Gå til innhold

stinkende bomullsplagg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen bomullsplagg får fort en vond lukt som ikke går bort ved vask. Har dere kjent det? Og hva har dere gjort med plagget?

Dette er en strikket bomullsjakke, litt tung. Har vasket i maskin på 40 grader med eller uten tørketrommel. Lukter vondt.

Eddik, 60 grader, natron?

Skrevet

Bomull må vel vaskes på 60 grader for å bli ordentlig rent? Er det 100% bomull?

Skrevet

Bomull må vel vaskes på 60 grader for å bli ordentlig rent? Er det 100% bomull?

Jeg trodde også det, men plagget er merket med 40 grader. Det er jo som en genser. Den blir jo ikke skitten akkurat.

Jeg forsøker gjerne 60 grader. alternativet er søppeldunken, men synd for et plagg til 900 kr da.

Venter litt og ser om noen finner på noe lurt.

Skrevet

Jeg trodde også det, men plagget er merket med 40 grader. Det er jo som en genser. Den blir jo ikke skitten akkurat.

Jeg forsøker gjerne 60 grader. alternativet er søppeldunken, men synd for et plagg til 900 kr da.

Verdens beste råd! Kjøp ny genser! Og ellers har du det bra? :-)

Skrevet

Klesprodusentene "undermerker" ofte tøyet, altså sier max 30 el 40 grader selv om varmere vann går fint, rett og slett fordi de vil unngå klager på skader som skyldes vasking...

Men all bomull tåler 60 grader, men det som ikke (alltid) tåler 60gr, kan være slik som f eks påsydde perler, applikasjoner, trykk osv.

Pluss at det _kan_ hende at plagget krymper mer enn "lovlig". Mener å huske at det er "lov" at bomull krymper inntil en viss prosent.

Skrevet

Verdens beste råd! Kjøp ny genser! Og ellers har du det bra? :-)

Jepp, eddik skal bli, og 60 graders vask.

Og ellers, jo takk, jeg har det bare bra :-) omtrent som du skulle jeg tro?

Klem og natta.

Skrevet

Klesprodusentene "undermerker" ofte tøyet, altså sier max 30 el 40 grader selv om varmere vann går fint, rett og slett fordi de vil unngå klager på skader som skyldes vasking...

Men all bomull tåler 60 grader, men det som ikke (alltid) tåler 60gr, kan være slik som f eks påsydde perler, applikasjoner, trykk osv.

Pluss at det _kan_ hende at plagget krymper mer enn "lovlig". Mener å huske at det er "lov" at bomull krymper inntil en viss prosent.

Hei, ja jeg har også lest om dette, og det har alltid gått bra når jeg har vasket bomullsplaggene på høyere temperatur, så jeg skal gjøre det etter at plagget har fått seg et eddiksbad.

Litt kjedelig at slikt skjer med ny og fin jakke, men uheldig kan jo alle være. Det kan godt være at plagget blir fint og velduftende nå.

Takk for svar :-)

Gjest Filifjompen
Skrevet

Du må vaske på 60 grader for å få bort vond lukt. Noe annet duger ikke.

Gjest Filifjompen
Skrevet

Det er vanlig at de undermerker klær. Det som tåler 60 merkes med 40, så kan ikke kunden komme å klage. Bomullsplagg blir IKKE rene nok ved 40 grader.

Skrevet

sleng litt eddik i maskinen sammen med vaskepulver, trenger ikke mer enn toppen 40 grader og lukten er borte:)

kommer du i skade for å tilsette for mye eddik tar du en ekstra skylleomgang, men for det meste forsvinner eddiklukten når plagget er tørt:)

ps. eddik er forøvrig et kjempegodt råd mot "elektrisk hår" i disse vintertider, skylle med godt uttynnet eddikvann etter hårvask og den statiske elektrisiteten i håret er borte:)

Skrevet

sleng litt eddik i maskinen sammen med vaskepulver, trenger ikke mer enn toppen 40 grader og lukten er borte:)

kommer du i skade for å tilsette for mye eddik tar du en ekstra skylleomgang, men for det meste forsvinner eddiklukten når plagget er tørt:)

ps. eddik er forøvrig et kjempegodt råd mot "elektrisk hår" i disse vintertider, skylle med godt uttynnet eddikvann etter hårvask og den statiske elektrisiteten i håret er borte:)

Takk for svar.

Det var lurt. Jeg tenkte ikke på at det gikk an å ta eddik rett i maskinen. Det skal jeg gjøre neste gang.

I dag ble jakka veldig fin, og lukten forsvant. Den hadde lagt natten over i edikvann og fikk en hovedvask på 60 grader.

Skrevet

Du må vaske på 60 grader for å få bort vond lukt. Noe annet duger ikke.

60 grader funket, etter at plagget hadde overnattet i eddikvann.

Skrevet

Kanskje katta har miga på den?

Ha ha, nei, det hadde vært en grei forklaring, men det var nok ikke så enkelt.

Nå er den ren og pen og lukter godt, men det er nok ikke siste gangen jeg har problemer med et stinkende bomullsplagg. Jeg skal henge en gul post-it-lapp på vaskemaskinen hvor det står: Eddik og 60 grader.

Gjest Filifjompen
Skrevet

60 grader funket, etter at plagget hadde overnattet i eddikvann.

Så bra da! Etter at jeg helt droppet 40 graders vask (utenom ulltøy selvfølgelig), så har jeg aldri dårlig lukt verken i tøy eller maskin.

Skrevet

Ha ha, nei, det hadde vært en grei forklaring, men det var nok ikke så enkelt.

Nå er den ren og pen og lukter godt, men det er nok ikke siste gangen jeg har problemer med et stinkende bomullsplagg. Jeg skal henge en gul post-it-lapp på vaskemaskinen hvor det står: Eddik og 60 grader.

De 60 gradene er nok bedre enn eddiken. Ikke bli forskrekket om lukta kommer tilbake. "Sporene" av bakteriene er seiglivete.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...