Gå til innhold

Låne eller ikke låne

Anbefalte innlegg

Gjest pengetull
Skrevet

Jeg skjønner godt din bekymring. Kan dere ikke få til en ordning med banken der dere begge må skrive under for å få ta ut noe av det beløpet? Altså at ikke en av dere kan ta ut uten den andres underskrift. Et så stort beløp bør beskyttes mot "impuls-kjøp".

Blir det lån må vi uansett begge skrive under, men han er heldigvis ikke slik som henter penger uten å informere meg først. At han kommer til å presse meg er noe annet.

Gjest pengetull
Skrevet

Boligkreditt slik hun nevner er ikke så dumt, forutsatt at man har kontroll på økonomien og ikke lar seg friste til å bruke mer av kreditten enn man må.

Høres ikke fornuftig ut med slik kreditt når mannen din tar så lett på det å låne som han gjør. Det skal jo betales tilbake.

Han er ikke uansvarlig, men ser litt lett på det, ja. For meg gir deg trygghet å spare før vi kjøper. Jeg liker ikke tanken på å ha penger stående på lur, for jeg er litt redd for at han får mange behov når det er så enkelt å hente penger. Å bruke sparepenger er fint, men ikke lånepenger.

Gjest pengetull
Skrevet

Dette er ikke så uvanlig lån for tiden. Men det krever at dere har svært god styring på økonomien deres. Det er forferdelig fort gjort å låne til noe annet, fordi slike behov har man jo nesten hele tiden. I alle fall hvis tilgangen til penger er så lett.

I og med at han er litt lettvinn med penger, så ville ikke jeg ha gått med på noe sånt, hvis ikke du har full styringsrett da.

Men da blir det vel hele tiden krangling om å ta ut mer penger. Faren er at dere en dag sitter der med flere hundre tusen i lån som dere føler ikke er brukt til noe fornuftig.

Jeg styrer økonomien, og han vil ikke bruke penger uten å spørre meg, men diskusjoner vil det nok bli. Tror jeg da.. Jeg er ikke helt sikkert. Vi har ikke hatt slike lån før.

Gjest pengetull
Skrevet

Alltid greit å vite at man har enkel tilgang på penger om en skulle trenge noe. Men jeg har inntrykk av at du engster deg over din manns manglende økonomiske sans. Hvis du tror han vil benytte denne kreditten til å presse igjennom unødvendige innkjøp bare fordi han ikke greier å styre seg så synes jeg ikke du skal gå med på det.

Typisk salgsargument fra banken om at pengene er tilgjengelige hvis dere får bruk for dem, pengene er vel like tilgjengelige om dere søker om lån senere om dere skulle trenge det? Hvis dere ikke vil få innvilget lån senere må jo det da være fordi banken på det tidspkt. anser dere for å ha dårlig betalingsevne, og da bør dere ikke låne i det hele tatt.

Kjipt når man ikke er enige om økonomi:-(

Ja, du beskriver i grunnen situasjonen som den er. Han vil legge press på meg. På den ene siden sier han jeg er redd for å bruke penger, på den andre siden bruker han gode argumenter. Og jeg vil bevare husfreden samtidig som jeg vil ha det trygt økonomisk. Jeg er redd pengebruken skal skli ut.

Gjest pengetull
Skrevet

Flexilån er kjempebra!

Vi har en stor reserve i banken og velger selv om vi vil bruke det.

Men nå er vi begge noenlunde oppegående og fornuftige mennesker når det gjelder økonomi. Ellers så hadde vi ikke hatt det.

Men vi har også en filosofi om at så lenge huset er mye mer verdt enn det vi har i totale lån så bruker vi litt ekstra på oss selv nå midtveis i livet. Det er nå ungene er små og vi trenger stor bil, mye duppeditter i hjemmet vårt osv.

Vi har tatt dette valget istedenfor å ha flust med penger når vi er pensjonister. Har altfor mange i nær familie som er "rike" så de kunne ha reist mye og kost seg med sine penger, men som har fått kroniske sykdommer av forskjellige arter og som gjør at de ikke kan kose seg slik som tanken deres var tidligere.

Og hva er da vitsen ved å spinke og spare når man er friske og spreke og bare midtveis i livet? Skal man ha det så trangt at ferieturen må ofres nå fordi man skal være gjeldfrie når man er 65 år?

Dette er både jeg og min mann enige på heldigvis så vi lever nå mens alle i familien er friske og spreke og får masse inspirasjon slik at vi kan møte alderdommen på gamlehjemmet og tenke tilbake på alt man gjorde som man hadde lyst til.

Vi har i dag boliglån på ca 800 000. Boligen er verdt noe mellom 2 og 3 mill. Du synes det er ok å låne da?

Gjest pengetull
Skrevet

Du er ingen pingle. Familieøkonomien er faktisk utrolig viktig. Og å være forsiktig med penger er veldig viktig!

Jeg har selv en mann som er glad i å bruke penger. Han er glad for at jeg holder igjen, og ser selv at det er nødvendig fra tid til annen (men du, så fornærmet han kan bli før han får tenkt seg om!).

Ja, sånn er det her også. Han blir av og til så fornærmet når jeg ikke er enig med han, mens andre ganger takker han meg for at jeg styrer økonomien så bra. En av hans merkelige ideer gikk ut på å rive ned garasjen, og bygge den opp igjen for å få den større. Ikke noe billig prosjekt, heldigvis er det temaet dødt for tiden ;)

Gjest lånetager
Skrevet

Kommer an på hvor mye huslån dere har ....

Da vi hadde tre år igjen på huselånet lånte vi litt penger for å kjøpe inn endel som vi følte vi hadde ønsket oss leeeeenge, du verden som vi koste oss de dagene vi var ute å shoppet :). Vi brukte ikke opp alle pengene, satt resten inn på sparekontoen, den har ikke vært tom siden, så vi følte vi kom oss litt ovenpå økonomisk med dette "sidespranget" vårt.

Nå er vi der vi var igjen på huslånet, og skal låne masse penger for å bygge på huset og pusse opp, gleder meg :).

Skrevet

Jeg er også den styrer økonomien, og jeg synes det er en ansvarsfull jobb. Han er langt fra uansvarlig, men han har dyr smak og vil ta snarveier til ting han mener vi behøver.

Det kan være litt skummelt. Tror i hvertfall dere bør sette dere ned og diskutere hvilke "kjøreregler" dere skal ha for en slik kreditt.

Skrevet

Jeg liker ikke ta opp lån på alt mulig, det er bedre å heller spare opp til det man ønsker. Spar fast på en egen konto, så kan du heller låne fra din egen sparekonto om det er noe du trenger.

Klarer man å spare opp til det man skal kjøpe så er jo det, det beste. Du er tydeligvis økonomisk av deg:-)

Lån i seg selv er jo greit nok, bare det er innenfor rammene man klarer, med et lite buffer for økt rent.

Skrevet

Jeg styrer økonomien, og han vil ikke bruke penger uten å spørre meg, men diskusjoner vil det nok bli. Tror jeg da.. Jeg er ikke helt sikkert. Vi har ikke hatt slike lån før.

Faren er at du vil føle et stort press fordi han vil kjøpe og du ikke. Det er svært lett tilgang til disse pengene og kjøpelysten blir stor.

Bra du er økonomisk:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Han er ikke uansvarlig, men ser litt lett på det, ja. For meg gir deg trygghet å spare før vi kjøper. Jeg liker ikke tanken på å ha penger stående på lur, for jeg er litt redd for at han får mange behov når det er så enkelt å hente penger. Å bruke sparepenger er fint, men ikke lånepenger.

Det er menneskelig å ønske å bruke penger som er lett tilgjengelig, enten de er lånte eller oppsparte. Når det er noe man ønsker seg som man synes man trenger, er det fort gjort å tenke at det er lurere å kjøpe i dag enn å vente...

Med mindre man hadde en VELDIG klar avtale om at pengene ikke skulle brukes, ville jeg ikke hatt slik kreditt som du snakker om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...