi vil bruke det.

Men nå er vi begge noenlunde oppegående og fornuftige mennesker når det gjelder økonomi. Ellers så hadde vi ikke hatt det.

Men vi har også en filosofi om at så lenge huset er mye mer verdt enn det vi har i totale lån så bruker vi litt ekstra på oss selv nå midtveis i livet. Det er nå ungene er små og vi trenger stor bil, mye duppeditter i hjemmet vårt osv.

Vi har tatt dette valget istedenfor å ha flust med penger når vi er pensjonister. Har altfor mange i nær familie som er "rike" så de kunne ha reist mye og kost seg med sine penger, men som har fått kroniske sykdommer av forskjellige arter og som gjør at de ikke kan kose seg slik som tanken deres var tidligere.

Og hva er da vitsen ved å spinke og spare når man er friske og spreke og bare midtveis i livet? Skal man ha det så trangt at ferieturen må ofres nå fordi man skal være gjeldfrie når man er 65 år?

Dette er både jeg og min mann enige på heldigvis så vi lever nå mens alle i familien er friske og spreke og får masse inspirasjon slik at vi kan møte alderdommen på gamlehjemmet og tenke tilbake på alt man gjorde som man hadde lyst til.

Gjest Elextra
Skrevet

Flexilån er kjempebra!

Vi har en stor reserve i banken og velger selv om vi vil bruke det.

Men nå er vi begge noenlunde oppegående og fornuftige mennesker når det gjelder økonomi. Ellers så hadde vi ikke hatt det.

Men vi har også en filosofi om at så lenge huset er mye mer verdt enn det vi har i totale lån så bruker vi litt ekstra på oss selv nå midtveis i livet. Det er nå ungene er små og vi trenger stor bil, mye duppeditter i hjemmet vårt osv.

Vi har tatt dette valget istedenfor å ha flust med penger når vi er pensjonister. Har altfor mange i nær familie som er "rike" så de kunne ha reist mye og kost seg med sine penger, men som har fått kroniske sykdommer av forskjellige arter og som gjør at de ikke kan kose seg slik som tanken deres var tidligere.

Og hva er da vitsen ved å spinke og spare når man er friske og spreke og bare midtveis i livet? Skal man ha det så trangt at ferieturen må ofres nå fordi man skal være gjeldfrie når man er 65 år?

Dette er både jeg og min mann enige på heldigvis så vi lever nå mens alle i familien er friske og spreke og får masse inspirasjon slik at vi kan møte alderdommen på gamlehjemmet og tenke tilbake på alt man gjorde som man hadde lyst til.

Mange tenkte som deg på 80-tallet, og ble sittende med mer gjeld enn huset var verd etter krakket.

Nå tror jeg ikke slikt krakk skjer igjen, men etter å ha hatt venner som gikk i denne fellen, vil i hvertfall jeg passe meg for å ha mye gjeld.

Skrevet

Du er ingen pingle. Familieøkonomien er faktisk utrolig viktig. Og å være forsiktig med penger er veldig viktig!

Jeg har selv en mann som er glad i å bruke penger. Han er glad for at jeg holder igjen, og ser selv at det er nødvendig fra tid til annen (men du, så fornærmet han kan bli før han får tenkt seg om!).

Skrevet

Jeg skjønner godt din bekymring. Kan dere ikke få til en ordning med banken der dere begge må skrive under for å få ta ut noe av det beløpet? Altså at ikke en av dere kan ta ut uten den andres underskrift. Et så stort beløp bør beskyttes mot "impuls-kjøp".

Gjest vi er lånefolk
Skrevet

Mange tenkte som deg på 80-tallet, og ble sittende med mer gjeld enn huset var verd etter krakket.

Nå tror jeg ikke slikt krakk skjer igjen, men etter å ha hatt venner som gikk i denne fellen, vil i hvertfall jeg passe meg for å ha mye gjeld.

Vi låner jo ikke mer enn hva vi kan betjene med våre egne lønninger hvis det skulle bli noe krakk som du sier. Også renten vil vi klare selvom den går opp i tredobbelt av det den er i dag. Så jeg vil vel si at hos oss så er det rimelig safe. Og i tillegg så er huset blitt doblet i verdi og det skal mye til for at det faller ned til det vi kjøpte det for den gangen. Og lånet vil aldri overstige mer enn ca. 60 % av husverdien. Det hjelper jo banken med å orden opp i.

Gjest kalinka45
Skrevet

Dette er ikke så uvanlig lån for tiden. Men det krever at dere har svært god styring på økonomien deres. Det er forferdelig fort gjort å låne til noe annet, fordi slike behov har man jo nesten hele tiden. I alle fall hvis tilgangen til penger er så lett.

I og med at han er litt lettvinn med penger, så ville ikke jeg ha gått med på noe sånt, hvis ikke du har full styringsrett da.

Men da blir det vel hele tiden krangling om å ta ut mer penger. Faren er at dere en dag sitter der med flere hundre tusen i lån som dere føler ikke er brukt til noe fornuftig.

Jeg liker ikke ta opp lån på alt mulig, det er bedre å heller spare opp til det man ønsker. Spar fast på en egen konto, så kan du heller låne fra din egen sparekonto om det er noe du trenger.

Gjest pengetull
Skrevet

Jeg er økonomisjefen i huset, og han føyer seg om jeg mener noe. Ettersom han har hatt en veldig bra inntekt et par års tid har vi brukt mye penger på lånet, og er nå nesten gjeldsfrie. (Har latt litt stå igjen for å beholde kreditten som frihet)

Men vi har vært veldig enige om å prioritere lånet høyt selv om vi også har unnet oss ferier. Ellers bruker vi svært lite penger.

Jeg er også den styrer økonomien, og jeg synes det er en ansvarsfull jobb. Han er langt fra uansvarlig, men han har dyr smak og vil ta snarveier til ting han mener vi behøver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...