Gå til innhold

Min ærlige mening...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det grenser til respektløshet å insistere på å gå med hijab og lignende symboler. For det er jo hva plagget symboliserer, og ikke plagget i seg sjøl, som er problemet. For oss nordmenn. Det burde ikke være vanskelig å respektere. I motsatt fall kan de jo vurdere å flytte til et land der det ikke bare er stuereint, men kanskje endatil påbudt å bruke det.... Ikke? Nei, tenkte meg det. Er kanskje ikke så ille her likevel..?

Og med det sagt: Disse hijab-damene, som insisterer på sitt menneskeverd og sin frihet når de argumenterer for å bruke hijab... Jeg synes det vitner om en dumhet og ignoranse som er helt utrulig.

Gjest nicole41
Skrevet

Og jeg mener ikke å diskriminere, men dette plagget har ikke noe her til lands å gjøre.

Jeg synes det er guffent, rett og slett.

Skal VI respektere DEM, eller skal DE respektere OSS? Er ikke de gjester i vårt land?

Neida, jeg er ikke noe FRP'er, men vi måtte nok innfunnet oss i deres normer og regler hadde vi vært flyktninger i deres land.

Presiserer at det er IKKE menneskene jeg er imot, men hijab'ene.

Skrevet

Og jeg mener ikke å diskriminere, men dette plagget har ikke noe her til lands å gjøre.

Skal VI respektere DEM, eller skal DE respektere OSS? Er ikke de gjester i vårt land?

Neida, jeg er ikke noe FRP'er, men vi måtte nok innfunnet oss i deres normer og regler hadde vi vært flyktninger i deres land.

Og jeg er ihvertfall ikke frp'er. Har stemt SV i mange år:-)

Skrevet

Så hvis du er gjest i deres land ifører du deg hijab?

laguna1365380434
Skrevet

Ja. Enig, jeg synes hijab har ganske stor og ganske ekkel symbolkraft.

MEN..Jeg synes det blir minst like teit å forsøke å forby plagget. Å forsvare fihet og demokrati med tvang, påbud og forbud er mere enn paradoksalt, etter min mening.

Jeg blir veldi nysgjerrig på hvordan folk får ting til å henge i hop..Frihet og hijab..Og frihet og påbud/forbud..Begge holdni8ngene forundrer meg.

Hva man SKAL gjøre er selvsagt ikke lett å si, men jeg tro ikke sort-hvitt løsninger o bombastiske utspill er veien hvertfall. Tror ikke man kommer utenom veien om langsom holdningsendring og tålmodighet SAMTIDIG som man ikke legger fingrene i mellom når man utaler seg om hva en synes er smakløst, frihetsinnkrenkende, kvinneundertrykkende etc.

:-)

Skrevet

Jeg kjenner da til helnorske kvinner som har vært i Iran, og som har måttet iføre seg både skaut og lang (tynn) kåpe hver gang man ferdes utendørs.

Skrevet

Ja. Enig, jeg synes hijab har ganske stor og ganske ekkel symbolkraft.

MEN..Jeg synes det blir minst like teit å forsøke å forby plagget. Å forsvare fihet og demokrati med tvang, påbud og forbud er mere enn paradoksalt, etter min mening.

Jeg blir veldi nysgjerrig på hvordan folk får ting til å henge i hop..Frihet og hijab..Og frihet og påbud/forbud..Begge holdni8ngene forundrer meg.

Hva man SKAL gjøre er selvsagt ikke lett å si, men jeg tro ikke sort-hvitt løsninger o bombastiske utspill er veien hvertfall. Tror ikke man kommer utenom veien om langsom holdningsendring og tålmodighet SAMTIDIG som man ikke legger fingrene i mellom når man utaler seg om hva en synes er smakløst, frihetsinnkrenkende, kvinneundertrykkende etc.

Du har selvfølgelig rett I et fritt land forbyr en ikke folk å gå kledd som de vil. Dette gjelder både hijab og nazisymboler. Men... Det er et stort men. Det jeg sier er at jeg synes det er respektløst å gå i slike plagg. En rører ved ting som her i landet er nærmest hellig. Som for eksempel dette med frihet. For meg er nemlig hijab det motsatte av frihet.

Frihet under ansvar. Den er fin.

laguna1365380434
Skrevet

Du har selvfølgelig rett I et fritt land forbyr en ikke folk å gå kledd som de vil. Dette gjelder både hijab og nazisymboler. Men... Det er et stort men. Det jeg sier er at jeg synes det er respektløst å gå i slike plagg. En rører ved ting som her i landet er nærmest hellig. Som for eksempel dette med frihet. For meg er nemlig hijab det motsatte av frihet.

Frihet under ansvar. Den er fin.

Helt enig..I naziunifomering og..Ikke noe varig å vinne på forbud.

Hørte hva du sa, bare skjøt inn et men.

Skrevet

Nei - burka så - men ikke hijab - som bare dekker håret - det må være like lov som alle gutteslampene som går med strikkeluer - sommer som vinter.

Gjest nicole41
Skrevet

For å vise deres land respekt, ja!

Skrevet

Helt enig..I naziunifomering og..Ikke noe varig å vinne på forbud.

Hørte hva du sa, bare skjøt inn et men.

Skjønte det:-) Men jeg må liksom bare... ;-)

Bra med folk med men!

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei - burka så - men ikke hijab - som bare dekker håret - det må være like lov som alle gutteslampene som går med strikkeluer - sommer som vinter.

Hundre prosent enig med deg! Synes jeg ser gamle damer bli arrestert på gaten for skautbruk!

Bare man ser ansiktet må de kle seg akkurat som de vil. At hodeplagget viser hvilken religion de har, ser jeg ikke noen problemer med. Være seg jødekalotten, sikhenes hodeplagg, korset eller andre ting.

Gjest Filifjompen
Skrevet

Vi må jo dekke til klær og skuldre når vi går inn i kirker andre steder i verden...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...