Gå til innhold

Tenk deg om før du skriver under!

Anbefalte innlegg

Gjest kalinka45
Skrevet

Jeg har vært litt uheldig. Det ene er at jeg har skrevet under som medansvarlig for et lån. Dette skjedde da jeg fortsatt bodde hos min samboer og alt så rosenrødt ut. Det skulle ikke være noe ansvar for min side, det var kun en ren formalitet ble jeg fortalt.

Så ble det slutt og jeg flyttet ut. Nå får jeg vite at det er ikke bare og bare å komme seg ut av denne avtalen, for har jeg signert så har jeg signert!

Dette syns jeg er litt rart, det er jo ikke naturlig at man fortsatt etter et samlivsbrudd skal stå ansvarlig for en annens gjeld?

Så var det sak nr to. Jeg godtok å stille huset mitt som sikkerhet til min datter da hun skulle kjøpe seg leilighet. Etter samlivsbruddet med min samboer – han hadde kun bodd hos meg et par år, og hadde ikke kjøpt seg inn i leiligheten heldigvis…. så tenkte jeg å selge huset og heller kjøpe meg leilighet da jeg føler jeg ikke helt har behov for et hus nå når jeg er alene.

Det er bare det at min datter som sagt har stilt sikkerhet i mitt hus.

Hvilke følger vil det få? Kan jeg overføre sikkerheten jeg stilte i huset til den nye leiligheten jeg evnt. kjøper, eller følger sikkerheten huset til den som kjøper det? Eller kan jeg ikke selge huset?

Har dere noen ideer om hvordan jeg kommer ut av disse to vanskelig situasjonene,

medansvarlig for lån hos en eks og det å ha stilt sikkerhet i sitt hus for sin datters nye leilighet – og nå ønsker jeg altså å selge det. Jeg føler jeg får så tvetydige svar fra banken.

Hva mener dere jeg bør gjøre?

Gjest ikke nick på denne
Skrevet

Jeg står også oppført som medansvarlig for lånet, selv om det er samboeren sitt lån. Ifølge banken så var det bare en formalitet som ville opphøre dersom det skulle bli slutt.

Gjest kalinka45
Skrevet

Jeg står også oppført som medansvarlig for lånet, selv om det er samboeren sitt lån. Ifølge banken så var det bare en formalitet som ville opphøre dersom det skulle bli slutt.

Vi får håpe på det. Hun jeg snakket med hørtes veldig snerpete ut og sa at hadde jeg signert så hadde jeg signert...

Men det får da være måte på. ER jo litt rart å være ansvarlig for lån til en man ikke har kontakt med.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg synes det høres rart ut om det bare skulle være en formalitet å skrive under som medansvarlig på et lån.

En venn av meg måtte fortsette å betale på lånet til ekssamboerens leilighet flere år etter at det var slutt.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg vil tro at din ekssamboer må refinansiere lånet, slik at han får en ny kontrakt der han står som ansvarlig alene.

Går det ikke i samme bank, så må han ta opp lån i en annen.

Skrevet

Jeg synes det høres rart ut om det bare skulle være en formalitet å skrive under som medansvarlig på et lån.

En venn av meg måtte fortsette å betale på lånet til ekssamboerens leilighet flere år etter at det var slutt.

"En venn av meg måtte fortsette å betale på lånet til ekssamboerens leilighet flere år etter at det var slutt."

Og dermed synes jeg faktisk at jeg _hører_ de to ulve-ulene du forårsaket hos de to nickene over ;-)

Gjest ikke nick på denne
Skrevet

Da vi var i banken, måtte jeg skrive på jeg også for ellers ville ikke inntekten være høy nok.

Vi spurte om hva som ville skje dersom det ble brudd, og han i banken sa at da ville det ikke være noe som sa at jeg måtte fortsette å betale på det. Men det går kanskje også på avtalene en ellers har.

Men i og med at en har lån på et hus eller en leilighet som står i kun den enes navn, og en skriver under på lånet, så vil det vel være naturlig at en ved et eventuelt brudd også blir fratatt ansvaret for lånet. vi forsto det ihvertfall sånn da vi var og skrev under.

Håper nå ikke det vil bli aktuelt da, men uansett.

Gjest ikke nick på denne
Skrevet

Jeg vil tro at din ekssamboer må refinansiere lånet, slik at han får en ny kontrakt der han står som ansvarlig alene.

Ja, sånn var det vi skjønte det ville bli også, dersom det ble brudd.

At da måtte lånet refinansieres uansett, så dermed ville det ikke lenger være aktuelt at jeg sto som medbetaler på lånet.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

"En venn av meg måtte fortsette å betale på lånet til ekssamboerens leilighet flere år etter at det var slutt."

Og dermed synes jeg faktisk at jeg _hører_ de to ulve-ulene du forårsaket hos de to nickene over ;-)

He he, det ble nok rene fullmånen, det svaret her ;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Da vi var i banken, måtte jeg skrive på jeg også for ellers ville ikke inntekten være høy nok.

Vi spurte om hva som ville skje dersom det ble brudd, og han i banken sa at da ville det ikke være noe som sa at jeg måtte fortsette å betale på det. Men det går kanskje også på avtalene en ellers har.

Men i og med at en har lån på et hus eller en leilighet som står i kun den enes navn, og en skriver under på lånet, så vil det vel være naturlig at en ved et eventuelt brudd også blir fratatt ansvaret for lånet. vi forsto det ihvertfall sånn da vi var og skrev under.

Håper nå ikke det vil bli aktuelt da, men uansett.

Du kan ikke regne med å slippe ansvaret på et lån sånn uten videre.

Det høres ut som om bankrådgiveren har gjort en dårlig informasjonsjobb.

Gjest ikke nick på dette
Skrevet

Du kan ikke regne med å slippe ansvaret på et lån sånn uten videre.

Det høres ut som om bankrådgiveren har gjort en dårlig informasjonsjobb.

Da får jeg regne med at avtalene våre ellers er gode nok, for de dekker nok litt mer om hva som skal skje i tilfelle brudd. Og den avtalen ligger hos advokat, så da regner jeg det for greit.

Men jeg syns det var snodig at ikke bankrådgiveren sa noe mer om dette...

Gjest kalinka45
Skrevet

Han eier nå en leilighet, så jeg mener han kanskje da kan ta sikkerhet i sin bolig? Uansett skal vel dette være hans ansvar å ordne og ikke mitt?

Skrevet

Vi får håpe på det. Hun jeg snakket med hørtes veldig snerpete ut og sa at hadde jeg signert så hadde jeg signert...

Men det får da være måte på. ER jo litt rart å være ansvarlig for lån til en man ikke har kontakt med.

"hadde jeg signert så hadde jeg signert...

Men det får da være måte på. ER jo litt rart å være ansvarlig for lån til en man ikke har kontakt med. "

Jo, men når du signerer på at du overfor banken er medansvarlig for et lån, så er dette en avtale mellom deg og banken. Banken kan ikke noe for at du og den andre låneansvarlige ikke lenger er et par.

Man kan ikke bare ta en telefon og bli strøket fra en avtale sånn uten videre. Du må ta opp dette med din eks og be han om å refinansiere dette uten at du står som medskyldner, slik som Ulvinnen også nevnte.

Gjest kalinka45
Skrevet

Ja, sånn var det vi skjønte det ville bli også, dersom det ble brudd.

At da måtte lånet refinansieres uansett, så dermed ville det ikke lenger være aktuelt at jeg sto som medbetaler på lånet.

Saken er at jeg aldri har betalt på lånet, det har kun vært han som har brukt av lånet og betalt på lånet. Jeg har ikke hatt noe annet å gjøre med lånet enn at jeg signerte da han tok det opp første gang pga han hadde for liten inntekt selv.

det jeg frykter at at jeg blir holdt ansvarlig for lånet om han ikke klarer å innfri det, for eksempel unnlater å betale… eller om det skjer noe med han, dødsfall i verste fall.Blir da jeg sittende igjen med hans lån?

Gjest kalinka45
Skrevet

"hadde jeg signert så hadde jeg signert...

Men det får da være måte på. ER jo litt rart å være ansvarlig for lån til en man ikke har kontakt med. "

Jo, men når du signerer på at du overfor banken er medansvarlig for et lån, så er dette en avtale mellom deg og banken. Banken kan ikke noe for at du og den andre låneansvarlige ikke lenger er et par.

Man kan ikke bare ta en telefon og bli strøket fra en avtale sånn uten videre. Du må ta opp dette med din eks og be han om å refinansiere dette uten at du står som medskyldner, slik som Ulvinnen også nevnte.

Hva skjer om jeg skal selge?

Må min datter be om refinansiering?

Skrevet

Re pantesikkerheten (sak nr 2 i innlegget ditt):

Dette er en heftelse ved eiendommen, og normalt selger man eiendommer fri for heftelser, enten heftelsen er pantesikkerhet for din eller din datters gjeld.

Du kan ikke endisig oppheve pantesikkerheten. Dette må du bli enige med banken (til din datter) om.

Det kan hende at banken går med på å overføre pantet til din nye bolig.

Gjest Pontiac
Skrevet

Saken er at jeg aldri har betalt på lånet, det har kun vært han som har brukt av lånet og betalt på lånet. Jeg har ikke hatt noe annet å gjøre med lånet enn at jeg signerte da han tok det opp første gang pga han hadde for liten inntekt selv.

det jeg frykter at at jeg blir holdt ansvarlig for lånet om han ikke klarer å innfri det, for eksempel unnlater å betale… eller om det skjer noe med han, dødsfall i verste fall.Blir da jeg sittende igjen med hans lån?

Det er vel slik det skal fungere.

Du er som en ekstra sikkerhet hvis han ikke betaler.

Med to på lånepapirene har de to å hente fra den dagen ikke lånet blir betalt.

Så lenge de månedlige avdragene blir betalt så bryr ikke banken seg om det er av en eller fra begge lånetagerne.

Om du vil stå ansvarlig ved dødsfall kommer kanskje ann på hvilke forsikringer dere har.

Og hva som står i lånepapirene/kontrakten dere og banken i mellom.

Holder med de andre her som mener du bør kontakte din x og prøve å få ham til å refinansiere/fjerne deg fra lånepapirene.

Skrevet

Ja, i verste fall kan du risikere å sitte igjen med lånet! Ta kontakt med exen og be han om å refinansiere.

Gjest mandolina
Skrevet

Du blir holdt ansvarlig for lånegjelden om ikke din eks. overholder avdragsordningen med banken.

Hilsen

Skrevet

Den første kommer du ikke ut av hvis han ikke frivillig stiller opp og betaler.

Sikkerheten vil du antagelig kunne få overført dersom den nye husværet ditt er verdt det samme eller mer enn den gamle. Jeg fikk i hvert fall gjort det da jeg kausjonerte for en kompis. Men du må snakke med banken, jeg kjenner folk som hadde glemt hele kausjoneringa og måtte betale ut lånet til den andre fordi lånet var misligholdt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...