Gå til innhold

Har vi tid til barna våre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor sette barn til verden når vi er nødt til å overlate dem til barnehagen nesten hele dagen?

Jeg jobber med barn og jeg må innrømme at jeg blir skremt når barnehager er åpne til sent på kveld. Bør flere spørre seg om de har tid til barn og heller la være å få dem?

Barn trenger noen som har tid til dem, tid til å lytte og tid til å vise omsorg. Og jeg mener at det bør være foreldrene FØRST og FREMST, ikke bare noen timer før leggetid etter en hektisk dag hvor barnet har forholdt seg til et titalls barn hele dagen!

Det er en skremmende utvikling!

Spesielt etter rapporten til UNICEF som viser at norske barn er blant de minst lykkelige i verden.

Penger og store inntekter skaper ikke lykkelige barn, det er helt tydelig.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Idéfix

17

• Angelica :o)

12

• Gemini

5

• kaffepiken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

SElv om barnehagene er åpne døgnet rundt - så er det regler for hvor lenge de har lov å være der i ett strekk.

Skrevet

Jeg har tenkt på det samme. Gjelder så klart ikke alle, men jeg lurer litt på enkelte foreldre.

Her en dag var det en liten gutt som var syk. Hadde hanglet hele uka. Så ringte vi hjem og fikk til svar at de ikke hadde tid til å hente han. De kom rett før stengetid i fult skiutstyr!!

De hadde vært på skitur de. Hele dagen :S

Gjest Shira12
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1171922756' post='3538332]

Jeg har tenkt på det samme. Gjelder så klart ikke alle, men jeg lurer litt på enkelte foreldre.

Her en dag var det en liten gutt som var syk. Hadde hanglet hele uka. Så ringte vi hjem og fikk til svar at de ikke hadde tid til å hente han. De kom rett før stengetid i fult skiutstyr!!

Å, jeg blir så sinna når jeg hører om slikt! Ei god venninne av meg jobber i barnehage, og det er helt utrolig hvor foreldre overser det at barna er blitt syke.

Vi henter guttungen med en gang, skulle bare mangle. Ikke sender vi han i barnehagen før han er helt frisk heller.

Skrevet

SElv om barnehagene er åpne døgnet rundt - så er det regler for hvor lenge de har lov å være der i ett strekk.

Ja, godt er det. Men selv det som er lov i dag er mer enn lenge nok. Litt for lenge syns jeg...

Og barna har da en døgnrytme? Å være i barnehagen til klokka 21.00 må klusse til det som er naturlig?

Skrevet

Å, jeg blir så sinna når jeg hører om slikt! Ei god venninne av meg jobber i barnehage, og det er helt utrolig hvor foreldre overser det at barna er blitt syke.

Vi henter guttungen med en gang, skulle bare mangle. Ikke sender vi han i barnehagen før han er helt frisk heller.

Jeg blir kjempesint på barnets vegne. Det er liksom ikke første gangen heller :/

Jeg tenker akkurat som deg. Har ikke barn selv, men hadde gjort det jeg hadde kunnet for å hente de hvis jeg hadde!

Skrevet

Dette hadde vært fullstendig uakseptabelt i barnehagen vår! Syke barn SKAL hentes og ikke komme tilbake før de er friske. Der er de uhorvelig strenge!

Skrevet

Dette hadde vært fullstendig uakseptabelt i barnehagen vår! Syke barn SKAL hentes og ikke komme tilbake før de er friske. Der er de uhorvelig strenge!

Helt enig med deg. Men jeg er dessverre ikke øverste leder.

*Kjempe for saken*

Skrevet

Ja, godt er det. Men selv det som er lov i dag er mer enn lenge nok. Litt for lenge syns jeg...

Og barna har da en døgnrytme? Å være i barnehagen til klokka 21.00 må klusse til det som er naturlig?

Hvis barna ikke er i barnehagen fra morgenen av, men er der til sent på kvelden fordi det er nøvendig ut fra foreldrenes skift-jobbing, så er det vel like greit at de er i barnehagen som at de er hjemme med en eller annen barnevakt (altså om ikke den andre forelderen kan være hjemme med barnet, jeg tenker på ift. aleneforeldre mm)? Men det burde i såfall kun være "godkjent" hvis det er nødvendig ut fra foreldrenes arbeidssituasjon.

Skrevet

Hvis barna ikke er i barnehagen fra morgenen av, men er der til sent på kvelden fordi det er nøvendig ut fra foreldrenes skift-jobbing, så er det vel like greit at de er i barnehagen som at de er hjemme med en eller annen barnevakt (altså om ikke den andre forelderen kan være hjemme med barnet, jeg tenker på ift. aleneforeldre mm)? Men det burde i såfall kun være "godkjent" hvis det er nødvendig ut fra foreldrenes arbeidssituasjon.

Syns vel egentlig at foreldre som jobber til såpass ugunstige tider, burde ha andre vakter eller gjøre noe annet mens barna er små.

Man må spørre seg om barna skal komme sist eller først!

Skrevet

Syns vel egentlig at foreldre som jobber til såpass ugunstige tider, burde ha andre vakter eller gjøre noe annet mens barna er små.

Man må spørre seg om barna skal komme sist eller først!

Ikke alle har mulighet til å velge fritt, og ikke alle arbeidsgivere er like fleksible ovenfor småbarnsforeldre, som man skulle ønske. Og de fleste må jo tross alt jobbe, og må kanskje da ta det man får.

Det er ikke meg selv jeg forsvarer, jeg jobber kontortid selv. Men jeg vet at en del i fx helsesektoren må jobbe til ugunstige tider.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, har vært yrkesaktiv selv men jobbet til reduserte tider, nå var det dog i reisebransjen så det ble noen netter borte, men angrer på mange ting.. Samtidig hadde jeg barna hos dagmamma (familie) + at de har gått i korttidsbarnehage/lekepark, jeg var stort sett hjemme 14 dager i strekk og jobbet så en uke, med endel netter hjemme ettersom reiseruta var...

Det har fungert fint, men må inrømme at etter 2003 da jeg helt sluttet i den jobben og jeg kunne være hjemme med minstemann og jobbe hjemmefra har vært de fineste jeg kan huske:) til og med de eldre barna mine (tenåringer) har vært glade for denne løsningen...

Men for mange er det ikke mulig å bytte arbeidstid/jobb, så jeg vil for all del ikke kritisere noen, samfunnet vårt krever god økonomi pr mnd for å beholde hus og hjem...

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, har vært yrkesaktiv selv men jobbet til reduserte tider, nå var det dog i reisebransjen så det ble noen netter borte, men angrer på mange ting.. Samtidig hadde jeg barna hos dagmamma (familie) + at de har gått i korttidsbarnehage/lekepark, jeg var stort sett hjemme 14 dager i strekk og jobbet så en uke, med endel netter hjemme ettersom reiseruta var...

Det har fungert fint, men må inrømme at etter 2003 da jeg helt sluttet i den jobben og jeg kunne være hjemme med minstemann og jobbe hjemmefra har vært de fineste jeg kan huske:) til og med de eldre barna mine (tenåringer) har vært glade for denne løsningen...

Men for mange er det ikke mulig å bytte arbeidstid/jobb, så jeg vil for all del ikke kritisere noen, samfunnet vårt krever god økonomi pr mnd for å beholde hus og hjem...

Jeg syns det er på høy tid å kritisere. Ikke nødvendigvis de som ikke har noe valg, for det er klart at noen ikke har mulighet til å velge!

Men jeg kritiserer de mange som setter materielle verdier foran de barna de har satt til verden. Jeg er ganske sikker på at både barn og foreldre vil sitte igjen med større fortjeneste dersom man prioriterte familien fremfor det som kan kjøpes for penger.

Skrevet

Jeg syns det er på høy tid å kritisere. Ikke nødvendigvis de som ikke har noe valg, for det er klart at noen ikke har mulighet til å velge!

Men jeg kritiserer de mange som setter materielle verdier foran de barna de har satt til verden. Jeg er ganske sikker på at både barn og foreldre vil sitte igjen med større fortjeneste dersom man prioriterte familien fremfor det som kan kjøpes for penger.

Selvsagt! Men da er det likegjerne de som har vanlig dagtids barnehageplass, og så praktikant "resten av døgnet" til å ta seg av barnet som er de mest ekstreme. Eller de som ble nevnt i tråden her som ikke vil holde barna hjemme når de er syke.

Men jeg hørte om et ekstremt tilfelle for noen år siden, en rikmannsfamilie fra beste vestkant i Oslo, med to barn. Den eldste i barnehage, men ble ikke hentet og bragt av foreldrene, men av hhv. praktikanten og garteneren (som også fungerte som sjåfør ved behov)... Moren var ute på shopping og cafebesøk med venninner på dagtid, og hadde selvsagt ikke tid til barna. Om kveldene var det finere middagsselskaper mm. med venner, og barna kunne selvsagt ikke være tilstede, de hadde jo ikke fine nok manerer. Så da var det praktikantens jobb å passe dem. Faren var så streng med barna at de var livredde for ham.

Alt dette har jeg direkte fra praktikanten, som ganske naturlig ikke ble lenge i den jobben...

Skrevet

Selvsagt! Men da er det likegjerne de som har vanlig dagtids barnehageplass, og så praktikant "resten av døgnet" til å ta seg av barnet som er de mest ekstreme. Eller de som ble nevnt i tråden her som ikke vil holde barna hjemme når de er syke.

Men jeg hørte om et ekstremt tilfelle for noen år siden, en rikmannsfamilie fra beste vestkant i Oslo, med to barn. Den eldste i barnehage, men ble ikke hentet og bragt av foreldrene, men av hhv. praktikanten og garteneren (som også fungerte som sjåfør ved behov)... Moren var ute på shopping og cafebesøk med venninner på dagtid, og hadde selvsagt ikke tid til barna. Om kveldene var det finere middagsselskaper mm. med venner, og barna kunne selvsagt ikke være tilstede, de hadde jo ikke fine nok manerer. Så da var det praktikantens jobb å passe dem. Faren var så streng med barna at de var livredde for ham.

Alt dette har jeg direkte fra praktikanten, som ganske naturlig ikke ble lenge i den jobben...

Hvor er barneværnet i slike saker? Kan umulig være noen god oppvekst.

Forstår praktikanten som ikke orket å jobbe lenger hos de.

Og merkelig at noen mennesker prioriterer slik. Jeg ønsker også å bli rik ( :o) ), men da for å gjøre hverdagen _vår_ bedre. Altså for oss alle.

Skrevet

Hvor er barneværnet i slike saker? Kan umulig være noen god oppvekst.

Forstår praktikanten som ikke orket å jobbe lenger hos de.

Og merkelig at noen mennesker prioriterer slik. Jeg ønsker også å bli rik ( :o) ), men da for å gjøre hverdagen _vår_ bedre. Altså for oss alle.

Barnevernet har vel ikke kapasitet til å ta seg av de barna som kommer fra fattige eller normal-inntekts-hjem, så det skal nok mer til for å få barnevernet på nakken i slike rikmannskretser...

Gjest mamsen til to
Skrevet

Helt enig med deg, men jeg håper og tror at det kun er noen få unntak som utnytter seg av barnehagen på denne måten.

Også i barnehagene våre så vi at mødre leverte barna sine i barnehagen for så selv å dra på badestranda ....

Syns selv det var helt forferdelig å levere barna når de var litt over året til barnehagen kl 0700 for så å hente de igjen kl 1530 .... jeg jobbet redusert stilling til de var 3 år, slik at de hadde fri fra barnehagen 2 dager i uka. Når de blei såpass store merket jeg det godt på barna at de hadde behov for barnehagen, der skjedde det mer enn hva det gjorde hjemme.

Skrevet

Hvis alle tenkte som deg at med små barn skulle vi jobbe redusert og kun på dagtid ville landet hatt stor mangel på sykepleiere, hjelpepleiere og andre typiske kvinneyrker. Å arbeide som sykepleier innebærer nesten uten unntak at man må gå vakter. Få arbeidsgivere kan tilpasse arbeidstiden til det som er ideelt for en småbarnsmor.

Andelen aleneforeldre øker. Bidragene går stadig nedover så alenemødre ser seg nødt til å jobbe fullt for å få det til å gå rundt.

Jeg synes denne nedrakkingen på foreldre som ikke kan velge annerledes er en uting, spesielt når den kommer fra ansatte i barnehagen.

Gjest ikke godta det
Skrevet

Det synes jeg ikke barnehagen skal godta. Vi gir alltid beskjed hvis begge foreldrene er i større avstand på dagen enn at de kan hentes fort hvis noe skulle oppstå (enten langt borte, eller så opptatt at man ikke kan hente, feks til større undersøkelser på sykehus osv). Da ringer de evt til noen på listen vår, som er bestemor eller onkel eller andre vi har skrevet opp. Har heldigvis ikke skjedd enda.

Jeg ser ikke noe galt i at mor og far kan gjøre noe annet en dag barna er i barnehagen heller (feks en skitur, hvis det er årevis siden de har gjort det sammen, og de har anledning til å avspasere), men igjen, da må man gi beskjed.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...