Gå til innhold

Skjønner du dette med omreg.avg?

Anbefalte innlegg

Gjest Pontiac
Skrevet

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=71008&parentid=66256&epslanguage=NO

I linken her ligger pdf.skriv om regler ved omreg.avg.

Vet ikke helt om jeg skjønner alt helt rett, men mulig jeg er litt engstelig, for jeg vil helst ha alt i orden ved oppmøte på trafikkstasjonen.

Jeg vil gjerne ordne alle papirer på forhånd slik at jeg får bilen midlertidig registrert på meg til de ordentlige papirene kommer.

Jeg skjønner det slik at de foretrekker at en får betalingslapp av dem, men at en kan for ekslempel fylle ut en giro, betale den på post eller i bank, få kvittering på giroen og så levere den som nå er god nok?

På giroen bør det stå: "omregavg." "bilkjennetegn", " understellsnummer"

Har jeg forstått riktig?

Skrevet

Gadd ikke å lese _det_ lange pdf-vedlegget;-)

Men hva er det egentlig du skal gjøre?

Vi kjøpte ny bruktbil for ikke så lenge siden, og fylte bare ut salgsmelding og sendte inn. Mottok så giro på omreg.avg., og når den var betalt fikk vi nytt vognkort.

Enkelt & greit, og trengte ikke å fly på trafikkstasjon osv. Hvorfor vil/må du egentlig det?

Gjest Pontiac
Skrevet

Gadd ikke å lese _det_ lange pdf-vedlegget;-)

Men hva er det egentlig du skal gjøre?

Vi kjøpte ny bruktbil for ikke så lenge siden, og fylte bare ut salgsmelding og sendte inn. Mottok så giro på omreg.avg., og når den var betalt fikk vi nytt vognkort.

Enkelt & greit, og trengte ikke å fly på trafikkstasjon osv. Hvorfor vil/må du egentlig det?

Jeg hadde planlagt det på den måten for at selger skulle få pengene sine fortest mulig.

Men selger er så etter boka og noe surrete så nå tror jeg nesten jeg får kjøre lik linje selv.

Gidder ikke bruke mange timer i telefonen og dager på å kjøre rundt for å ordne ting og tang til selgers beste.

Skal ting gå helt etter boka så får det kanskje gjøre det fra min side også.

Og det menes å gjøre ting som du beskriver er vanlig og som de fleste gjør, la ting gå sin gang.

Så får selger heller vente på pengene sine.

:)

Skrevet

Jeg hadde planlagt det på den måten for at selger skulle få pengene sine fortest mulig.

Men selger er så etter boka og noe surrete så nå tror jeg nesten jeg får kjøre lik linje selv.

Gidder ikke bruke mange timer i telefonen og dager på å kjøre rundt for å ordne ting og tang til selgers beste.

Skal ting gå helt etter boka så får det kanskje gjøre det fra min side også.

Og det menes å gjøre ting som du beskriver er vanlig og som de fleste gjør, la ting gå sin gang.

Så får selger heller vente på pengene sine.

:)

Hvorfor skulle ikke selger få bilen uten at du har fikset omregistrering?

Hadde da aldri gitt deg bilen, uten å få penger samtidig.

Skrevet

Når du kjøper en bruktbil mÅ den omregistreres. Dette er en avgift som går rett til staten, og er avhengig av bilens alder og vekt. Se her:

http://www.finn.no/finn/gojsp/vertical/car/about_registration.jsp?template=templates/searchwidetemplate.jsp

Ca 6000 for en ti år gammel Mercedes E klasse, altså. (mener å huske at det var denne typen bil du skulle kjøpe): Disse pengene har selger ikke noe med.

I tillegg må du betale årsavgift hvis ikke annet er avtalt med selger; kr 2915,-.

Når du møter på Trafikkstasjonen første gang, må du ha med deg salgsmelding (denne er en del av vognkortet som signeres av både selger og kjøper) Da får du utregnet omreg. avgift nøyaktig for den aktuelle bilen. Så må du gå til en bank og betale inn nøyaktig dette beløpet og få en kvittering.

Først når du kan vise denne kvitteringen på Trafikkstasjonen, får du et midlertidig vognkort. Etterhvert kommer det endelige vognkortet i posten.

Lykke til!

Mannen til

Gjest Pontiac
Skrevet

Når du kjøper en bruktbil mÅ den omregistreres. Dette er en avgift som går rett til staten, og er avhengig av bilens alder og vekt. Se her:

http://www.finn.no/finn/gojsp/vertical/car/about_registration.jsp?template=templates/searchwidetemplate.jsp

Ca 6000 for en ti år gammel Mercedes E klasse, altså. (mener å huske at det var denne typen bil du skulle kjøpe): Disse pengene har selger ikke noe med.

I tillegg må du betale årsavgift hvis ikke annet er avtalt med selger; kr 2915,-.

Når du møter på Trafikkstasjonen første gang, må du ha med deg salgsmelding (denne er en del av vognkortet som signeres av både selger og kjøper) Da får du utregnet omreg. avgift nøyaktig for den aktuelle bilen. Så må du gå til en bank og betale inn nøyaktig dette beløpet og få en kvittering.

Først når du kan vise denne kvitteringen på Trafikkstasjonen, får du et midlertidig vognkort. Etterhvert kommer det endelige vognkortet i posten.

Lykke til!

Mannen til

Takk for langt svar :)

Det var ikke en E-klasse men skitt au ;)

Jeg kan hele baletten med hvordan ting virker, men selger har vært så "hysterisk" rundt dette med pengene så det har vært mye telefoner rundt det.

Jeg har lånebevis på akkurat den bilen som jeg har vist selger. Alikavel måtte "min" saksbehandler forsikre "hennes" saksbehandler om at hun fikk pengene når vi skrev kontrakt (begge bruker samme bank)

Så da ble vi enige om å singnere kontrakten og maile den mellom oss og til sist sende den i banken.

Så skulle vi møtes. For da at hun skulle få pengene raskest mulig sa jeg at jeg kunne levere alle papirene på biltilsynet med en gang, også eierskiftet, som jeg vet selger egentlig skal levere.

Og det sa hun var greit.

I det hele tatt har hun vært enig i mye og for hver gang hun ringer noen så skifter hun mening, det har laget en god del merarbeid for meg.

Jeg stressa slik for at hun skulle få pengene fortest mulig men har nå sakt til henne at vi får la salget gå sin gang.

Hvis jeg tar med bilen i kveld så leverer hun salgsmelding i morgen, jeg sitter bare å venter til den og omregavg. kommer i posten etter tre til fem dager og så må jeg levere alt i banken.

Jeg har kun stresset for henne jeg, det er helt ok for meg å la ting gå sin "vante" gang for å si det sånn.

Gjest Pontiac
Skrevet

Hvorfor skulle ikke selger få bilen uten at du har fikset omregistrering?

Hadde da aldri gitt deg bilen, uten å få penger samtidig.

Det er nå ikke helt sånn da skjønner jeg deg rett.

Selger var enig i at vi etter å ha mailet kontrakten til banken så skulle jeg levere resten av papirene på biltilsynet samme dag eller på morgenen dagen etterpå (avh. av når vi hentet bilen) for å hun skulle få pengene raskest mulig.

Men nå er jeg så lei av meningsskifte og ringing og rot at jeg har sakt at ting får gå sin "vante" gang.

Tar vi bilen så får hun levere eierskifte og så venter jeg til omreg til alt kommer i posten etter tre til fem dager.

Skrevet

Ble litt forvirret over hva som er problemet, så kanskje jeg ikke svarer på det du egentlig lurer på.

Har du fått salgsmelding på bilen og gjenpart av del 2 så kan du betale selger.

Salgsmeldingen leverer du umiddelbart til biltilsynet.

Der ber du også om giro for å betale reg. avgiften. Denne betaler du på posten og tar med deg kvitteringen til biltilsynet. Men du må huske på å ordne med forsikring på bilen først også, de sender beskjed via data til biltilsynet på at dette er i orden.

Er ikke årsavgiften betalt så må du sørge for det også først.

Med andre ord, det er ikke nødvendig å registrere bilen på deg selv før du betaler selger av bilen, det er nok med salgsmelding og del 2 av vognkortet.

Bilen kan du la stå uregistret så lenge du måtte ønske etter et kjøp.

Skrevet

Det er nå ikke helt sånn da skjønner jeg deg rett.

Selger var enig i at vi etter å ha mailet kontrakten til banken så skulle jeg levere resten av papirene på biltilsynet samme dag eller på morgenen dagen etterpå (avh. av når vi hentet bilen) for å hun skulle få pengene raskest mulig.

Men nå er jeg så lei av meningsskifte og ringing og rot at jeg har sakt at ting får gå sin "vante" gang.

Tar vi bilen så får hun levere eierskifte og så venter jeg til omreg til alt kommer i posten etter tre til fem dager.

Hos oss fikk selger pengene samtidig som vi fikk bilen, og samtidig ble det innsendt eierskiftepapirer.

Skrevet

Takk for langt svar :)

Det var ikke en E-klasse men skitt au ;)

Jeg kan hele baletten med hvordan ting virker, men selger har vært så "hysterisk" rundt dette med pengene så det har vært mye telefoner rundt det.

Jeg har lånebevis på akkurat den bilen som jeg har vist selger. Alikavel måtte "min" saksbehandler forsikre "hennes" saksbehandler om at hun fikk pengene når vi skrev kontrakt (begge bruker samme bank)

Så da ble vi enige om å singnere kontrakten og maile den mellom oss og til sist sende den i banken.

Så skulle vi møtes. For da at hun skulle få pengene raskest mulig sa jeg at jeg kunne levere alle papirene på biltilsynet med en gang, også eierskiftet, som jeg vet selger egentlig skal levere.

Og det sa hun var greit.

I det hele tatt har hun vært enig i mye og for hver gang hun ringer noen så skifter hun mening, det har laget en god del merarbeid for meg.

Jeg stressa slik for at hun skulle få pengene fortest mulig men har nå sakt til henne at vi får la salget gå sin gang.

Hvis jeg tar med bilen i kveld så leverer hun salgsmelding i morgen, jeg sitter bare å venter til den og omregavg. kommer i posten etter tre til fem dager og så må jeg levere alt i banken.

Jeg har kun stresset for henne jeg, det er helt ok for meg å la ting gå sin "vante" gang for å si det sånn.

Høres ut som en rar kjerring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...