Gå til innhold

Om å låne til førstegangshjem

Anbefalte innlegg

Gjest kjøpebo
Skrevet

Jeg lurer litt på ting rundt det å kjøpe seg leilighet for første gang.

Jeg er ung (22) og har ikke registrert noen høy arbeidsinntekt bortsett fra sommerjobber jeg har hatt, ettersom jeg har vært student.

Jeg tviler på at jeg derfor har sjanse til å låne hele lånebeløpet. Har ingen BSU og svært liten egenkapital (ca 30 000 max).

Kan foreldrene mine da stille huset sitt til sikkerhet? Er det dette som kalles kausjon? Foreldrene mine har god økonomi og også en formue. (Det er uaktuelt å be dem kjøpe leilighet/låne penger av dem, bare så det er sagt).

Er det da en sannsynlighet, at om foreldrene mine stiller sikkerhet, at jeg kan få låne hele lånesummen til en leilighet til ca 1 000 000?

Eller kan man låne SAMMEN med en samboer? Han har heller ingen BSU, formue, men til gjengeld foreldre med formue osv.

Vi begynner begge å bli veldig lei av å betale tusenvis av kroner per måned på andre menneskers lån...Og skulle ønske vi kunne investere i vårt eget.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Du kan låne sammen med noen, ja. Men dere bør ha fast inntekt, tror jeg.

Gjest kjøpebo
Skrevet

Du kan låne sammen med noen, ja. Men dere bør ha fast inntekt, tror jeg.

Han har det, og jeg har også det dette året og årene framover...

Skrevet

Jeg har lån gjennom Husbanken / kommunen, er singel og varig ufør. Kjøpte leil for 1 år siden, ca 1 mill.

Hadde ikke noe BSU, ikke noen fast inntekt før ufør. Tror de legger mest vekt på dokumentert inntekt i fremtiden.

Skrevet

Dere har flere muligheter.

Først ville jeg opprettet en BSU-konto. Om du oppretter denne FØR du kjøper bolig så kan du bruke pengene til nedbetalig av lån på denne. Det er veldig gode skattefordeler på det, så det er bare å gå i banken i dag:-)

Ja, foreldrene dine kan gi sikkerhet i deres bolig - om de vil dette.

Men det kan også hende at du faktisk kan få låne hele beløpet. MEN da må du vise at du har penger å betale med. Altså at du har en jobb nå.

Du kan også låne sammen med samboer. Det er ikke noe problem i det hele tatt. Banken vil normalt sett like at man er to som står ansvarlig for lånet. (Under forutsetning at det da også er to inntekter.)

Gjest Elextra
Skrevet

Om foreldrene dine stiller hele huset sitt som sikkerhet, kan du låne "så mye du vil" innenfor lånetaksten av huset. Men selvfølgelig ikke smart å ta opp større lån enn du kan betjene med inntekten din.

Om dere skal kjøpe sammen, burde dere også låne sammen, synes jeg, og han bør selv sørge for sikkerhet for sin andel av lånet.

Renten du betaler kan sammenlignes med husleien du betaler i dag. Med andre ord, renten utgjør heller ikke nedbetaling av boligen, det er det avdragene som gjør.

Gjest snakk med banken
Skrevet

Dere kan låne sammen (eller en del hver, det behøver ikke være 50/50, hvis den ene har bedre betalingsevne).

Hvis foreldrene dine kausjonerer for 100 000 og samboers foreldre gjør det samme, får dere lånt en halv million hver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...