Gå til innhold

Har vi tid til barna våre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis alle tenkte som deg at med små barn skulle vi jobbe redusert og kun på dagtid ville landet hatt stor mangel på sykepleiere, hjelpepleiere og andre typiske kvinneyrker. Å arbeide som sykepleier innebærer nesten uten unntak at man må gå vakter. Få arbeidsgivere kan tilpasse arbeidstiden til det som er ideelt for en småbarnsmor.

Andelen aleneforeldre øker. Bidragene går stadig nedover så alenemødre ser seg nødt til å jobbe fullt for å få det til å gå rundt.

Jeg synes denne nedrakkingen på foreldre som ikke kan velge annerledes er en uting, spesielt når den kommer fra ansatte i barnehagen.

Det er langt fra nedrakking.

Det er et fornuftig spørsmål som må stilles.

Synes det er fint at de som jobber i barnehage stille disse spørsmålene på vegne av våre barn.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Idéfix

17

• Angelica :o)

12

• Gemini

5

• kaffepiken

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, godt er det. Men selv det som er lov i dag er mer enn lenge nok. Litt for lenge syns jeg...

Og barna har da en døgnrytme? Å være i barnehagen til klokka 21.00 må klusse til det som er naturlig?

Hva er det som er naturlig? Er det opplest og vedtatt at det er døgnrytmen skandinaviske barn har? I Spania og Italia er det vanlig at småbarn er oppe til 21-22-23. Til gjengjeld sover de lengre om morgenen, og har gjerne ettermiddagslur til de er flere år gamle.

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1171922756' post='3538332]

Jeg har tenkt på det samme. Gjelder så klart ikke alle, men jeg lurer litt på enkelte foreldre.

Her en dag var det en liten gutt som var syk. Hadde hanglet hele uka. Så ringte vi hjem og fikk til svar at de ikke hadde tid til å hente han. De kom rett før stengetid i fult skiutstyr!!

De hadde vært på skitur de. Hele dagen :S

Og så da? Dette KUNNE ha vært meg. En gang i løpet av vinteren eller så tar jeg fri fra jobb for å få meg en skikkelig skitur, som jeg ikke får med barna. Er man midt i Nordmarka får man jo ikke hentet barna umiddelbart.

Det er lett å dømme ut fra enkelttilfeller er det ikke?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg blir så lei av slike innlegg.

Mange barn har det UTMERKET i barnehagen, og er lykkelige og harmoniske selv om de på hverdager bare får noen få timer med foreldrene før leggetid. Hva er egentlig ideelt? At vi sier opp jobbene våre alle sammen og tar oss av barna på heltid?

Det viktigste er at barna er trygge og vet at foreldrene er glade i dem og stiller opp om det trengs, uansett!

Skrevet

Av og til kan man lure ja. Det gjelder å finne en mellomting, så de føler at de får litt variasjon og kan være med andre barn å leke, men når de kommer hjem så er det noen der hjemme til å ta i mot dem.

Vi har nok prioritert å være mye sammen med barna, kona har vært mye hjemme for å være der når de kommer hjem fra skolen. Jeg følger opp om kvelden og gjør noe sammen med dem hver eneste kveld. Kona og jeg følger mye opp, kanskje litt for mye. Han mellomste og jeg har samme interessen gjennom bilsporten vi holde på med, så vi skrur bil nesten hver dag eller gjør andre ting relatert til dette. Så våre barn har i alle fall ikke noe å klage på:-)

Det er nok mange som prioriterer mer penger og karriere i stedenfor tid sammen med barna.

Skrevet

Nå er det jo lagt opp slik i dette landet at man må ha to inntekter for å ha råd til å oppfostre barn. Skulle vi ha tenkt på det du skriver om, hadde det nok blitt fint lite nordmenn igjen om noen år.

Skrevet

Nå er det jo lagt opp slik i dette landet at man må ha to inntekter for å ha råd til å oppfostre barn. Skulle vi ha tenkt på det du skriver om, hadde det nok blitt fint lite nordmenn igjen om noen år.

Tror ingen ting er lagt opp slik. Jeg tror det er vårt behov for å ha store materielle verdier. Det er ingen tvang. Det er en luksus som gåt på bekostning av viktigere ting.

Skrevet

Jeg blir så lei av slike innlegg.

Mange barn har det UTMERKET i barnehagen, og er lykkelige og harmoniske selv om de på hverdager bare får noen få timer med foreldrene før leggetid. Hva er egentlig ideelt? At vi sier opp jobbene våre alle sammen og tar oss av barna på heltid?

Det viktigste er at barna er trygge og vet at foreldrene er glade i dem og stiller opp om det trengs, uansett!

Det er litt rart å være lei av slike innlegg og si at alt er bra.

Det er klart mange barn har det bra, men jeg ser eksempler på at barn ikke har det bra flere ganger om dagen.

Og det er svært unødvendig!

Skrevet

Hvis alle tenkte som deg at med små barn skulle vi jobbe redusert og kun på dagtid ville landet hatt stor mangel på sykepleiere, hjelpepleiere og andre typiske kvinneyrker. Å arbeide som sykepleier innebærer nesten uten unntak at man må gå vakter. Få arbeidsgivere kan tilpasse arbeidstiden til det som er ideelt for en småbarnsmor.

Andelen aleneforeldre øker. Bidragene går stadig nedover så alenemødre ser seg nødt til å jobbe fullt for å få det til å gå rundt.

Jeg synes denne nedrakkingen på foreldre som ikke kan velge annerledes er en uting, spesielt når den kommer fra ansatte i barnehagen.

Det er noe galt med et samfunn som setter barn til verden for så og overlate dem til andre. Og som en ansatt i barnehage er jeg vel en av de første til å se hvordan barna har det?

Om noen er rakket ned på, så er det et samfunn som gjør det så enkelt for foreldre å ta gale valg for barna sine!!!!

Skrevet

Hva er det som er naturlig? Er det opplest og vedtatt at det er døgnrytmen skandinaviske barn har? I Spania og Italia er det vanlig at småbarn er oppe til 21-22-23. Til gjengjeld sover de lengre om morgenen, og har gjerne ettermiddagslur til de er flere år gamle.

Hvordan er rytmen når barna skal på skolen da? Kan de stikke innom i tolv tiden og gå hjem til kvelds?

Gjest Elextra
Skrevet

Hvordan er rytmen når barna skal på skolen da? Kan de stikke innom i tolv tiden og gå hjem til kvelds?

Faktisk er det ofte det de gjør - i Frankrike og Spania (kanskje også Italia) har de gjerne to timer midt på dagen. Men opp på morgenen må de jo, antakelig.

Skrevet

Det vanlige i middelhavslandene er vel at man står opp tidlig, men har en lang siesta midt på dagen, enten man er voksen eller barn. Og da fortsetter skole/jobb etter siestaen igjen, og "holder" lenger utover kvelden. Det er jo hovedsaklig for å tilpasse seg varmen, man hviler midt på dagen når det allikevel er for varmt til å gjøre noe produktivt, og kan nyte et hyggelig måltid sammen på kvelden før man tar en hvil, og så en laaaaaangt middag sent på kvelden når det også er svalt og godt.

Det er i alle fall påfallende for meg at greske mennesker har like lang forventet levealder som nordmenn, med tanke på at de har et mindre modernisert og "lettvint" liv, og med til dels mye røyking (særlig blant menn, men også en del kvinner). Allikevel lever de altså lenge. Jeg tror det i stor grad kommer av kostholdet, men også en mer avslappet og mindre stressende døgnrytme og livsstil for øvrig.

Skrevet

Tror ingen ting er lagt opp slik. Jeg tror det er vårt behov for å ha store materielle verdier. Det er ingen tvang. Det er en luksus som gåt på bekostning av viktigere ting.

Javel?

Et lite regnestykke:

Familie med 3 barn, 1 inntekt à 14.000,- netto + barnetrygd ca 3000,-.

Utgifter for 1 mnd.: Mat 6000,-, Boliglån 6000,- . Klær 1000,-

Forsikringer 500,- Strøm 1500,-Lege, frisør og tannlege-utgifter 500,- Utgifter til bil (bensin, lån, vedlikehold) 2000,- + mange andre utgifter.

Mener du fremdeles man lever i overflod med to inntekter?

Skrevet

Må få legge til at jeg skjønner jo at noen hadde klart seg med mindre inntekt, spesielt der hvor den ene tjener veldig godt. Men for en "vanlig lønnet" nordmann er det vanskelig å få det til å gå rundt. Tro meg, jeg har prøvd.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg synes faktisk det er mer betenksomt at barn vokser opp i dag under ideen om at de til enhver tid skal underholdes og engasjeres! Før var man mere sammen med ungene, og ungene var med på det foreldrene og storfamilien drev med. Foreldre i dag skal gjøre alt på barnas premisser. Jeg tror ikke det skaper lykkelige barn, ei heller dyktige og selvstendige barn nødvendigvis. I beste fall lærer de seg at de kan manipulere verden til å tilrettelegge for den hverdagen de til enhver tid har mest lyst på. Ulykkelige blir de dermed når de innser at verden ikke er tilrettelagt for akkurat dem...

Men det er for så vidt en problemstilling litt på sidelinjen av det du skriver om da. Selv om jeg mener det hører sammen. Hvis jeg hadde hatt en jobb der jeg kunne ha med meg ungene mine, hadde jeg gjort det! Og særslig hvis det var andre unger der som også var med sine foreldre. Men sånn fungerer vel de færreste arbeidsplasser i Norge i dag...

Gjest Elextra
Skrevet

Det er litt rart å være lei av slike innlegg og si at alt er bra.

Det er klart mange barn har det bra, men jeg ser eksempler på at barn ikke har det bra flere ganger om dagen.

Og det er svært unødvendig!

Hva du har sett har jeg selvfølgelig ingen mulighet til å mene noe om.

Det jeg blir lei av er den generelle klagingen over at barn er lenge i barnehagen, som om dette skulle ære et tegn på at foreldrene ikke bryr seg. Videre er jeg lei av at man i denne forbindelse stiller spørsmål ved "formålet" ved å få barn, som om formålet ved å få barn skulle være selskapet de gir utenom barnehagetiden.

Gjest girasol
Skrevet

Javel?

Et lite regnestykke:

Familie med 3 barn, 1 inntekt à 14.000,- netto + barnetrygd ca 3000,-.

Utgifter for 1 mnd.: Mat 6000,-, Boliglån 6000,- . Klær 1000,-

Forsikringer 500,- Strøm 1500,-Lege, frisør og tannlege-utgifter 500,- Utgifter til bil (bensin, lån, vedlikehold) 2000,- + mange andre utgifter.

Mener du fremdeles man lever i overflod med to inntekter?

Jeg ror det er standarden Idéfix tenker på... man trenger ikke alle tingene vi tar for gitt egentlig... mye er luksusgoder, og jeg er helt sikker på at de egentlig kan utelates...

Skrevet

Jeg ror det er standarden Idéfix tenker på... man trenger ikke alle tingene vi tar for gitt egentlig... mye er luksusgoder, og jeg er helt sikker på at de egentlig kan utelates...

Jo da, det er mange som lever i overflod og noen må snu på hver en krone for å få det til å gå rundt økonomisk.

Jeg synes det blir helt feil å kritisere foreldre for at di ikke har tid til sine barn, mange kan ikke noe for at situasjonen er som den er.

En kan gi barna sine nok kjærlighet og trygghet selv om begge foreldrene jobber. Og man kan gi blanke f... i barna sine selv om den ene er hjemme med dem.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvor er barneværnet i slike saker? Kan umulig være noen god oppvekst.

Forstår praktikanten som ikke orket å jobbe lenger hos de.

Og merkelig at noen mennesker prioriterer slik. Jeg ønsker også å bli rik ( :o) ), men da for å gjøre hverdagen _vår_ bedre. Altså for oss alle.

Barnevernet!?

Ikke ideelt for barn å tilbringe det meste av tiden med en praktikant i stedet for foreldrene. Men tror nok Barnevernet har verre tilfeller å stelle med...

Skrevet

Denne diskusjonen kommer opp med jevne mellomrom. Da skisseres gjerne eksempler på foreldre som overlater barna sine omtrent fullstendig til andre, og som aldri prioriterer sine egne barn.

Jeg lurer bare på hvor dere finner disse foreldrene, for jeg har aldri sett dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...